س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

ثبت درخت چنار کهنسال قنات قصبه گناباد در فهرست میراث طبیعی ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در موضع گیری از ثبت درخت چنار کهنسال قنات قصبه گناباد به شماره ۹۰۳ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سید جواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: این درخت کهنسال در شهرستان گناباد، در جنوب شهر گناباد و در مسیر یکی از شاخه های اصلی جوی قنات قصبه قرار دارد.

هم‌چنین محمود طغرایی مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره سیمای ظاهری این درخت گفت: تنه این درخت کهنسال بیش از ۱۵۷ سانتی متر قطر دارد و ارتفاع آن ۱۲ متر است، هم چنین طول سایه انداز ۱۴ متر و عرض سایه انداز نیز ۱۴ متر است.

او ادامه داد: در مسیر جوی های اصلی و فرعی این قنات تاریخی، درختان بسیار قدیمی با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال هنوز برجای مانده و نیاز مند توجه، حفاظت و نگهداری است که از آن‌جمله درختان توت جوی پیر علی و چندین چنار را می‌توان نام برد،   براساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان، پیشینگی این درخت در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال برآورد شده است.

طغرایی اضافه کرد: با توجه به ثبت جهانی قنات قصبه وضرورت توجه همه جانبه به این قنات جهانی و عناصر وابسته به آن، سعی گردیده درختان کهن سال پیرامون جوی های این قنات نیز شناسائی و در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده و به عنوان یک موجود زنده چند صد ساله و جاذبه ارزشمند گردشگری، در برنامه‌های حفاظتی قنات مد نظر مدیران قرار گیرد.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *