ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

جشنواره گل های زنبق در هلند ایران برگزار شد

معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات از برگزاری جشنواره گل های زنبق در این شهر خبر داد.وی عنوان کرد این جشنواره تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش توریسم اینترنشنال،محمدحسین عظیمی، درخصوص برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه گل‌های زنبق شهرستان محلات در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات، اظهار کرد:

این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۱,۰۰۰ متر مربع در محل نمایشگاه دائمی گل‌های زنبق برپا شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

معاون پژوهشی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات، ادامه داد:

این نمایشگاه حاصل هفت پروژه تحقیقاتی بوده که طی ۱۵ سال اخیر انجام شده است. زنبق‌های موجود از طریق روش‌های اصلاحی ایجاد شده که توانسته‌ایم طی ۱۵ سال اخیر به ۱۲۰ نوع یا ژنوتیپ از زنبق دست پیدا کنیم.

وی افزود:

زنبق‌های موجود دارای تنوع زیادی از نظر رنگ، ارتفاع و زمان گلدهی هستند. برخی از آن‌ها پاکوتاه و ویژه گلدانی بوده، برخی نیمه‌بلند و برخی پابلند هستند که برای استفاده شاخه بریده مناسب هستند.

مجری پروژه زنبق تصریح کرد:

گل زنبق خشکی‌پسند بوده و شرایط بد آب و هوایی را تحمل می‌کند و با توجه به شرایط جاری که با بحران کمبود منابع آبی مواجه هستیم، این زنبق‌ها می‌توانند جایگاه خود را در فضای سبز باز کنند و در طراحی فضای سبز از آن‌ها استفاده شود.

وی گفت:

در دنیا ۲۰ انجمن تخصصی وجود دارد که در حوزه اصلاح، تکثیر و پرورش این گل فعالیت می‌کنند. زنبق علاوه بر خاصیت دارویی، در فرمولاسیون بهترین ادکلن‌های دنیا استفاده می‌شود.

عظیمی اظهار کرد:

در سطح بین‌المللی بیشترین تمرکز روی کاربرد دارویی این گل است، اما در کشور ما روی اصلاح نژاد این گل کار شده است که توانسته‌ایم به این ۱۲۰ نوع دست پیدا کرده و نمایشگاه دائمی را در منطقه برپا کنیم که در حوزه خلیج فارس بی‌نظیر است. این ژرم‌پلاس‌ها(ذخایر ژنتیکی) در کشور منحصربه‌فرد بوده و برخی پتانسیل ورود به بازارهای بین‌المللی را دارند.

وی ادامه داد:

روش‌های تکثیر این گل از طریق بذر و ریزوم (ساقه زیرزمینی) است. هدف ما در برنامه‌های اصلاحی، دست پیدا کردن به بذر است. پس از اینکه بذرها کشت شد، ریزوم تولید می‌شود و این ریزوم‌ها می‌تواند در سطح وسیع کشت شده و به تولید انبوه برسد.

عظیمی گفت:

پژوهشکده در حال حاضر روی ۱۷ محصول مهم و استراتژیک در حوزه گل‌های شاخه بریده، گیاهان آپارتمانی و پوششی به‌ویژه چمن‌ها متمرکز شده است. با توجه به سیاست‌های کلان تحقیقاتی کشور، این پروژه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد:

نتایج ارزشمندی در این حوزه به‌ویژه در زمینه ژرم‌پلاسم‌ها (ذخایر ژنتیکی) به دست آمده و در پژوهشکده جمع‌آوری شده‌ است. اکنون در حال ارزیابی تنش‌های شوری و خشکی هستیم که نتایج آن در آینده منتشر خواهد شد.

عظیمی افزود:

در ارتباط با سایر گل‌ها نیز در حال مطالعه روی بستر، آفات و بیماری‌ها هستیم که بعضی از آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و از این دانش فنی در آن بخش استفاده می‌شود. فعالیت در این عرصه می‌تواند توانمندی گل و گیاه شهرستان را افزایش دهد.

گفتنی است گل‌دهی زنبق‌ها به‌تدریج از ۲۵ فروردین آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *