پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
گردشگری سلامت

ضعف های گردشگری سلامت در استان قزوین

استان قزوین به دلیل وجود فرسودگی در بیمارستان ها و نبود تجهیزات به روز وکادر درمان آشنا به زبان های خارجی در حوزه گردشگری سلامت بسیار ضعیف عمل کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ گردشگری سلامت از مواردی است که می‌تواند به رشد و توسعه پایدار استان کمک کند و باتوجه به اینکه مسئولان استانی به گردشگری تاکید ویژه دارند و باتوجه به موقعیت استان می‌توان گردشگری سلامت را هم جزء اولویت‌ها قرار داد.

توسعه گردشگری سلامت علاوه بر اینکه به جذب گردشگر کمک می‌کند برای بخش درمان خود استان هم کمک کننده خواهد بود و باعث ارتقای وضعیت بهداشت و درمان استان خواهد شد.

در حال حاضر قزوین جزء استان‌های محروم از نظر بهداشت و درمان بوده و سرانه تخت‌های بیمارستانی آن پایین است اگر گردشگری سلامت محوریت پیدا کند در درجه اول باید وضعیت درمان در استان ارتقا پیدا کرده تا بتواند در مرحله بعدی به جذب گردشگر در این حوزه کمک کند، در واقع تاکید بر این حوزه می‌تواند هم به ارتقای سطح درمان استان و هم به ارتقای وضعیت گردشگری و اقامتی کمک کند.

جذب ۱۶۰ گردشگر سلامت از سال گذشته

کارشناس گردشگری معاونت درمان علوم پزشکی قزوین درباره گردشگری سلامت گفت: فعالیت رسمی گردشگری سلامت در سطح بیمارستان‌های استان از سال ۹۵ آغاز شده و بیمارستان پاستور توانسته مجوز درمان بیماران بین الملل را اخذ کند، یک بیمارستان  هم در حال کسب مجوزهای لازم است؛ البته درمانگاه‌ها و مراکز جراحی محدود نیز در صورت داشتن شرایط می‌توانند مجوز مذکور را دریافت کنند.

فاطمه رستمی گل‌محمدی ادامه داد: هر بیمارستان باتوجه به آنچه در پروانه آن آمده می‌تواند خدمات درمانی ارائه دهد و تفاوتی بین بیماران ایرانی و خارجی وجود ندارد.

وی بیان کرد: درسال گذشته ۱۲۰ بیمار و در سال جاری تا کنون ۴۱ بیمار خارجی برای درمان به استان مراجعه کرده‌اند که بیشتر آن‌ها از کشورهای افغانستان، عراق و سوریه بوده و بیشترین خدمات هم در حوزه ارتوپدی، چشم، زنان و زایمان و ارولوژی ارائه شده است.

این مسئول درباره چالش‌های پیش روی گردشگری سلامت در استان گفت: در استان برخی مسائل وجود دارد که باید برای آن‌ها چاره اندیشی شود تا بتوانیم بیماران بیشتری را به استان جذب کنیم؛ چون به تهران نزدیک هستیم رقابت برای قزوین سخت‌تر می‌شود البته می‌توان از برخی موارد مانند ترافیک و آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک نقطه مثبت برای جایگزینی استفاده کنیم.

ضعف برخی زیرساخت‌های قزوین برای جذب گردشگر سلامت

وی ادامه داد: همچنین در استان زیرساخت‌های عمومی برای پذیرش بیمار بین‌الملل خوب نیست و در قزوین شرکت گردشگری سلامت دارای مجوز نداریم، همچنین تعداد کادر درمان آشنا به زبان‌های خارجی هم به اندازه کافی نیست.

رستمی گل‌محمدی بیان کرد: برخی مسایل فراسازمانی مانند ترانسفر و انتقال بیمار از فرودگاه، امکانات اقامتی مناسب در استان، مترجم و تدارکات تفریحی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان هم از مواردی است که در گردشگری سلامت تاثیرگذار است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در استان در حوزه‌های  مداخلات قلب و عروق، زنان، چشم، جراحی عمومی و ارتوپدی حرف برای گفتن  داریم و اگر مسایل با کمک سایر سازمان‌ها حل شود به گردشگری سلامت کمک می‌کند.

کارشناس گردشگری معاونت درمان علوم پزشکی درباره کمبود متخصص و چگونگی هماهنگی آن با جذب گردشگر سلامت گفت: براساس آیین نامه وزارت بهداشت، مراکز دولتی مجاز هستند از ظرفیت مازاد برای جذب گردشگر سلامت استفاده کنند و با توجه به اینکه صف انتظار برای دریافت خدمات از بیمارستان‌های دولتی وجود دارد، رفع نیاز استان اولویت دارد و تاکنون بیمارستان‌های دولتی موفق نشده‌اند مجوز لازم را اخذ کنند.

فرسودگی بیمارستان‌ها مانعی برای جذب گردشگر سلامت

وی ادامه داد: همچنین بیمارستان باید وضعیت مناسبی داشته باشد و فرسودگی بیمارستان‌های دولتی یکی دیگر از مشکلات موجود است که در طرح تحول سلامت تا حدودی بازسازی و ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌ها صورت پذیرفته ولی هنوز به شرایط مطلوب که مورد نظر باشد نرسیده‌ایم.

این مسئول درباره ظرفیت بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی استان در جذب گردشگر سلامت گفت: افتتاح این بیمارستان با امتیازاتی مانند افزایش تخت‌های بیمارستانی، نوساز بودن و هتلینگ مطلوب می‌تواند در جذب گردشگر سلامت تاثیرگذار باشد.

کمک به تسهیل صدور ویزای توریستی برای گردشگران سلامت

میراث فرهنگی هم یک طرف دیگر گردشگری سلامت است و باید زیرساخت‌هایی مانند مراکز اقامتی و گردشگری را ارتقاء دهد تا بتوان از ظرفیت مجود برای توسعه گردشگری در سایر موارد غیر از سلامت هم بهره برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: چند بیمارستان استان برای گردشگری سلامت طرف قرارداد هستند و در دستور کار داریم که با همکاری علوم پزشکی و بیمارستان‌ها صدور ویزای توریستی برای افرادی که به قصد درمان به استان سفر می‌کنند تسهیل شود و بتوانند با عنوان گردشگر سلامت وارد کشور شوند و بیشتر کشورهای همسایه هدف ما هستند.

علیرضا خزائلی ادامه داد: حوزه‌های درمانی را علوم پزشکی و بیمارستان‌ها تعیین می‌کنند و باتوجه به منافع گردشگری، ارز آوری و کمک به رونق گردشگری در کنار خدمات درمانی وزارت میراث فرهنگی هم در این حوزه نقش آفرین است.

وی عنوان کرد: برای گرشگران سلامت در استان تاکنون کمبود اسکان نداشتیم و مراکز اقامتی و هتل‌های باکیفیت بالا و ستاره‌داری داریم که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، در مجموع دو هزار تخت اقامتی مجاز در استان داریم که به نحو مناسب و مطلوبی خدمات ارائه می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: با ظرفیت‌های اقامتی استان در سال‌های گذشته میزبان مجامع بین المللی و مسئولان سیاسی بین المللی مانند سفرا و شهرداران جاده ابریشم و کشورهای آسیایی بودیم و این به این معنا است که می‌توانیم خدمات مطلوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: البته به عنوان مرکز استان به هتل‌های بیشتری نیاز داریم و از سرمایه‌گذاران برای حضور در این بخش استقبال می‌کنیم و باتوجه به شرایط قزوین ایجاد مراکز اقامتی می‌تواند بازده اقتصادی خوبی داشته باشد.

خزائلی عنوان کرد: نمایندگان گردشگری استان با حضور در بیمارستان‌های مقصد از توریست‌های سلامت برای بازدید از بناها و اماکن تاریخی و گردشگری استان دعوت می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیمارانی که برای درمان در استان حضور می‌یابند شرایطی ندارند که باعث آلودگی و نشر بیماری باشند و این موضوع مورد تاکید علوم پزشکی است و گردشگری سلامت به هیچ عنوان تهدیدی برای سلامت نیست.

بیشتر بخوانید :

ساعت کاری بناهای تاریخی قزوین در تعطیلات

بقعه متبرک چهارانبیای قزوین ساماندهی می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *