ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

مردم تهران برای زلزله احتمالی چادر بخرند!

علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با روزنامه جوان درباره زلزله احتمالی تهران نکاتی را مطرح کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛زلزله یک موضوع خیلی جدی تهران است، به هر حال زلزله در تهران خواهد آمد که زمان آن را هیچ کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، ربطی هم به زلزله خوی و ترکیه هم ندارد، آن‌ها نمی‌توانند گسل‌های تهران را فعال کنند. ولی سال‌های سال در تهران زلزله آمده و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال یکبار تهران زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر داشته‌است.

گسل‌های تهران توان زلزله‌خیزی ۷ ریشتری را دارندکه عدد بسیار بزرگی است، چون هر ریشتر ۳۲ برابر قبلی است. در زلزله‌های زیر ۵/ ۵ ما فقط اختلال عملکردی خواهیم داشت که شامل ترافیک، ازدحام، پخش شایعات و هجوم به سمت خروجی‌های شهر است ولی در زلزله‌های بالای ۶/۵ و ۶ ما مسائل تخریب و آسیب جدی در بافت فرسوده را هم ممکن است شاهد باشیم.

اینگونه نیست که تهران در زلزله‌ها محکوم به فنا باشد و تهران محکوم به این نیست که آهک روی آن بپاشند و اینکه می‌گویند همه می‌میرند و همه جا ویران می‌شود، تفکر غلطی است. هر چند اینگونه نیست که میزان خسارت‌های جانی و مالی تهران بعد از زلزله کم باشد ولی اینگونه هم نیست که قرار باشد روی کل تهران حتی در زلزله ۷ ریشتر خاک بپاشیم، چون حداقل هر دو گسل آن با هم فعال نمی‌شوند و قاعدتاً فقط یک گسل تهران فعال می‌شود، در خود بم نیز فقط یک طرف شهر بیشتر تخریب شد.

من از مردم خواهش می‌کنم برای خودشان چادر بخرند و در منزل داشته باشند، کیف اضطراری در خانه، ماشین و محل کار را که وسایل آن هم در سایت سازمان هست، نیز تهیه کنند و بدانند در شرایط بحرانی باید چکار کنند تا در خودامدادی و خود‌اتکایی آمادگی لازم را داشته باشند. لازم است که مردم کمک کنند، چون در جایی مانند تهران عده و عُده آنقدر زیاد است که نمی‌شود در شرایط اضطراری فقط به دولت و حکومت سپرد.

بیشتر بخوانید:

تهرانی‌ها از صعود به ارتفاعات خودداری کنند

تصاویری از منظره برفی پارک های تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *