ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

روایت روزنامه “دیلی صباح” از خسارت های سنگین جنگ اوکراین بر صنعت توریسم ترکیه

توریسم اینترنشنال؛ روزنامه دیلی صباح ترکیه در گزارشی، به بررسی آثار و تبعات منفی اقتصادی “جنگ اوکراین” بر صنعت توریسم ترکیه پرداخته و به طور خاص از پیش بینی وارد آمدنِ خسارت حداقل ۳۰ درصدی به این بخش، در صورت تشدید تنش ها در قالب جنگ مذکور سخن گفته است.

روزنامه دیلی صباح در این رابطه می نویسد: «جنگ میان روسیه و اوکراین که هر دو سهم قابل توجهی در بازار توریسم ترکیه دارند، به احتمال فراوان صنعت توریسم این کشور(ترکیه) و بخش های وابسته به آن را با خساراتی قابل توجه رو به رو خواهد کرد. بر اساس برخی ارزیابی ها اینطور پیش بینی می شود که بخش های مذکور با خسارتی حداقل ۳۰ درصدی رو به رو شوند.

در این راستا، “بولِنت بلبلوغلو” نایب رئیس انجمن هتلداران ترکیه در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ به بررسی آثار و تبعات جنگ اوکراین بر صنعت توریسم ترکیه پرداخته است. وی در این رابطه می گوید: “پیش بینی می شود که ۳۰ درصد از بخش توریسم ترکیه شدیدا از جنگ اوکراین آسیب ببیند. با این حال، کاملا حیاتی است که ترکیه سیاستی فعال در پیش گیرد تا بتواند این کسری را با افزایش جلب توریست ها از دیگر کشورهای جهان جبران کند. این سیاست به طور خاص از زمان آغاز جنگ اوکراین از سوی دولت و فعالان بخش خصوصی صنعت توریسم ترکیه در پیش گرفته شده و سعی بر آن است که تا جای ممکن خسارات اقتصادی جنگ اوکراین برای صنعت توریسم ترکیه به حداقل برسد”.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ “رمضان بینگُل” رئیس انجمن رستوران ها و جهانگردی ترکیه نیز پیش بینی می‌کند که تاثیر جنگ میان روسیه و اوکراین بر صنعت توریسم و همچنین غذا و نوشیدنی ترکیه چشمگیر باشد. وی از وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه درخواست کرده تا مدیریت بحران را در شرایط کنونی به دست بگیرد و رویه هایی را اتخاذ کند که یاری رسانِ بخش توریسم ترکیه در شرایط بحرانی کنونی باشند. وی به طور خاص به این نکته اشاره کرده که بخش های توریسم و صنایع غذایی و نوشیدنی ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون، با چالش‌های مختلفی دست به گریبان شده اند که در این زمینه، جدای از جنگ اوکراین، می توان به بحران پاندمی ویروس کرونا اشاره کرد. مساله ای که در نوع خود خسارات اقتصادی قابل توجهی را به ترکیه وارد کرده است.

وی می‌افزاید: “توریست های روسی و اوکراینی به احتمال فراوان در تابستان سال جاری میلادی به ترکیه سفر نخواهند کرد. باید در نظر داشت که فرسایشی شدنِ جنگ اوکراین موجب خواهد شد تا روز به روز از میزان توریست هایی که قرار است در تابستان سال ۲۰۲۲ از ترکیه بازدید کنند، کاسته شود. لازم به ذکر است که توریست های روسی و اوکراینی بخش قابل ملاحظه ای از سهم گردشگران خارجی را تشکیل می دهند که از ترکیه بازدید می کنند(قریب به یک سوم از صنعت توریسم ترکیه وابسته به گردشگران این دو کشور است). این مساله در نوع خود موجب خواهد شد تا فشارهای اقتصادی بر دولت رجب طیب اردوغان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یابد”.

بر اساس آمارهای وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴.۷ میلیون گردشگر روسی و ۲.۱ میلیون نفر گردشگر اوکراینی از ترکیه بازدید کرده اند. این میزان سهمِ ۲۷.۳۴ درصدی را از مجموع ۲۴.۷ میلیون گردشگر خارجی که در کل سال ۲۰۲۱ از ترکیه بازدید کرده اند را تشکیل می دهد. باید توجه داشت که سهم این دسته از گردشگران در صنعت توریسم ترکیه در سال ۲۰۲۰، ۲۴.۵۵ درصد و در سال ۲۰۱۹، ۱۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

درآمدهای صنعت توریسم ترکیه سال گذشته میلادی به ۲۵ میلیارد دلار رسید که در نوع خود با توجه به پاندمی کرونا آمار قابل قبولی به شمار می رود با این حال، وقوع جنگ اوکراین، چالشی اساسی را در مسیر چشم اندازهای دولت ترکیه جهت تقویت درآمدهای بخش توریسم خود و یا حداقل بازگرداندن آن به میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۹ میلادی که رقمی بالغ بر ۳۴.۵ میلیارد دلار بود ایجادکرده است. مساله ای که می تواند هم دولت ترکیه، و هم فعالان صنعت توریسم این کشور، و هم به طور کلی اقتصاد ترکیه را با مشکلاتی اساسی رو به رو کند».

منبع: دیلی صباح

ترجمه: توریسم اینترنشنال

لینک گزارش:

https://www.dailysabah.com/business/tourism/turkeys-tourism-sector-to-pay-price-for-russia-ukraine-war

برای مطالعه بیشتر رجوع شود به: 

آیا صنعت توریسم ترکیه بر اثر حمله احتمالی روسیه به اوکراین سکته می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *