پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳
سافاری

بهترین مقاصد سافاری در ایران

سافاری نوعی از گردشگری در طبیعت می باشد که از اتومبیل ها و لوازم مخصوص باید برای اینگونه سفر استفاده کرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،سافاری یا وحش‌گشت، سفری هیجان‌انگیز به طبیعت است که با هدف ارتباط با محیط زیست و آشنایی با محیط زندگی جانوران انجام می‌شود. در سافاری علاوه بر تماشای مناظر جذاب طبیعی و زندگی جانوران، تجربه‌هایی هیجان‌انگیز از گشت‌وگذار با ماشین‌های شاسی‌بلند را نیز تجربه می‌کنید.

سافاری چیست؟

سافاری، وحش‌گشت (safari)، بیابان‌گردی و دشت‌گردی نوعی از فعالیت طبیعت‌گردی با وسیله است که برای انجام آن اغلب از ماشین‌های دو دیفرانسیل استفاده می‌شود اما در برخی از موارد و به صورت طبیعی‌تر این فعالیت، از اسب و شتر هم به عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌شود. هیجان، لذت تجربه و لمس شن‌های کویر، غلت‌خوردن در میان ماسه‌ها و رانندگی در  پستی‌ها و بلندی‌های کویر بدون محدودیت، هر انسانی را وا می‌دارد که آن را تجربه کند از این رو سافاری که واژه‌ای جدید و نوپا در صنعت گردشگریست توانسته گردشگران زیادی را در این زمینه با توجه به پتانسیل‌های طبیعی این کشور در کویرها و بیابان‌هایش به خود جلب نماید. گردشگرانی که برای تخلیه انرژی و هیجان تجربه آدرنالین و ماجراجویی خود، کویر را انتخاب می‌کنند متقاضیان خوبی برای سافاری هستند.

ویژگی‌ها و هدف از سافاری

با اینکه برگزاری برنامه‌های سافاری در ایران از قدمت زیادی برخوردار نیست اما افراد دوستدار ماجراجویی و هیجان که به گشت و گذار و سفر به مناطق بکر کویری و بیابانی علاقه دارند اینگونه سفرها را انتخاب می‌کنند. اصلی ترین پایه در این سفرها، لمس جاذبه‌های طبیعی بدون واسطه، تجربه زندگی کمپینگ، نحوه برپایی کمپ، دشواری‌ها و هیجان زندگی در طبیعت‌وحشی، تماشای حیوانات در حیات‌وحش و زندگی بدون امکانات شهری است که همه این موارد می‌تواند در نهایت تجربه‌ای تکرار‌ نشدنی و شیرین را برای هر کسی رقم زند.

سافاری در ایران

اکنون در کشور ما به دلیل رو به رشد بودن رشته‌هایی چون سافاری و آفرود، ما شاهد هزینه‌های بالا برای خدمات‌رسانی در این حوضه‌ها هستیم که این امر خود، میزان تقاضا را در کشور کاهش می‌دهد. اما برای تسهیل این امر تاکنون تدابیری نیز اندیشه شده مانند استفاده از اتوموبیل‌های طراحی شده سال‌های قبل در دنیا با تجهیزاتی فزون یافته برای افزایش کارایی در انجام اینگونه سفرها که خود باعث کاهش قیمت قابل توجه‌ای در برگزاری و خدمات‌دهی آنها می‌شود. قابل ذکر است در این سفرها صرف داشتن علاقه کافی نخواهد بود بلکه باید از صبر و شکیبایی و پشتکار فراوان نیز بهره جست زیرا با وجود داشتن تجهیزات فوق‌الذکر امکان اینکه در طی مسیر با حوادثی چون:

  • گیر کردن خودروها در شن یا گل‌و‌لای بیابان
  • چپ شدن ماشین‌ها
  • تغییرات اجباری مسیر پیش‌رو
  • پنچر شدن لاستیک‌ها
  • طولانی شدن مسیر به دلایل مختلف
  • برخورد با جانوران وحشی
  • و…

درگیر شویم بسیار زیاد است که این امور جز وقایع غیرقابل پیش‌بینی و لاینفک در سفرهای ماجراجویی سافاری به حساب می‌آید. علاوه بر این در این سفرها نیاز است که در مواجه با مسائل غیرمنتظره سریعا عکس العمل نشان داده شود تا بتوان شرایط را درست مدیریت کرد پس داشتن قدرت سریع پاسخگویی نیز یکی دیگر از شرایط مورد نیاز در اجرای اینگونه از سفرهاست.

کویر ابوزیدآباد؛ کویری زیبا در مرکز ایران

کویر بکر ابوزیدآباد، در شمال شرقی شهر زیبای کاشان، در استان اصفهان قرار دارد. این کویر، از جمله بهترین مناطقی است که، برای سافاری پیشنهاد می شود. کویر ابوزیدآباد، دارای یک طبیعت بسیار زیبا و دیدنی است که بازدید از آن، خالی از لطف نیست.

ویژگی های جذاب کویر ریگ زرین

این کویر خشک، دارای زیبایی ها و جاذبه های بسیار زیادی است. کویر ریگ زرین، یکی از دنج ترین و آرام ترین مکان ها برای سافاری است. یکی از اختصاصی ترین ویژگی های این کویر، وجود یک کوه سیاه رنگ با ارتفاع ۲۰۵۰ متر در وسط آن است.

در واقع اگر از بالای آسمان به این کویر نگاه کنید، یک ساختار نعلی شکل را خواهید دید که یک کوه سیاه، در وسط آن قرار گرفته است. کویر ریگ زرین، هنوز توسط بسیاری از گروه های کویرنوردی کشف نشده است. بنابراین یکی از خلوت ترین و مناسب ترین مکان های ایران برای لذت بردن از تفریحات کویری است.

کویر مرنجاب؛ یک کویر کوچک در حوالی نصف جهان

کویر کوچک و زیبای مرنجاب، یکی دیگر از کویرهای مناسب برای سافاری، در استان اصفهان است. این کویر، در شمال شهرستان آران وبیدگل قرار دارد. کویر مرنجاب، یکی از بهترین مقصد ها برای گروه های کویرنوردی و طبیعت گردی است.

کویر مرنجاب و دیدنی های آن

کویر کاراکال؛ یک کویر در شهر قنات و قنوت، شهر یزد

یکی دیگر از معروف ترین و مناسب ترین کویرهای ایران برای سافاری، کویر کاراکال در استان یزد است. کویر کاراکال، در حوالی شهر بافق و روستای صادق آباد قرار دارد. این کویر، در بین گردشگران و مسافران، با نام کویر صادق آباد نیز شناخته می شود.

کویر کاراکال کجاست | امکانات و مسیر دسترسی + عکس و آدرس - کجارو

سافاری در کویر مصر

یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر مصر است. این کویر در استان اصفهان است و در ۵۰ کیلومتری شهرستان خور قرار دارد.

این کویر یکی از بهترین موقعیت ها و شن ها را برای سافاری دارد. علاوه بر سافاری می توانید از خانه های قدیمی و تاریخی این منطقه نیز دیدن کنید. در کویر مصر، علاوه بر خودروهای افرودی پرقدرت و دومحوره، می توانید از شتر نیز استفاده کنید.

کویر شهداد، قطب گرمایی زمین

یکی از کویرهای دیگری که در کشور، برای سافاری بسیار مناسب است، کویر شهداد است. این کویر تا کرمان صد کیلومتر است. این کویر، بنابر تحقیقات انجام شده، گرم ترین نقطه کره زمین است. اگر قصد سفر به این کویر را دارید، می توانید از اقامتگاه های بومگردی برای اسکان استفاده کنید.

علاوه بر سافاری، می توانید از سکوت و آرامش کویر و همچنین تماشای آسمان در کویر شهداد بپردازید. فاصله تهران تا کویر شهداد، فاصله ای تقریبا طولانی است، اما دیدنی های زیادی در مسیر دارید. از تهران تا کویر شهداد، حدود ۱۲ ساعت باید رانندگی کنید.

بیشتر بخوانید:

تور سافاری دبی

لیست بهترین پارک های تهران همراه با آدرس و عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *