ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

دیدار ضرغامی با دانشجویان هنر های سنتی

دانشجویان هنر های سنتی کشور با وزیر گردشگری و صنایع‌‌دستی کشور دیدار کردند و از چالش های پیش روی خود را با یکدیگر درمیان گذاشتند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سلسله رویدادهای صد منظر پیرامون گفتگوی صمیمانه دانشجویان صنایع دستی با حضور وزیر میراث فرهنگی و مدیران معاونت صنایع دستی پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات برج آزادی برگزار شد.

در این برنامه تعدادی از دانشجویانی که در برج آزادی جمع شده بودند از دانشگاه‌های هنر، سوره، پیام‌نور، پارس، علم و فرهنگ، الزهرا، شاهد، جهاد دانشگاهی، تربیت مدرس، فرشچیان به نمایندگی از هر دانشگاه صحبت کرده و درخواست‌هایی را مطرح کردند.

یکی از دانشجویان پیام نور گفت: در رشته هنرهای صنایع دستی و هنر اسلامی هدف دانشجو، عشق مطلق است و هدفی جز این برای دانشجو هنرهای صناعی متصور نیست.

وی افزود: استارت آپی در حوزه دانشجویان هنرهای صناعی ایجاد شود چون دانشجویان این رشته دیده نمی‌شوند. در بازار هم جای کار ندارند. اگر بتوانیم فضای تبادل برای بازار کار و نمایشگاهی برای هنرهای صنایع دستی داشته باشیم اتفاق خوبی است.

این دانشجو گفت: گردشگری صنایع دستی متمرکز را برای دانشجویان این رشته مد نظر قرار دهید.

تشکیل شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث

مجری برنامه که برخی از سوالات دانشجویان را می‌خواند تا آنها را بپرسد گفت که برخی از سوالات درباره سرمایش و گرمایش کارگاه‌هاست وزیر باید درباره این موضوع‌ها چه کار کند؟

وی یک خبر هم داد و گفت: قرار است شورای راهبردی دانشجویی در وزارت میراث فرهنگی ایجاد شود.

پس از آن فاطمه محمدی دانشجوی دکترای صنایع دستی از دانشگاه سوره گفت: حمایت از دانشجوها برای احیای صنایع دستی و آموزش این صنایع، بازاریابی و فروش آنها در جهت غنای فرهنگ، ایجاد نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی در مقاصد گردشگری در راستای حمایت از دست ساخته‌های دانشجویان در دوران تحصیل و پس از آن بخشی از درخواستهای ماست.

هورا امامی از دانشگاه سوره گفت: وقتی تنها یک ترم برای فارغ التحصیلی مانده بود از رشته مهندسی دانشگاه تهران استعفا دادم و با افتخار به این دانشگاه آمدم تا هنر بخوانم. وقتی صحبت از این رشته می‌شود خیلی جاها مجبور به توضیح می‌شویم که قرار است چه بازاری در پیش روی ما باشد.

خیلی جاها خانواده‌ها مانع انتخاب این رشته‌ها می‌شوند. ما به عنوان دانشجو انتظار داریم که صنایع دستی رسانه‌ای تر شود پیشنهاد داریم نمایشگاه‌هایی در سفارتخانه‌ها یا خارج از کشور برگزار شود. از دانشجویان بخواهیم که عکس‌های خوبی از کارهای صنایع دستی را به دیوار سفارتخانه‌های ایرانی بزنند.

در ادامه آرزو امینی دانشجوی هنرهای اسلامی دانشگاه پارس گفت: ما دوست داریم در فضای آموزشی تحصیلات تکمیلی را ادامه دهیم برای ورود به مقطع ارشد و دکترا پیگیری کنید تا بتوانیم در کنار همین اساتید ادامه تحصیل دهیم. ما در رشته‌های هنر در کنار دروس تئوری دروس عملی هم داریم ولی فضایی برای آن وجود ندارد.

در ادامه مهرانه رهنما از دانشجویان صنایع دستی گفت: در بنیاد نخبگان می‌توان رشته‌های صنایع دستی را اختصاص داد تا این افراد هم بتوانند در این حوزه‌ها درس بخوانند و وارد شوند.

وی گفت: درخواست داریم دانشجوها بتوانند در فضایی خارج از فضای دانشگاه کار کنند و از ظرفیت کارگاه‌ها استفاده شود.

در جریان صحبت‌هایی که درباره صنایع دستی می‌شد برخی هم نقبی به میراث فرهنگی زدند.

نعمتی دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی گفت: میراث فرهنگی را نابود نکنید این درخواست من هست. به اصفهان رفتم می‌خواستم نقشی در تکیه میرفندرسکی را ببینم ولی آن را با گچ پوشانده بودند. گفتند به دستور میراث فرهنگی آن بخش پوشانده شده است. کمی نسبت به از بین بردن منابع حساسیت بیشتری داشته باشید.

دیگری هم گفت: خانه‌های تاریخی در بیشتری از شهرهای ایران وضعیت خوبی ندارند در حالی که پتانسیل خوبی دارند تا بتوانیم آنها را به مقصد گردشگری تبدیل کنیم و دانشجویان بتواند آثار صنایع دستی را معرفی کنند. ولی این خانه‌ها در حال تخریب است.

وی افزود: پایان نامه‌های دانشجوهای هنر در کتابخانه ها خاک می‌خورد ما می‌خواهیم که اینها دیده شود. چون ما برای تهیه این پایان نامه‌ها وقت می‌گذاریم.

عزت اللهی معاون پژوهشکده هنرهای سنتی هم در این نشست گفت: اگر پایان نامه‌های شما امکان اجرایی شدن دارد این فضا را برای شما آماده می‌کنیم دست یاری می‌فشاریم تا در وزارتخانه حضور فعالی داشته باشید و پایان نامه‌های خود را ارائه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *