ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

دریافت مهر اصالت ملی توسط ۶۰۰ اثر صنایع دستی اصفهان

۶۰۰ اثر ساخته دستِ هنرمندان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان توانسته اند مهر اصالت ملی دریافت کنند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان از دریافت مهر اصالت ملی توسط ۶۰۰ اثر هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی اصفهان خبر داد.

پیش از این ۵۲۸ اثرِ هنرمندان صنایع دستی استان اصفهان در کلیه رشته‌ها موفق به دریافت این نشان شده بودند.

عبداللهی اضافه کرد: ۷۲ اثر از میان ۱۲۱ اثر صنایع دستی استان نیز در هفتمین دوره داوری مِهر اصالت ملی موفق به دریافت این نشان شدند.

به گفته معاونت صنایع دستی اصفهان، ۷۲ اثر استان که امسال در زُمره آثارِ دارای مُهر اصالت ملی قرار گرفتند، در رشته‌های زری‌بافی، مخمل برجسته، شعربافی، زیلوبافی، گلیم‌بافی، قلمزنی، مینا، زیورآلات، کارهای چوب مانند مُنبت، چرم، قلمکار و خاتم است.

عبداللهی گفت: با اضافه شدن ۷۲ اثر جدید، شمار آثارِ دارای مُهر اصالت ملی در اصفهان هم‌اکنون به ۶۰۰ اثر رسیده است.

وی یادآور شد: هفتمین دوره داوری مُهر اصالت ملی استان‌های اصفهان، یزد و فارس به میزبانی استان فارس برگزار شد و با داوری آثار از میان ۱۲۱ اثر اصفهان، ۷۲ اثر هنرمندان این استان موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شدند.

داوری مُهر اصالت هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود و آثاری که به بخش داوری می‌رسد از نظر خلاقیت و نوآوری، اصالت، مرغوبیت و قابلیت عرضه در بازار، ارزیابی نهایی می‌شوند و نشانِ اصالت ملی دریافت می‌کنند.

عبداللهی گفت: هم اکنون ۶۰۰ اثرِ هنرمندان صنایع دستی استان، نشانِ اصالت ملی دارند و ۱۲۶ اثر هم موفق به اخذ «مُهر اصالت بین‌المللی» از شورای جهانی صنایع‌ دستی شده‌اند.

وی افزود: بالاترین آمار تعداد مهر اصالت ملی و بین‌المللی در سطح کشور به استان اصفهان تعلق دارد.

اصفهان در سال ۱۳۹۴ بعنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق «یونسکو»(سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» به آن اعطاء شد.

۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ مورد آن مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶رشته مربوط به استان تاریخی و هُنرپرور اصفهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *