س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳
سفالگری

شهرت جهانی هنر سفالگری «ریشتان» در ازبکستان

هنر سفالگری ریشتان که یکی از صنایع دستی زیبای ازبکستان می باشد با تلاش کارآفرینان استان فرغانه به شهرت جهانی رسیده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ هنر سفالگری «ریشتان» در استان «فرغانه» توسط کارآفرینان فعال این منطقه توسعه یافته و گردشگران کشورهای مختلف را با زیبایی خود مسحور کرده و امروز شهرت جهانی کسب کرده است.

اکنون در نتیجه توجه رئیس جمهور ازبکستان و کمک‌های همه جانبه استانداری «فرغانه» در منطقه «ریشتان» که از قدیم سرزمین سفالگران بوده، هنر سفالگری با سرعت توسعه می‌یابد.

به خصوص در منطقه صنعتی اختصاصی «ریشتان» ۳۷ واحد کارخانه تولید ظروف چینی و سفالی با شکل و نقش‌های مختلف به ارزش ۶ میلیون و ۸۰۷ هزار دلار ایجاد شده است.

امروز در کارخانه تولید ظروف چینی و سفالی Porcelain که توسط «مهیا ستاراوا» ایجاد شده است، بیش از ۱۰۰ زن اشتغال دارند. به گفته نماینده این کارخانه، برنامه ریزی شده در سال جاری میلادی به ارزش یک میلیون دلار ظروف چینی و سفالی به خارج از کشور صادر شود.

همچنین توسط شرکت خانوادگی «مینگ باشی سرامیک» به سرپرستی «شاکرجان احمدجان اف» بر اساس یک طرح سرمایه گذاری به ارزش ۸۹۸ هزار دلار یک تعاونی بزرگ سفالگری تشکیل شده است که در این کارخانه ۱۰۰ نفر مشغول کارند.

این کارخانه سفالی در سال جاری میلادی در مورد صادرات ظروف چینی و سفالی به شهر «یکاترینبورگ» روسیه یک قرارداد به ارزش ۵ میلیون دلار امضا کرده است.

شرکت «مینگ باشی سرامیک» امروز محصولات خود را نزدیک به ۱۰ کشور آسیای مرکزی و اروپا صادر می‌کند. چند روز پیش این کارخانه در مورد صادرات ظروف سفالی خود به آمریکا یک قرارداد امضا کرده است.

مراحل تولید ظروف چینی و سفالی در این کارخانجات بسیار جذاب بود. ظروف سفالی در مرحله اول فقط به شکل یک ظرف سفالی گلی است اما بعد از طی مراحل به یک ظروف چینی و سفالی زیبا تبدیل می‌شوند.

در ‌این کارخانجات بیشتر زنان و دختران فعالیت می‌کنند. وقتی تولید ظروف به مرحله نهایی رسید، یکی این ظروف را بررسی می‌کند تا لب پریدگی و شکستگی نداشته باشد. در نهایت ظروف چینی و سفالی بسته بندی و برای صادرات به خارج کشور آماده می‌شود.

هم اکنون با همکاری مسئولین استان «فرغانه» چنین شرکت‌هایی در مناطق دیگر این استان نیز راه  اندازی می‌شود که باعث توسعه آن منطقه و هم موجب اشتغال‌زایی جوانان شود.

بیشتر بخوانید:

نمایش قرآن خطی ازبکستان در موزه لوور پاریس

تسهیل صدور روادید ایران و ازبکستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *