س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

دهاقان: قطب گردشگری سلامت استان اصفهان

شهرستان دهاقان به عنوان قطب گردشگری سلامت استان اصفهان انتخاب شده است و قرار است مسئولان در برنامه های آتی خود، برپایی سرای بوم‌گردی با تکیه بر فضاسازی قدیمی بناهای شهر دهاقان را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، سید حسن حجازی از ساخت یک باب برج کبوتر در ضلع جنوبی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد دهاقان خبر داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان  با اشاره به پیشینه کبوترخانه یا برج کبوتر در استان اصفهان گفت: برج‌های کبوتر از حدود چهار قرن پیش در مناطق فلات مرکزی ایران در نزدیکی مزارع و باغ‌های موجود در روستاها ساخته می شدند.

وی افزود: این بناهای استوانه ای شکل، دارای ورودی هایی بودند که فقط کبوتر ها قادر بودند که وارد این برج‌ها شوند و به این ترتیب از شکار شدن توسط دیگر شکارچی‌ها در امان بودند، در این برج‌ها معمولاً آب و دانه توسط افراد صاحب آن برج، برای کبوتران قرار داده می‌شد تا از آن تغذیه کنند و سیراب شوند.

 حجازی بیان کرد: معمولاً این بناها از خشت و گل ساخته می‌شدند تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشند. داخل برج به صورت مشبک ساخته می‌شد تا کبوترها از آن به عنوان لانه استفاده کنند، صاحبان برج‌ها از محل جمع‌آوری و فروش کود کبوتر ها به صاحبان مزارع و باغ‌ها، مبالغ چشمگیری را به دست می‌آوردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در ادامه گفت: در حال حاضر، سازه و ساختمان‌های برج‌های کبوتر به عنوان نمادهایی از معماری گذشته ایران، برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی هستند و به همین دلیل گردشگران معمولاً در برنامه های گردشگری خود، دیدن از برجهای کبوتر را به عنوان خاطره‌ای ماندگار، می‌گنجانند.

وی با اشاره به برخی از برنامه‌های گردشگری شهرستان خاطرنشان کرد: واحد دهاقان به عنوان دبیرخانه دائمی گردشگری شهرستان،  با توجه به این موضوع که شهرستان دهاقان به عنوان قطب گردشگری سلامت استان انتخاب شده است، در برنامه‌های آتی خود، برپایی سرای بوم‌گردی با تکیه بر فضاسازی قدیمی بناهای شهر دهاقان را در دستور کار دارد و بر همین اساس به احداث برج کبوتر واحد، همت گماشت تا این کار پیش‌درآمدی برای طرح گردشگری واحد دهاقان محسوب شود.

حجازی بیان کرد: این سازه به منظور ساماندهی کبوترهای سرگردان در مجتمع دانشگاهی و نیز جلوگیری از ضرر و زیان‌های ناشی از لانه‌گزینی آن‌ها، استفاده از مصالح بلااستفاده در دانشگاه، استفاده از کود کبوترها برای کشاورزی، جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت مسائل بهداشتی و از همه مهم‌تر، گام نهادن در مسیر گردشگری، احداث شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تشریح کرد: سازه برج کبوتر با استفاده از سنگ، بلوک، سیمان، آجر و کاه‌گل، طی مدت یک ماه ساخته شد که در حال حاضر تعدادی از کبوتر های سرگردان در واحد، به این برج، نقل مکان نموده‌اند و در آن سکنی گزیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *