پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳
بلیت هواپیما

بلیط چارتر یا سیستمی ؟

برای سفر هوایی می توانید بین بلیط های چارتری و سیستمی انتخاب نمایید اما ابتدا باید باید با شرایط این نوع بلیط های آشنا شوید که عموما در مبلغ آن ها تفاوت وجود دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،خرید بلیط هواپیما به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. آژانس‌های گردشگری بسیاری در پی فروش بلیط هواپیماهای خود به صورت‌های مختلف هستند و در این راه تغییراتی را بر روی قیمت بلیط هواپیما اعمال می‌کنند. از جمله مواردی که می‌تواند بر روی قیمت بلیط هواپیما تأثیر بگذارد، سیستمی یا چارتری بودن آن است. با این حساب، سوالی که پیش می‌آید این است: بلیط چارتر یا سیستمی؟ کدام بهتر است؟

بلیط سیستمی چیست؟

سیستم رزرواسیون خطوط هوایی مدرن، مجموعه‌ای جامع از خدمات است که توسط یک سیستم انجام می‌شود و به نیازهای مشتریان، از زمان نمایش بلیط، رزرو اولیه و تکمیل پرواز، پاسخ می‌دهد. در رزرو سیستمی بلیط هواپیما، شما می‌توانید طبق یک برنامه که شرکت هواپیمایی به شما پیشنهاد می‌دهد، از سیستم مربوطه برای حدود دو ماه آینده خود بلیط رزرو کنید. تاریخچه سیستم‌های رزرو خطوط هوایی از اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز شد؛ زمانی که امریکن ایرلاین  (American Airlines) به سیستمی نیاز داشت که به وسیله آن بتواند دسترسی بی‌درنگی به جزئیات پرواز در تمام دفاتر خود داشته باشد. سیستمی که بوسیله آن امکان رزرو و فروش بلیط هواپیما نیز امکان‌پذیر باشد. پس از آن و با رشد تکنولوژی، این سیستم‌ها به رایانه‌ها منتقل شد و آژانس‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی نیز توانستند در کنار بلیط کاغذی، سیستم بلیط الکترونیکی را نیز برای رزرو انجام شده توسط مشتریان صادر کنند. امروزه بلیط های الکترونیکی به صورت آنلاین از طریق موتور رزرو اینترنتی برای هر رزروی که توسط عموم انجام می‌شود، صادر می‌شوند که همان بلیط‌های سیستمی نام دارند. رزرو به صورت سیستمی روشی آسان و معمول در رزرو بلیط هواپیما است و تمام ایرلاین‌ها به این شیوه اقدام به فروش بلیط‌های خود می‌کنند.

مزایای بلیط سیستمی چیست؟

بلیط سیستمی در یک چارچوب معمول و ثابت ارائه می‌شود و برای افرادی که به اصول پایبندند بهتر به نظر می‌رسد. این نوع  بلیط مزایای مربوط به خود را دارد. به طور مثال، بلیط سیستمی خلاف بلیط چارتری، قابلیت کنسل شدن از طرف مشتری را دارا است. یعنی اگر شما به هر دلیل چند روز قبل از پرواز از سفر خود پشیمان شدید، می‌توانید با درخواست استرداد پول، رزرو خود را کنسل کنید. بلیط سیستمی بسیار انعطاف‌پذیر است. این ویژگی به فرد امکان می‌دهد در هر سفر خدمات جانبی اضافه کند، جای خود را تغییر دهد یا رزرو خود را لغو کند یا پرواز را تغییر دهد. داشتن چنین خدماتی نه تنها مشتریان بیشتری را جذب می‌کند، بلکه به دلیل انعطاف پذیری موجود، فروش بالاتری نیز به همراه خواهد داشت. بلیط سیستمی برای کودکان تخفیفات ویژه‌ای دارد؛ کودکان می‌توانند بعضا با نصف یا یک سوم قیمت با هواپیما سفر کنند. از همه مهم‌تر، برنامه‌ریزی شده بودن و نظم بلیط سیستمی است. این بلیط‌ها طبق یک الگو و برنامه از پیش‌تعیین شده هستند و بعضا به صورت سالانه یا فصلی پیش فروش می‌شوند؛ این نکته بویژه برای افرادی که به دلایل کاری سفر می‌کنند بسیار مفید خواهد بود.

چگونه بلیط سیستمی را تهیه کنیم؟

برای تهیه بلیط سیستمی دو راه پیش رو خواهید داشت. راه کلاسیک‌تر مراجعه فیزیکی و حضوری به دفاتر هواپیمایی است.  مثلا شما قصد دارید از هواپیمایی ماهان بلیط تهران مشهد را تهیه کنید. شما می‌توانید از خود دفتر شرکت هواپیمایی ماهان بلیط خود را خریداری کنید. راه دیگر خرید غیرحضوری و اینترنتی است.  در خرید آنلاین شما نیازی به این ندارید که زحمت رفتن به یک دفتر هواپیمایی و ساعت‌ها معطل شدن را به جان بخرید. در رزرو آنلاین بلیط هواپیما، شما با استفاده از یک سایت فروش بلیط مثل سفرمارکت، وارد سیستم رزرو بلیط خواهید شد و پس از مشخص کردن مبدأ و مقصد و روز پرواز، از میان گزینه‌های موجود بلیط خود را خریداری خواهید کرد.

بلیط چارتری چیست؟

آیا معنای اصطلاح چارتری را می‌دانید؟ چارتر یا چارتری یک واژه انگلیسی(charter) درمعنای اجاره کردن چیزی است. این اجاره کردن نه تنها به هواپیما، که به اجاره هر چیزی اعم از خانه، ماشین، قطار، قایق و غیره اطلاق می‌گردد. وقتی یک هواپیما به طور کامل در اجاره یک آژانس گردشگری درمی‌آید، این پرواز یک پرواز چارتری تلقی می‌شود و از حالت سیستمی خارج خواهد شد. شرکت‌هایی وجود دارند که به آن‌ها چارترکننده گفته می‌شود. این شرکت‌ها با خطوط هواپیمایی قرارداد می‌بندند و توافق می‌کنند که بخشی (یا همه) از خدمات و امکانات آن‌ها ر به صورت انحصاری برای مدتی مشخص و با قیمتی پایین‌تر اجاره کنند. اگر شرکت اجاره‌کننده در فروش تمام بلیط‌های خود موفق نباشد، ایرلاین مربوطه به ناچار خود شروع به فروش بلیط‌های چارتری می‌کند تا اگر سودی نصیبش نشد لااقل ضرر نیز نکند و هواپیما با صندلی خالی به پرواز در نیاید.

مزایای بلیط چارتری چیست؟

اولین مزیت یک بلیط چارتری یا ارزانترین بلیط هواپیما، لحظه آخری بودن آن است. یعنی افرادی که بدون برنامه قبلی مجبور به مسافرت می‌شوند یا کلا علاقه به سفرهایی غیرمنتظره دارند، می‌توانند این بلیط‌ها را خریداری کنند. زیرا از آن‌جا که بلیط سیستمی روزها قبل پیش‌فروش می‌شود، ممکن است به اتمام رسیده و دیگر بلیطی وجود نداشته باشد. مزیت دوم و مهم‌تر بلیط چارتری، قیمت کمتر آن نسبت به بلیط سیستمی است. بلیط چارتری گاهی تا نصف قیمت بلیط اصلی خواهد رسید و این در صرفه‌جویی‌های یک سفر قدم بزرگی خواهد بود. بلیط چارتری هواپیما توجهی به کلاس‌های پروازی ندارد و ممکن است بلیط کلاس تجاری نیز به صورت چارتری شود. مهم‌ترین عیب بلیط چارتری این است که امکان کنسلی برای آن وجود ندارد و شما نمی‌توانید در صورت منصرف شدن، پول خود را پس بگیرید. همچنین دیگر تخفیفی برای کودکان اعمال نخواهد شد.

چگونه بلیط چارتری را تهیه کنیم؟

برای تهیه بلیط چارتری، بهترین راه رزرو بلیط به صورت آنلاین است. زیرا هنگامی که شما اطلاعات اولیه پرواز خود مثل زمان و مکان سفر و مبدأ خود را مشخص کردید و به مرحله بعد، یعنی نشان دادن بلیط‌های موجود، ارجاع داده شدید، عبارت چارتری در کنار بلیطی که چارتری باشد به نمایش در می‌آید. اینچنین شما می‌توانید با انتخاب پرواز چارتری به نمایش درآمده، یک پرواز راحت و ارزان به همان شیوه پرواز سیستمی داشته باشید.

کلام آخر

در بالا ما به شما یک شمای کلی از اینکه بلیط سیستمی چیست، چه مزایا و معایبی دارد، بلیط چارتری و مزایا و معایب آن و نحوه رزرو هر دو ارائه دادیم. واقعیت امر این است که هر کدام از این بلیط‌ها با توجه به آنچه شما انتظار دارید خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند. ممکن است شما انسانی دقیق و برنامه‌مند باشید؛ درنتیجه بلیط سیستمی برای شما بهتر است. گاهی نیز هزینه برای شما در اولویت است و از آن‌جا که بلیط چارتری معمولا قیمت کمتری دارد، انتخاب شما بلیط چارتری باشد بهتر است. به همین خاطر در برخی موارد بلیط چارتر بهتر و گاهی نیز بلیط سیستمی بهتر است. پس این تصمیم شما است که در پایان این مقاله به یک نتیجه نهایی برسید.

بیشتر بخوانید:

بیماری هایی که در طول سفر ممکن است درگیر آن شوید

برترین شرکت هواپیمایی از نگاه مسافران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *