پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
گردشگری سلامت

رونق گردشگری سلامت در استان مازندران

با پذیرش و افزایش استقبال جمعی از گردشگران خارجی در مرکز قلب استان مازندران این صنعت نیز در میان شاخه های مختلف گردشگری این استان رونق گرفت.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مازندران همواره از آن به عنوان قطب گردشگری کشور به شمار می رود که این ظرفیت و پتانسیل در این زمینه نیز مرهون وجود داشته های طبیعی از جمله جنگل و دریا و تاریخی از جمله داشتن دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی است.

مازندران در حالی لقب گردشگرپذیر بودن استان کشور را دارد که آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مسوولان ارشد در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیانگر آن است که در مناسبت های مختلف همچون تعطیلات نوروز حضور میلیونی در این استان را شاهد هستیم به طوریکه نوروز امسال بعد از سپری شدن دوران محدودیت های سه ماهه کرونایی بیشتر از ۲۰ میلیون نفر شب اقامت در این استان ثبت شده است و بالاترین میزان حضور مسافران در این ایام از آن این استان شد.

اما به میزان تعداد حضور پرشمار مسافران از اقصی نقاط کشور در مازندران، ‌اما این استان از حیث حضور گردشگران خارجی در جایگاه خوبی قرار ندارد به طوریکه بنا به گفته های اخیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پارسال فقط ۶۵ هزار گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که در مقایسه با رقم میلیونی حضور مسافران وطنی این تعداد بسیار ناچیز است.

رونق هر چه بیشتر گردشگری در مازندران با بکار بستن و استفاده از ظرفیت های موجود این استان در بخش های مختلف جزو برنامه های استراتژی مسوولان ارشد استان قرار گرفته است که از جمله این ظرفیت ها وجود امکانات و زیرساخت های درمانی و بهداشتی که با آن می توان شاخه گردشگری سلامت را در این استان رونق داد.

موضوعی که استاندار مازندران در بازدید فروردین ماه خود از طرح های عمرانی و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل برآن صحه گذاشته است.

بازدید استاندار مازندران از مراکز درمانی بابل در فروردین ماه

استاندار مازندران با اشاره به اینکه گردشگری بخش مهم و جدایی ناپذیر این استان و توسعه شاخه‌های مختلف آن مورد نظر است، گفت: فعال سازی مراکز گردشگری سلامت در این دیار باجدیت پیگیری می شود.

سید محمود حسینی پور در بازدید از طرح های عمرانی و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، افزود: با توجه به این موضوع مسوولیت برنامه های گردشگری سلامت استان به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل سپرده شد.
وی ادامه داد : این دانشگاه موظف است تمام مراکز گردشگری سلامت مازندران که قصد فعالیت در این حوزه را دارند با انجام کارهای مطالعاتی، هدایت و پشتیبانی های لازم را از آنها داشته باشد.

علاوه بر آن مسول اول حوزه گردشگری مازندران نیز در مصاحبه اخیرش از گردشگری سلامت به عنوان راهبرد اولویت دار نهاد تحت مدیریتش در سال جاری نام برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : گردشگری سلامت و تندرستی مهم ترین راهبرد و از برنامه های اولویت دار این نهاد در ارایه خدمات به مسافران و گردشگران است.

صادق برزگر افزود : این استان افزون بر برخورداری از قابلیت های منحصربفرد فراوان طبیعی، زیرساخت های بهداشتی و درمانی آن هم برای ارایه خدمات در حوزه گردشگری سلامت و تندرستی فراهم است با داشتن مجموع این مزیت ها و قابلیت ها می توان خدمات گردشگری ترکیبی به مسافران و گردشگران ارایه داد.

وی اظهارکرد :در زمان حاضر در نقاطی از استان از جمله بابل، ساری و نوشهر مراکز درمانی چون کلینیک های تخصصی و غیر تخصصی خدمات دهنده در زمینه جراحی زیبایی، چشم پزشکی، جراحی قلب باز فعالیت دارد، بنابراین این داشته ها یک ظرفیت خوبی برای ارایه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی از جمله در حاشیه خلیج فارس که مازندران را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند، است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات در حوزه گردشگری سلامت در بخش گردشگری تندرستی هم برنامه ریزی کرد به عبارتی علاج واقعه پیش از درمان است یعنی گردشگری که با هدف و برنامه ریزی از قبل وارد این استان گردشگرپذیر می شود باید برای آرامش روح، روان و جسم او برنامه ریزی نمود.

گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین “توریسم درمانی” و “توریسم سلامت” هم از آن یاد می‌شود، فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی و توسعه اقتصادی است. بنا به گفته فعالان حوزه گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت دست کم سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری داشته و ۲ برابر آنها شغل ایجاد می‌کند.
گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

تحقق رویای گردشگری سلامت در مازندران

امروز شنبه با درج خبری از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران مبنی بر پذیرش و درمان یک بیمار از کشورها دیگر در مرکز قلب استان نشان دهنده به نتیجه رسیدن تمام تلاش ها برای رونق و گسترش گردشگری سلامت است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از پذیرش نخستین بیمار خارجی در مرکز قلب استان خبرداد.

سیمین بابایی افزود:‌این بیمار برای دریافت خدمات درمانی تخصص در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) ساری که مرکز درمانی تخصصی قلب مازندران است بستری و درمان شده است

وی توضیح داد:‌ این بیمار هفته گذشته از یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس جهت انجام اقدامات درمانی در بخش بیماران بین الملل IPD مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی قلب حضرت فاطمه زهرا (س) ساری پذیرش شد و پس از طی فرآیند موفقیت آمیز درمان خود ترخیص شد.

زیر ساخت های درمانی و پزشکی مازندران

مازندران دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و بابل است که بیمارستان های مرحوم شفیع زاده، فاطمه الزهرا(س) بابل، شهید بهشتی، آیت الله روحانی، شهید یحیایی، شهید رجایی بابلسر و ۱۷ شهریور مرزی کلا بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند.

آغاز فعالیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل به سال ۱۳۶۲ بر می گردد البته پیشتر فعالیت های درمانی و بهداشتی در این حوزه جغرافیایی به سال ۱۳۴۸ و در قالب آموزشگاه بهداشتی مربوط می شود.

دانشگاه بابل در زمان راه اندازی نخستین دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شمال کشور به شمار می رفت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و مازندران به ترتیب در سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کردند.

در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل جمعیت بیش از ۵۱۹ هزار نفری زیر پوشش دارد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران دیگر مجموعه بهداشتی و پزشکی استان است که این دانشگاه نیز اکنون ۲۶ بیمارستان دولتی، ۱۴ بیمارستان خصوصی به تعداد حدود پنج هزار تخت بیمارستانی، بیش از یک هزار خانه بهداشت و ۴۵۰ مرکز جامع شهری و روستایی بخشی از امکانات موجود را در اختیار دارد و بیشتر از دو میلیون نفر از جمعیت استان را زیر پوشش دار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *