پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ثبت جهانی ماسوله مورد تایید یونسکو قرار گرفت

پرونده شهر تاریخی ماسوله واقع در استان گیلان برای ثبت جهانی این شهر تاریخی مورد تایید اولیه یونسکو قرار گرفت و به زودی نام این شهر به ۱هزار و ۲۰۰ اثر دیگری که در ماسوله ثبت جهانی شده‌اند، اضافه می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: امسال با برگزاری جلسه‌ رفع موانع ثبت جهانی ماسوله، پرونده ثبت جهانی ماسوله برای یونسکو ارسال شد و مورد تأیید اولیه قرار گرفت.

ولی جهانی درباره آثار تاریخی ثبت شده در استان گیلان اظهار داشت: در استان گیلان تاکنون ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که هزار و ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و از لحاظ ثبت آثار تاریخی، گیلان رتبه چهارم کشوری را دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه اکنون ۳۰ موزه در مناطق مختلف استان گیلان راه‌اندازی شده است و در بخش ایجاد موزه شاهد افزایش ۵۰ درصدی در استان هستیم گفت: گیلان در مجموع ۷ بافت تاریخی نظیر ماسوله، لاهیجان، رودسر، لنگرود، املش و انزلی دارد.

جهانی افزود: برای نخستین بار اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی با محوریت خانه‌های قاجاری در استان گیلان راه‌اندازی و در این راستا ۲ اقامت‌گاه در رشت افتتاح شد و در شهرستان‌های لاهیجان و انزلی نیز خانه‌های تاریخی مربوط به دوره قاجار را با عنوان اقامت‌گاه بوم‌گردی راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ اثر تاریخی استان گیلان امسال ثبت ملی شد که بخش عمده آن جاذبه‌های طبیعی بود عنوان کرد: پس از ۱۷ سال امسال جلسه‌ای با هدف رفع موانع ثبت جهانی ماسوله در استانداری برگزار و پرونده ثبت جهانی ماسوله برای یونسکو ارسال شد و مورد تأیید اولیه قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ابراز داشت: بنا شد در تیرماه سال آینده ارزیابان یونسکو به استان گیلان آمده و درباره پرونده ثبت جهانی ماسوله اظهار نظر کنند همچنین دبیرخانه رفع موانع ثبت جهانی ماسوله نیز در استانداری و فرمانداری شهرستان فومن راه‌اندازی شد.

جهانی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی ثبت شد و پرونده کاروانسرای تی تی در شهرستان سیاهکل نیز برای ثبت جهانی ارسال شده و مورد تأیید قرار گرفت تصریح کرد: بنا شد سال آینده همراه پرونده آثار تاریخی استان‌های دیگر این اثرها نیز مطرح شده و ثبت جهانی شود.

وی گفت: ۷۵ میلیارد تومان اعتبار از سفر استانی رییس جمهور به استان گیلان به اداره‌کل میراث‌فرهنگی برای زیرساخت‌های گردشگری و توسعه موزه‌های ملی و منطقه‌ای اختصاص یافت و نسبت به اعتبارات مصوب در سفر استانی سایر روسای جمهور به گیلان ۱۵ برابر افزایش اعتبار در این بخش را شاهد بودیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به دستور رییس جمهور برای آزادسازی سواحل در استان گیلان افزود: با دستور استاندار گیلان آزادسازی سواحل از آستارا تا رودسر انجام شد و ۸۲ مجتمع گردشگری و اقامتگاه‌ بوم‌گردی که در مسیر سواحل دریای خزر بود ساماندهی شد.

جهانی درباره واگذاری اختیارات وزارت میراث‌فرهنگی به ادارات‌کل استان گفت: تا پیش از این مسائلی که در هر استان قابل حل بود به وزارتخانه ارجاع داده می‌شد و باید پروسه زمان‌بری را طی می‌کرد از این رو  به عنوان مثال بخش عمده‌ای از مجوزهای مربوط به کاربری اراضی به ادارات کل واگذار شد.

وی درباره برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان برای نوروز سال آینده ابراز داشت: نوروز ۱۴۰۱ در تمام بناهای تاریخی و اکثر موزه‌ها نوروزگاه‌هایی برای ترویج فرهنگ و هنر اسلامی در گیلان تعبیه و ۴۰۰ نمایشگاه در نقاط گردشگری گیلان افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تصریح کرد: ۴۴ پایگاه هلال احمر در مناطق مختلف استان گیلان به همراه یک بالگرد از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین خدمات‌رسانی به مسافران در استان گیلان را برعهده دارند و تمام موزه‌های استان گیلان و بناهای تاریخی از ۲۵ اسفند بازگشایی می‌شود.

جهانی در مورد خسارات وارده به تأسیسات گردشگری در ایام کرونا افزود: تأسیسات گردشگری گیلان در زمان کرونا ۲ هزار میلیارد تومان آسیب دید و تاکنون ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه گردشگری و ۱۵ میلیارد تومان به هنرمندان صنایع‌دستی اعطا و برای پرداخت اقساط بانک نیز هماهنگی‌هایی با بانک‌ها انجام شد.

وی با اشاره به پروژه‌های گردشگری در دست ساخت در استان گیلان خاطرنشان کرد: ۲۴۱ پروژه گردشگری در مناطق مختلف استان گیلان داریم که بخشی از آنان با اعتباری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و بخش دیگری از پروژه‌های باقی مانده سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان درباره امضای تفاهم‌نامه بین وزارت میراث‌فرهنگی و صندوق توسعه ملی برای اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های گردشگری اظهار داشت: ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب کمیته برنامه‌ریزی استان گیلان است.

جهانی با اشاره به آمار بالای تأسیسات گردشگری گیلان که در صف دریافت تسهیلات هستند و با بیان اینکه بنا شد ۶۰ میلیارد تومان دیگر جذب شود افزود: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه مذکور سعی داریم استان گیلان نیز اعتبارات مورد نیاز خود را جذب کند لذا هزار و ۴۰۰ پرونده آماده دریافت اعتبارات هستند.

وی با تأکید بر جذب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری عنوان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی این آمادگی را دارد تا پروسه اداری برای سرمایه‌گذاران گردشگری را به کوتاه‌ترین زمان برساند و مجوزهای لازم را به آنان اعطا کند؛ اکنون ۱۰۶ پکیج سرمایه‌گذاری در گیلان تهیه شده که ۴۱ مورد آن میراث طبیعی و ۶۵ بنا تاریخی است.

جهانی با بیان اینکه از ۶۳ مجوز بی‌نام صادر شده در گیلان ۱۰ مجوز برای گردشگری است و پروسه اداری این سرمایه‌گذاران طی شده گفت: گیلان در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاران خوبی دارد به عنوان مثال یک هتل ۴ ستاره سال آینده در شهرستان رودبار افتتاح و با افتتاح این هتل ۴۰۰ شغل ایجاد می‌شود.

وی در مورد حضور گیلان در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در بهمن ماه امسال افزود: غرفه گیلان طی ۳ روز نمایشگاه ۲۵ هزار نفر بازدیدکننده داشت و به دلیل راه‌اندازی یک خانه گیلانی و جانمایی صنایع‌دستی ملی و جهانی، غرفه گیلان متفاوت‌تر از غرفه سایر استان‌ها بوده و از زیبایی و شادابی بسیار برخوردار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *