پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ثبت ملیِ ۴ شهر و یک روستای صنایع دستی

معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از ثبت ملی ۴ شهر و یک روستای صنایع دستی جدید خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ پویا محمودیان از ثبت ملی چهار شهر و یک روستای جدید خبر داد و گفت: پیرو تأکیدات مهندس ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درخصوص ارتقای وضعیت هنرمندان صنایع‌ دستی و با توجه به برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم از حوزه صنایع‌ دستی، دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در ۲۲ آذرماه برگزار شد.

بنا به گفته وی، در این جلسه پرونده‌هایی از سه استان خوزستان، قزوین و آذربایجان غربی با حضور مسئولان ارشد این استان‌ها بررسی شد که حضور مسئولانی از جمله استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مجلس، فرمانداران و شهرداران نشان‌دهنده اهمیت حوزه صنایع‌ دستی و تاکید ویژه مهندس ضرغامی درباره این حوزه است.

معاون صنایع دستی کشور بیان کرد: در این جلسه بعد از بررسی کارشناسی و با نظر و رأی ارزیابان، شهر خوی از آذربایجان غربی به‌عنوان شهر ملی قالی ریزماهی، شهرهای شوشتر، رفیع و اندیکا از استان خوزستان به ترتیب به‌عنوان شهرهای ملی احرامی‌بافی، بوریابافی و گلیم دستبافته‌های عشایری و روستای اندج از استان قزوین به‌ عنوان روستای ملی گلیم الموت ثبت شدند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که قبل از بررسی این پرونده‌ها در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، ارزیابانی از این معاونت با حضور در شهرها و روستاها به صورت میدانی به بررسی وضعیت آن‌ها می‌پردازند، تصریح کرد: در نهایت این پرونده‌ها به شورای راهبردی ارسال می‌شود که با حضور ارزیابان و نیز مسئولان ارشد هر استان، بررسی و در صورت تأیید به‌عنوان شهر یا روستای ملی صنایع‌ دستی معرفی می‌شوند.

محمودیان به طور حتم انتخاب این شهرها و روستاها گام مهمی برای معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های آنان دانست که می‌تواند به ارتقای جایگاه آنان و نیز افزایش میزان تولید و فروش صنایع‌ دستی در آن شهرها و روستاها کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات ویژه مهندس ضرغامی توسعه مبادی فروش صنایع‌ دستی است که انتخاب این شهرها و روستاهای ملی می‌تواند به رونق این طرح جدید کمک کند.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *