چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی : با یکصد اقامتگاه بوم گردی میزبان میهمانان نوروزی هستیم

یکصد اقامتگاه بوم گردی، دو دهکده گردشگری در فردوس و بیرجند و ۴ کمپ گردشگری در استان خراسان جنوبی آماده میزبانی از میهمانان نوروزی هستند که قصد دارند از داخل و یا خارج از ایران برای نوروز سال ۱۴۰۱ به این استان سفر کنند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با توریسم اینترنشنال،در رابطه با جایگاه این استان در صنعت گردشگری کشور اینطور گفت: «استان خراسان جنوبی با جاذبه‌های متعدد و متنوع طبیعی و تاریخ میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و امروز این استان با داشتن جاذبه‌های توریستی بی‌نظیری همچون روستای جهانی “خراشاد” و کویرهای خیال انگیز و رویایی، بِرندی برای گردشگری مسافران نوروزی از داخل و خارج از کشور محسوب می شود».

حسن رمضانی با بیان اینکه خراشاد؛ روستای جهانی با ظرفیت های بی بدیل در حوزه هنر«توبافی» است، عنوان کرد: «این روستا به عنوان مرکز اصلی هنر دستی«توبافی»(حوله بافی) به ثبت جهانی رسیده و همین موضوع به تنهایی می‌تواند جایگاه خراسان جنوبی را برای انتخاب شدن از سوی گردشگران داخلی و خارجی تا حد زیادی ارتقا دهد».

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به این نکته اشاره کرد که بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی‌های انجام گرفته، سه روستا به عنوان شهرهای جهانی ثبت شده اند و پس از شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت و شهر میبد از استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو، روستای خراشاد از خراسان جنوبی هم به عنوان روستای جهانی توبافی،ثبت جهانی شده است. موضوعی که به گفته وی کمک می کند تا روستای خراشاد بتواند هنر توبافی را در عرصه جهانی هم معرفی کند و در نهایت موجبات توسعه اقتصادی استان را هم فراهم آورد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی گسترده برای سفر طی سال‌های اخیر، افزود: «امسال با توجه به تاکیدی که حوزه معاونت گردشگری وزارت خانه مربوطه داشت، نسخه‌ای دیجیتالی با محتوایی برگرفته از تمام جاذبه‌های گردشگری استان تهیه و در اختیار علاقه‌مندان وگردشگران در نمایشگاه قرار دادیم تا با جاذبه‌های گردشگری استان و ظرفیت‌های اقامتی آن بیش از پیش آشنا شوند».

خراسان جنوبی در نمایشگاه بین المللی گردشگری امسال در بخش صنایع دستی با حضور ۲۵ نفر از هنرمندان در ۱۱ غرفه متنوع، صنایع دستی بخش‌های مختلف استان را برای بازدیدکنندگان و بخش‌های خصوصی معرفی کرد و یکی از این موارد هم مربوط به توبافی روستای جهانی خراشاد می شد.

رمضانی در رابطه با احتمال میزان افزایش مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۱ هم عنوان کرد:«امسال با توجه به اینکه در مرحله کاهش پیدا کردن موارد ابتلا به ویروس کرونا هستیم، امیدواریم سفرهای سیاحتی، زیارتی و تفریحی هموطنان به این استان آغاز شود از این رو برنامه‌های متنوعی را در عرصه جذب توریسم و سرمایه‌گذاران تدارک دیده‌ایم. برگزاری مراسم‌های آئینی در سطح استان که ریشه در تاریخ زندگی مردمان این استان دارد هم در واقع محرکی برای جذب گردشگر بوده و هم اینکه این افدام مُعرّفِ بخشی از تاریخ کهن و آداب و رسوم استان خراسان جنوبی می‌باشد».

وی از اقدامات حمایتی دولت برای فعالان صنعت گردشگری استان یاد کرد و افزود: «با تمهیدات دولت در کنار ارائه تسهیلات بانکی و مواردی چون پرداخت هزینه‌های آب، برق، بیمه تامین اجتماعی فعالان این عرصه، تاکنون بیش از ده میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در اختیار صنایع دستی و گردشگری استان قرار دادیم تا در ایام کرونا و آسیب‌های جدی که به همراه داشته، این حمایت‌ها کمکی برای فعالان این عرصه باشد».

این مقام مسئول استان خراسان جنوبی در رابطه با اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران هم اینطور گفت:«نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های تخصصی با حضور بخش دولتی و خصوصی، فرصتی برای شناخت مسیرهای جدید گردشگری است. صنعت گردشگری ایران نیاز به مسیرهای جدیدی برای معرفی در عرصه داخلی و جهانی دارد و استان خراسان جنوبی به عنوان مقصد نوظهور در صنعت گردشگری تاریخی و طبیعی باید این فرصت را مغتنم بشمارد و تمام تلاش خود را برای استفاده از این فرصتی که پیش آمده برای معرفی جاذبه‌های استان به کار گیرد».

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پایان خطاب به تمام مردم ایران و میهمانان خارجی گفت: «استان خراسان جنوبی با ۱۰۰ اقامتگاه بوم گردی و دو دهکده گردشگری در فردوس و بیرجند و ۴ کمپ گردشگری آماده میزبانی از تمام هموطنان داخلی و میهمانان خارجی در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *