ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

مجسمه باستانی قاچاق شده به انگلستان به ایران بازگشت

کاردار سفارت ایران در لندن اعلام کرد:مجسمه سرباز ساسانی که به صورت غیر قانونی از کشور به لندن قاچاق شده بود،تحویل سفارت ایران داده شد.وی عنوان کرد:عوامل دخیل در خروج غیرقانونی این اثر هنوز شناسایی نشده اند اما احتمالا این اثر با حفاری های غیرقانونی در استان فارس به خارج از کشور قاچاق شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،کاردار ایران در لندن خبر داد که نقش‌برجسته سرباز ساسانی که به‌صورت قاچاق وارد انگلیس شده بود روز جمعه به‌طور رسمی تحویل سفارت ایران در لندن شد.

سیدمهدی حسینی متین در توییتی نوشت:

نقش‌برجسته سرباز ساسانی که قاچاقی وارد انگلیس شده بود، پس از اثبات مالکیت که متعلق به ایران است، و بعد از آنکه سه ماه در موزه بریتانیا به امانت نمایش گذاشته شد، تحویل ایران شد.

وی‌ ادامه داد:

این اثر باستانی ارزشمند امروز جمعه رسماً به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تحویل داده شد و ان شاءالله به‌زودی به میهن عزیز اسلامی ارسال خواهد شد.

در سال ۱۳۹۴ نقش‌برجسته سنگی سرباز ساسانی به ارزش۳۰ میلیون پوند در فرودگاه لندن توسط ماموران کشف و ضبط شد، در واقع این اثر مربوط به دوره ساسانی است و بیش از دو هزار سال قدمت دارد. باستان‌شناسان بین‌المللی و داخلی معتقدند که این اثر به‌عنوان سرباز ساسانی شناخته شده و به نقش رستم و تخت جمشید شباهت‌ بسیار زیادی دارد.

متاسفانه این اثر تاریخی به‌طور قاچاق از ایران خارج و وارد انگلیس شده بود و تاکنون مشخص نشده که چه کسانی دست به این اقدام زده‌اند اما شواهد نشان‌دهنده آن است که این اثر به‌صورت حفاری غیرقانونی از منطقه‌ای از استان فارس و اطراف شیراز به خارج از کشور قاچاق شده است، چراکه این اثر در موزه ملی کشور ثبت نشده است.

نقش‌برجسته، بامداد چهارشنبه، هفتم تیرماه ۱۴۰۲ به ایران رسید

به گزارش ایسنا، هم‌زمان با استرداد این سنگ‌نگاره از انگلیس به ایران، روابط‌عمومی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌

سنگ‌نگاره ساسانی، بامداد چهارشنبه، هفتم تیرماه ۱۴۰۲ با اقدام و پیگیری‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و وزارت امورخارجه، وارد ایران شد و مسئولان وزارت میراث‌ فرهنگی، این اثر را در فرودگاه امام خمینی (ره) تحویل گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *