س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

تدوین برند گردشگری استان اصفهان

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان از تدوین برند گردشگری این استان خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ وحید عابدین‌پور روز جمعه اعلام کرد: اجرای طرح تدوین برند گردشگری استان اصفهان از ابتدای سال جاری توسط اداره کل میراث فرهنگی و با مشارکت دانشگاه هنر اصفهان آغاز شد.

وی اظهار داشت: در این طرح تلاش می شود با توجه به تنوع گسترده جاذبه های فرهنگی و طبیعی استان، یک شعار واحد و مورد توافق همگان بمنظور توسعه متوازن گردشگری در همه مناطق استان حاصل و بعنوان برند گردشگری معرفی شود.

عابدین پور با بیان اینکه در این طرح استان اصفهان به مناطق پنجگانه شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم‌ شده است، خاطرنشان کرد: تیم های پژوهشی از جمله استادان، دانشجویان و متخصصان، مطالعاتی را در هر یک از این مناطق درباره فرهنگ‌های بومی، خرده فرهنگ‌ها، سوغات، صنایع‌دستی، محصولات باغی و کشاورزی و شرایط اقلیمی انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد و در نهایت، برند گردشگری استان اصفهان باید توسط وزارتخانه میراث فرهنگی مورد تایید و تصویب قرار بگیرد، افزود: این مراحل شامل شناخت و تحلیل موقعیت، تدوین طرح برند، جایگاه سازی برند، طراحی هویت حسی برند (کلامی و بصری) و شعار و مفهوم برند است که پس از اجرای آنها یک هویت کلامی و بصری واحد که بتواند ظرفیت های گردشگری استان را معرفی کند، بدست می آید.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش اداره کل میراث‌فرهنگی اصفهان با اشاره به مشارکت یک گروه از دانشگاه هنر اصفهان در اجرای طرح مذکور، گفت: این گروه پیش از این با تیم تدوین برند ملی گردشگری همکاری داشت و در جریان مصوبات وزارتخانه میراث فرهنگی برای تدوین برند استانی و مراحل مختلف آن قرار دارد.

عابدین پور با بیان اینکه تا کنون حدود ۵۰ درصد از کارهای مطالعاتی طرح تدوین برند گردشگری استان اصفهان انجام شده و در حال طی کردن مراحلی مانند پرسشنامه ها، فراخوان  و کیفی سازی است، تصریح کرد: برند گردشگری استان پس از تایید و تصویب نهایی توسط وزارت میراث فرهنگی در بخش های مختلف دولتی و خصوصی و بمنظور رونق صنعت گردشگری بویژه در ایام پسا کرونا استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برند، نوعی هویت سازی و ایجاد تمایز در ظرفیت های یک مجموعه مانند جامعه یا محصول از زاویه های مختلف است که با تمایز بخشی، کیفیت بخشی و استقلال در ویژگی ها همراه و در زمینه های مختلف قابل تدوین است، اظهار داشت: برای تدوین برند گردشگری، ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری در یک مکان جغرافیایی مانند شهر یا روستا یا کشور و وجه تمایز آن نسبت به جوامع دیگر مورد بررسی قرار می گیرد.

عابدین پور با بیان اینکه پس از تدوین برند ملی گردشگری کشور، استان ها نیز بعنوان تکه های تشکیل دهنده این برند ملی موظف به تدوین و ارائه یک برند گردشگری استانی شدند، تصریح کرد: تدوین این برند برای نظم بخشیدن به فعالیت ها و رونق صنعت گردشگری ضروری است و وظیفه آن از سوی وزارت میراث فرهنگی به اداره های میراث فرهنگی استان ها واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح از تجربه های موجود مانند برند ملی گردشگری و برند شهر اصفهان استفاده می شود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که از میان آن‌ها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش‌جهان، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه برمگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان‌پذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *