پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
توریسم اینترنشنال آثار تاریخی اصفهان

بناهای تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی کشور

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از ثبت ۶ اثر تاریخی استان اصفهان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد: ۶ پرونده از بناهای تاریخی استان شامل آب انبار افوشته نطنز، خانه تاریخی ایزدی زواره، کارخانه ریسندگی کاشان و خانه تاریخی روضاتی، بقعه تاریخی باباعبدالله و بقعه تاریخی بابا شیر در اصفهان به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی تدوین و مستندسازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: یکی از این آثار، آب‌انبار تاریخی افوشته در باغشهر تاریخی نطنز متعلق به دوران قاجار است که پس از اتمام عملیات مرمت به ثبت ملی می‌رسد.

علیرضا ایزدی با اشاره به نهضتی که در زواره ( از توابع اردستان) برای حفاظت از آثار و بافت تاریخی این شهر کویری آغاز شده است، افزود: پرونده ثبتی خانه تاریخی ایزدی نیز در این شهر تدوین شد.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه ریسندگی کاشان که در سال ۱۳۲۷ تاسیس شد یکی از پرونده‌های ثبتی مطرح‌شده است که با توجه به قدمت بنای سر در، بخش اداری و برج‌های این کارخانه مقرر شد این سه بخش باقی‌مانده از کارخانه در یک پرونده مشترک به ثبت ملی برسد.

وی تاکید کرد: پرونده‌های خانه تاریخی روضاتی و بقعه های تاریخی بابا عبدالله و بابا شیر در اصفهان نیز تدوین و در نشست شورای ثبت اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان به تصویب اولیه رسید.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های “وزوان” ،”مزدآباد” و “مون” به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

بیشتر بخوانید:

چالش های گردشگری بین المللی در ایران

افزایش تعاملات شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *