د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

معتبرترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

بی شک اگر یک پاسپورت معتبر داشته باشید می‌توانید با کمترین میزان هزینه و صرف زمان به بیشتر کشور های جهان سفر کنید؛وگرنه در غیر این صورت کار های اداری بسیار زیادی وجود دارند که انتظار شما را می کشند.

شاخص جهانی پاسپورت چیست؟

تاکنون از خود پرسیده‌اید که چه چیزی باعث افزایش یا کاهش اعتبار پاسپورت‌های جهان می‌شود؟ یا اینکه چگونه می‌توانیم پاسپورت‌ کشورهای مختلف را رتبه‌بندی کنیم؟ جواب هر دو سؤال را می‌توانیم در شاخص جهانی پاسپورت پیدا کنیم. شاخص جهانی پاسپورت پاسپورت‌های جهان را بر اساس ۲ متغیر رتبه‌بندی می‌کند:

  • تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند بدون دریافت ویزا به آنها سفر کند.
  • تعداد کشورهایی که دارنده پاسپورت می‌تواند در بدو ورود به آنها ویزای خود را دریافت کند.

عدد این شاخص با توجه به آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) تعیین می‌شود.

کشورهای ارائه‌دهنده بهترین پاسپورت های جهان

بر اساس آمار منتشرشده، ژاپن با امتیاز ۱۹۳ بهترین پاسپورت‌ جهان در سال ۲۰۲۳ را صادر می‌کند. در ادامه، نام ۱۵ کشور که بهترین پاسپورت‌های جهان را دارند نوشته شده است و همان طور که می‌بینید، در بسیاری از موارد کشورهای مختلف رتبه مشترکی دارند چراکه پاسپورت آنها بر اساس شاخص هنلی عملکردی مشابه داشته است.

  1. ژاپن: رتبه ۱ جهان با امتیاز ۱۹۳
  2. سنگاپور: رتبه ۲ جهان با امتیاز ۱۹۲
  3. کره جنوبی: رتبه ۲ جهان با امتیاز ۱۹۲
  4. آلمان: رتبه ۳ جهان با امتیاز ۱۹۱
  5. اسپانیا: رتبه ۳ جهان با امتیاز ۱۹۱
  6. فنلاند: رتبه ۴ جهان با امتیاز ۱۹۰
  7. ایتالیا: رتبه ۴ جهان با امتیاز ۱۹۰
  8. لوکزامبورگ: رتبه ۴ جهان با امتیاز ۱۹۰
  9. اتریش: رتبه ۵ جهان با امتیاز ۱۸۹
  10. دانمارک: رتبه ۵ جهان با امتیاز ۱۸۹
  11. هلند: رتبه ۵ جهان با امتیاز ۱۸۹
  12. سوئد: رتبه ۵ جهان با امتیاز ۱۸۹
  13. فرانسه: رتبه ۶ جهان با امتیاز ۱۸۸
  14. ایرلند: رتبه ۶ جهان با امتیاز ۱۸۸
  15. پرتغال: رتبه ۶ جهان با امتیاز ۱۸۸

۱. ژاپن؛ ارائه‌دهنده با ارزش‌ترین پاسپورت دنیا در سال ۲۰۲۳

japan-passport

پاسپورت ژاپنی معتبرترین پاسپورت دنیا شده است و اجازه دسترسی بدون ویزا به ۱۹۳ کشور را می‌دهد. دلتان می‌خواهد که بدانید گرفتن تابعیت ژاپن چقدر آسان است؟

شرایط گرفتن تابعیت ژاپن چگونه است؟

بر اساس قانون اساسی ژاپن، افراد خارجی باید حداقل ۵ سال متوالی در ژاپن اقامت داشته باشند تا بتوانند برای شهروندی اقدام کنند. علاوه بر این، شخص باید قوانین را به بهترین شکل ممکن رعایت کرده باشد و بتواند در ژاپن درآمد مناسب برای زندگی را داشته باشد.

اگر عضو سازمانی بوده باشید که سابقه توطئه برای سرنگونی دولت ژاپن یا حمایت از سرنگونی آن را داشته است، دریافت تابعیت این کشور برای شما غیرممکن خواهد بود. ژاپن تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و برای دریافت تابعیت این کشور باید از تابعیت قبلی خود صرف‌نظر کنید. الزامات تسلط به زبان برای دریافت تابعیت ژاپن آسان است و فقط باید در حد برطرف‌کردن نیازهای زندگی روزمره به این زبان تسلط داشته باشید.

۲. سنگاپور و کره جنوبی پرچم کره جنوبی و سنگاپوربر اساس شاخص هنلی، پاسپورت کره جنوبی و سنگاپور مشترک در رتبه دوم بهترین پاسپورت های جهان قرار دارند چراکه اجازه سفر بدون ویزا به ۱۹۲ کشور را به فرد می‌دهند.

شرایط گرفتن تابعیت سنگاپور یا کره جنوبی چگونه است؟

باید حداقل ۲ سال در سنگاپور اقامت پیوسته داشته باشید تا واجد شرایط شهروندی از طریق تابعیت شوید. برای دریافت اقامت دائم روش‌های مختلفی وجود دارد که ۲ مورد از آنها عبارت‌اند از:

  • مهاجرت کاری به سنگاپور با درآمد ماهانه حداقل ۲۵۰۰ دلار سنگاپور.
  • سرمایه‌گذاری حداقل ۲٫۵میلیون دلار سنگاپور در اقتصاد سنگاپور و گردش مالی سالانه حداقل ۵۰میلیون دلار سنگاپور.

تنها مشکل این ۲ روش کمبود شغل در سنگاپور است و دولت نیز در سال‌های اخیر روند اعطای حق شهروندی را سخت‌تر کرده است. علاوه بر این، سنگاپور نیز همانند ژاپن تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و برای تمام شهروندان مرد گذراندن خدمت سربازی اجباری است.

در کره جنوبی، ۳ روش اصلی برای دریافت تابعیت وجود دارد: اقامت پیوسته، خانواده یا راه‌اندازی تجارت.

اقامت پیوسته رایج‌ترین روش است که برای آن باید معیارهای زیر را داشته باشید:

  • داشتن حداقل ۲۰ سال سن؛
  • داشتن کارت ثبت‌نام مهاجران؛
  • داشتن یک آدرس پستی در کره جنوبی؛
  • داشتن اجازه و شرایط کار در کره جنوبی؛
  • نداشتن سابقه کیفری؛
  • توانایی امرار معاش به‌تنهایی؛
  • آشنایی اولیه با زبان کره‌ای و آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های این کشور.

در کره جنوبی نیز مانند سنگاپور خدمت سربازی اجباری است و تابعیت دوگانه به رسمیت شناخته نمی‌شود.

۳. آلمان و اسپانیا

آلمان و اسپانیا رتبه سوم شاخص هنلی را دارند و پاسپورت هر دو امکان سفر بدون ویزا به ۱۹۰ کشور را فراهم می‌کند. علاوه بر این، با کسب تابعیت اسپانیا یا آلمان شهروند درجه‌یک اتحادیه اروپا خواهید شد که خود مزایای بسیار زیادی دارد از جمله گشت‌وگذار آزادانه در سراسر اروپا.

شرایط گرفتن تابعیت آلمان یا اسپانیا چگونه است؟

گرفتن شهروندی آلمان مستلزم اقامت به‌مدت حداقل ۸ سال و قبولی در آزمون زبان آلمانی در سطح حداقل B۱ است. برای شهروندی اسپانیا نیز باید حداقل ۱۰ سال در اسپانیا زندگی کنید و در آزمون زبان اسپانیایی سطح A۲ قبول شوید. نه آلمان و نه اسپانیا معمولا تابعیت چندگانه را به رسمیت نمی‌شناسند، اگرچه ممکن است استثناهایی وجود داشته باشند.

۴. فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ

پاسپورت‌های این ۳ کشور اروپایی در جایگاه چهارم بهترین پاسپورت های جهان قرار دارند و گذرنامه آنها امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۸۹ کشور را فراهم می‌کند. هریک از این پاسپورت‌ها شما را شهروند اتحادیه اروپا نیز می‌کند.

شرایط گرفتن تابعیت فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ چگونه است؟

شرایط تبدیل‌شدن به شهروند رسمی این ۳ کشور متفاوت است. شهروندی لوکزامبورگ ساده‌ترین است و فقط به ۵ سال اقامت و تسلط به زبان این کشور در حد B۱ نیاز دارد. علاوه بر این، لوکزامبورگ تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد و لازم نیست گذرنامه اصلی خود را از دست بدهید.

ایتالیا نیز تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد، اما قبل از اینکه بتوانید درخواست دهید نیاز به ۱۰ سال اقامت در این کشور دارید. همچنین باید امتحان زبان ایتالیایی در سطح B۱ یا بالاتر را با موفقیت پشت‌سر بگذارید.

گرفتن تابعیت فنلاند نیز حداقل به ۵ سال اقامت نیاز دارد و تابعیت دوگانه را نیز به رسمیت می‌شناسد. برای دریافت شهروندی فنلاند باید به زبان فنلاندی در سطح متوسط مسلط باشید. (این زبان یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود.)

۵. اتریش، دانمارک، هلند و سوئد

این ۴ کشور اروپایی در رتبه پنجم بهترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند. گذرنامه آنها به فرد اجازه می‌دهند که آزادانه به ۱۸۸ کشور جهان سفر کنند. همچنین همه این پاسپورت‌ها تابعیت اتحادیه اروپا را به فرد می‌دهند.

شرایط اخذ تابعیت این ۴ کشور چگونه است؟

هلند و سوئد به شما اجازه می‌دهند پس از ۵ سال اقامت، برای شهروندی اقدام کنید. سوئد تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسد، اما هلند به‌جز موارد خاص این کار را نمی‌کند.

در دانمارک و اتریش، مدت اقامت لازم برای کسب امتیاز شهروندی بسیار طولانی‌تر است. برای شهروندی دانمارک باید حداقل ۹ سال اقامت دائم داشته باشید و در اتریش معمولا ۱۰ سال (۵ سال از آن باید اقامت دائم باشد). برای دریافت اقامت هر دو کشور ملزم به قبولی در آزمون زبان خواهید بود.

۶. فرانسه، ایرلند، پرتغال، بریتانیا

در جایگاه ششم بهترین پاسپورت های جهان، ۳ کشور اتحادیه اروپا به اضافه تنها کشور سابق اتحادیه اروپا یعنی بریتانیا قرار دارند. بر اساس شاخص هنلی، این ۴ پاسپورت برابر به نظر می‌رسند، اما پاسپورت بریتانیا با اینکه همچنان یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است، بسیار کم‌ارزش‌تر از پاسپورت ۳ کشور دیگر محسوب می‌شود.

اگرچه پاسپورت بریتانیا همچنان به شما امکان سفر آسان به سراسر جهان را می‌دهد، دیگر به شما حق زندگی، کار، تحصیل، بازنشستگی و تجارت آزادانه در ۳۰ کشور اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس را نمی‌دهد. درنتیجه اگر می‌خواهید پاسپورت دوم دریافت کنید، توصیه می‌کنیم به‌جای بریتانیا، روی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا تمرکز کنید مثلا ایرلند یا پرتغال.

چرا ایرلند و پرتغال؟

پرچم پرتغال و ایرلند

گرچه برای درخواست شهروندی هر ۴ کشور مدت اقامت نسبتا کوتاه ۵ سال لازم است، شهروندی فرانسه نیازمند تسلط به زبان فرانسوی در سطح B۱ است، در حالی که پرتغال سطح A۲ زبان پرتغالی را هم می‌پذیرد. برای دریافت تابعیت بریتانیا یا ایرلند داشتن مدرک زبان انگلیسی الزامی است، اما برای شهروندی بریتانیا باید در امتحان «Life in the UK» نیز شرکت کنید که دانش شما از تاریخ و فرهنگ بریتانیا را می‌سنجد.

درنتیجه شهروندی ایرلند بهترین شهروندی در اتحادیه اروپاست، چراکه حقوق کامل اتحادیه اروپا به‌اضافه حقوق زندگی و کار آزادانه در بریتانیا را ارائه می‌دهد. شهروندی هیچ کشور اروپایی دیگری این امتیاز را به شما نمی‌دهد. هر ۴ کشور نیز تابعیت دوگانه را به رسمیت می‌شناسند، بنابراین می‌توانید گذرنامه اصلی خود را نگه دارید.

بی ارزش‌ترین پاسپورت دنیا

بر اساس شاخص هنلی، آخرین رتبه در فهرست جهانی پاسپورت متعلق به افغانستان است که دسترسی بدون ویزا را فقط به ۲۷ کشور فراهم می‌کند. شهروندان کشورهایی که در این شاخص در رتبه‌های پایین قرار دارند از بسیاری از فرصت‌های اقتصادی محروم‌اند. ۱۰ کشور که بی ارزش ترین پاسپورت دنیا را دارند عبارت‌اند از:

  1. افغانستان با رتبه ۱۱۳ جهان (۲۷ کشور)
  2. عراق با رتبه ۱۱۲ جهان (۲۹ کشور)
  3. سوریه با رتبه ۱۱۱ جهان (۳۰ کشور)
  4. پاکستان با رتبه ۱۱۰ جهان (۳۲ کشور)
  5. یمن با رتبه ۱۰۹ جهان (۳۴ کشور)
  6. سومالی با رتبه ۱۰۸ جهان (۳۵ کشور)
  7. نپال با رتبه ۱۰۷ جهان (۳۷ کشور)
  8. فلسطین با رتبه ۱۰۶ جهان (۳۸ کشور)
  9. کره شمالی با رتبه ۱۰۵ جهان (۴۰ کشور)
  10. لیبی با رتبه ۱۰۵ جهان (۴۰ کشور)

پاسپورت ایران با دسترسی آسان به ۴۴ کشور در رتبه ۱۰۲ جهان قرار گرفته است.

سخن آخر

مهاجرت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر فردی می‌تواند در زندگی خود بگیرد و انتخاب مقصد درست مهم‌ترین بخش این تصمیم بزرگ است. بدون شک پاسپورت باارزش یکی از مواردی است که ارزش مهاجرت به یک کشور را افزایش می‌دهد، پس داشتن دانش کافی در این زمینه برای کسانی که قصد مهاجرت دارند بسیار مفید خواهد بود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *