پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

دریافت شهروندی کدام کشور اروپایی آسان تر است؟

افرادی که ملیت یکی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را دارند، شهروند اتحادیه اروپا به شمار می روند،برای دریافت شهروندی اتحادیه اروپا شرایطی لازم است که در زیر می خوانید.

به گزارش توریسم اینترنشنال،برخی از حقوق و مزایای شهروندان اتحادیه اروپا از قوانین ملی کشوری ناشی می‌شود که فرد ملیت آن کشور را داراست. این حقوق ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد ولی حقوقی که از قوانین اتحادیه اروپا ناشی می‌شود، در همه کشورهای اتحادیه اروپا یکسان است.

یک تبعه اتحادیه اروپا حق دارد بدون هرگونه محدودیت و تبعیضی هر یک از کشورهای عضو را به عنوان محل کار و زندگی خود انتخاب کند. همچنین، بسته به این که در چه موقعیتی قرار دارد، این که شاغل، بیکار، جویای کار، دانشجو یا بازنشسته است و این که از چه شرایط خانوادگی برخوردار است، بسته به این که شریک زندگی ثبت شده، فرزند یا پدر و مادر باشد، واجد حقوقی است که اینجا قابل مطالعه است.

شهروندان اتحادیه اروپا بر پایه قوانین بنیادین این اتحادیه در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، خرید و فروش کالا و خدمات، روابط خانوادگی، خرید و فروش خودرو و دریافت وتعویض گواهینامه صاحب حق و حقوق خاص خود هستند.

آنها همچنین صاحب حق رای دادن و شرکت در انتخابات پارلمان اروپا و شهرداری‌های محل اقامت خود هستند. شهروندان اتحادیه اروپا همزمان با این که از حمایت کنسولیِ سفارتخانه یا کنسولگری هر یک از کشورهای عضو برخوردار می‌شوند، تحت پوشش خدمات نهادهای اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند و می‌توانند در انجام امور آنها مشارکت و یا آنها را مورد پرسش و بازخواست قرار دهند.

آیا تابعیت مضاعف در اتحادیه اروپا ممکن است؟

در اتحادیه اروپا، تفاوت‌های قابل توجهی در نگرش کشورهای عضو نسبت به تابعیت دوگانه و مضاعف وجود دارد. به عنوان نمونه آلمان، هلند، اتریش، استونی، بلغارستان، اسپانیا، لتونی و لیتوانی قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در پذیرش تابعیت دوگانه اتباع جدید خود دارند و تنها برای موارد خاصی استثناهایی قائل شده‌اند. اما در سال‌های اخیر، تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا که تابعیت مضاعف اتباع خود را مجاز می‌دانند به طور مداوم در حال افزایش بوده است. چنان که ایتالیا از سال ۱۹۹۲، فنلاند از سال ۲۰۰۳ و سوئد از سال ۲۰۰۱ ممنوعیت تابعیت دوگانه را برای اتباع تازه وارد خود لغو کرده‌اند.

یکی از عوامل مهم در بحث تابعیت دوگانه، تعامل تابعیت با خون و زادگاه است. در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، فرزندان می‌توانند تابعیت والدین خود را دریافت کنند. اما اکثر کشورهایی که تابعیت مضاعف را مجاز نمی‌دانند، اخذ تابعیت بر اساس محل تولد را نیز مجاز نمی‌دانند.

چگونه می‌شود شهروند اتحادیه اروپا شد؟

اخذ شهروندی اتحادیه اروپا با دریافت ملیت هر یک از کشورهای عضو ممکن است اما هر یک از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در زمینه اعطای شهروندی و ملیت به اتباع خارج از اتحادیه اروپا قوانین ملی خاص خود را دارند.

اما به طور عمومی، چند شرط ثابت برای ارائه درخواستِ افرادی که با ویزای دانشجویی و کاری یا هر طریق قانونی دیگری که وارد یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده‌اند، به منظور دریافت ملیت وجود دارد: حضور قانونی برای حداقل ۳ تا ۵ سال در کشورِ عضو اتحادیه اروپا، ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی برای دستِ‌کم ۳ سال، تسلط بر زبان ملی کشورِ عضو تا سطح ب۱(B1)، اثبات تمکن مالی بر پایه درآمد ابراز شده و وابسته نبودن به کمک‌های دولتی، بدهکار نبودن به دولت، محکوم نشدن به ارتکاب جرائم سنگین، آشنایی با فرهنگ، تاریخ، سیاست و جغرافیای کشورِ عضو، متعهد بودن به رعایت قوانین ملی و ارزش‌های بنیادین اتحادیه اروپا.

شهروندی کدام کشورها سریع‌تر و ساده‌تر به دست می‌آید؟

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخی قوانین تسهیل کننده در زمینه اخذ ملیت وجود دارد و همزمان، برخی کشورهای دیگر نیز در حال تغییر شرایط با هدف افزایش سطح تطبیق‌پذیری مهاجران با جامعه مبدا هستند. به عنوان مثال، فرانسه به افرادی که در این کشور حداقل دو سال تحصیلات عالیه داشته‌اند، اجازه داده تا به جای حداقل ۵ سالِ عمومی، پس از ۳ سال اقامت قانونی در این کشور، درخواست خود را برای دریافت ملیت این کشور ارائه کنند.

اما در مقابل، کشور هلند که تا پیش از سال ۲۰۲۲، تسلط بر سطح زبان آ۲ (A2) را برای متقاضیان دریافت شهروندی این کشور الزامی کرده بود، از سال ۲۰۲۲، این سطح را تا ب۱(B1) افزایش داد. همچنین، در برخی از کشورهای اروپای شمالی و اسکاندیناوی، تحصیلات در دوره دکتری بسته به این که شغلی تمام وقت بر پایه قرارداد سالانه محسوب می‌شود، به عنوان کسب و کارِ افرادی متقاضی دریافت ملیت در دوره اقامت ۵ ساله به رسمیت شناخته می‌شود ولی در کشوری مثل فرانسه، اخذ شهروندی تنها با تکیه بر تحصیلات عالیه و بدون سابقه کاری تقریبا غیرممکن شده است.

هر چند سرعت و سهولت دریافت ملیت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به تفاوت تعداد مهاجران ورودی سالانه، سطح تقاضای سالانه، کارایی و گستردگی سیستم اداری بخش مهاجرت، سهولت و صراحت قوانین و رویکرد سیاسی احزاب حاکم به مهاجران خارجی، هم متفاوت و هم در طول زمان متغییر است ولی وب‌سایت اینسایدر مانکی (Insider Monkey) که در حوزه مالی و صندوق‌های پوشش ریسک فعال است، اخیر با بررسی میانگین نمرات داده شده از سوی ۱۰ وب‌سایت فعال در زمینه امور گردشگری، مهاجرت، بورسیه تحصیلی و اخذ ویزا مدعی شده که اخذ شهروندی کشورهای پرتغال، مالت، سوئد، ایرلند، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، هلند و آلمان ساده‌تر از ۱۸ عضو دیگر اتحادیه اروپاست. البته با توجه به عدم وجود آمار رسمی در مورد متوسط طول دوره زمانی بررسی پرونده‌های دریافت ملیت به تفکیک کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید قطعی این رده‌بندی ممکن نیست. همچنین، گاه تفاوت‌های ساده در پرونده‌های دو فرد با شرایط مشابه از جمله انتخاب گزینه اصلاح نگارش نامِ فرد یا وجود یک نقص کوچک، می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن دوره بررسی یکی از پرونده‌ها شود؛ دوره‌ای که در حال حاضر در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا ۱۸ ماه به طول می‌انجامد.

البته به گفته اکثر وکلا در میان روش‌های مهاجرت، فارغ از شیوه کمتر رایجِ سرمایه‌گذاری، همچنان ازدواج ثبت شده با یک شهروند اتحادیه اروپا سریع‌ترین روش دریافت ملیتِ یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شهروندی این اتحادیه است. اما در این روش نیز که طول دوره زندگی مستمر زوج در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حداقل ۳ سال تعیین شده است. همچنین، فردی هم که از خارج از اتحادیه اروپا آمده باید طی این مدت شرایط عمومی متقاضیان دریافت ملیت از جمله میزان کافی تطبیق‌پذیری با جامعه و یادگیری سطح زبان ب۱ کسب کند؛ شرایطی که کسب آن از نظر زمانی برای افراد مختلف، متفاوت است و همین مساله می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن روند دریافت شهروندی اتحادیه اروپا شود.

بیشتر بخوانید:

حمایت اتحادیه اروپا از ۴ میلیون اوکراینی آواره

افزایش شاخص قیمت مواد غذایی در اتحادیه اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *