پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

سنگ های سیاره سرخ برای مطالعه به زمین فرستاده می شوند

ناسا اعلام کرده است که قصد دارد بوسیله کاوشگران خود در مریخ سنگ های این سیاره را برای مطالعه بیشتر به مراکز علمی ارسال کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،دهه‌هاست دانشمندانی که مریخ را مطالعه می‌کنند، منتظر نمونه‌ سنگ‌هایی از این سیاره هستند. حالا برخی از این محققان شاید بتوانند به نمونه سنگ‌هایی از سیاره سرخ و حتی ذرات طوفان خورشیدی دست پیدا کنند. این در صورتی است که ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) بتوانند ماموریت پیچیده و جسورانه خود را با موفقیت به سرانجام برسانند.

چند سالی است که این دو آژانس در حال برنامه ریزی برای ارسال فضاپیما به مریخ هستند تا نمونه‌ سنگی‌هایی را که توسط مریخ نورد «پشتکار» (Perseverance) ناسا جمع آوری می‌شود، به زمین بیاورند. اما موانع فنی و مالی می‌تواند این طرح چند میلیارد دلاری را از مسیر خود خارج کند.

 ناسا ماه گذشته اعلام کرد در سال مالی آینده نزدیک به ۱ میلیارد دلار به کاوش‌های مریخ اختصاص خواهد داد، مبلغ هنگفتی که می‌تواند آژانس را مجبور کند در بخش‌های دیگر بودجه خود را کاهش دهد. این امر می‌تواند پروژه‌های علمی دیگر ناسا را تحت تاثیر قرار دهد.

مریخ نورد «پشتکار»  که سنگ‌های این سیاره را برای تحقیقات علمی جمع‌آوری می‌کند در ماه‌های دسامبر و ژانویه، ۱۰ لوله حاوی نمونه‌ سنگ‌های جمع آوری شده را روی منطقه‌ای مسطح در مریخ رها کرده است تا در ماموریت‌های بعدی برای انتقال به زمین جمع آوری شوند.

ماموریتی پیچیده ناسا و آژانس فضایی اروپا

ناسا و آژانس فضایی اروپا در مورد طرح کلی ماموریت بازگشت نمونه مریخ به یک توافق کلی رسیده‌اند. آژانس فضایی اروپا قصد دارد فضاپیمایی را به مریخ پرتاب کند که به دور این سیاره خواهد چرخید. یک سال پس از آن نیز ناسا فضاپیمای دیگری را برای فرود روی سطح این سیاره و در نزدیکی کاوشگر «پشتکار» به مریخ خواهد فرستاد تا لوله‌های حاوی نمونه سنگ‌های جمع آوری شده را بردارد. سپس موشکی که  حامل کپسول لوله‌هاست از سطح کره مریخ خارج می‌شود، در مدار مریخ تا به نزدیکی فضاپیمای آژانس فضایی اروپا می‌رسد و در نهایت این فضاپیما، کسپولی که حامل لوله‌هاست را می‌گیرد و به زمین می‌رساند. پیش‌بینی می‌شود این ماموریت تا سال ۲۰۳۳ به سرانجام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *