ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

معرفی بهترین جاهای دیدنی سی سخت

سی سخت یکی از بهترین نواحی گردشگری کهکیلویه و بویراحمد می‌باشد که معماری سنتی در کنار طبیعت بکر، تجربه‌ای تکرار نشدنی به گردشگران خواهد بخشید.

سی سخت از اصیل‌ترین شهرهای استان کهکیلویه و بویراحمد است که در نزدیکی یاسوج قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان دنا است و از پرطرفدارترین مناطق گردشگری غرب ایران به شمار می‌رود. تا پیش از سال ۱۳۶۲ شمسی، سی سخت روستا بود و پس از آن شهر شد.

این شهر خوش‌آب‌وهوا در دامنه‌های کوهستان دنا قرار دارد و از آن با نام نگین زاگرس یاد می‌کنند. گرچه جاذبه‌های طبیعی اطراف سی سخت بی‌شمار هستند؛ آثار و بناهای تاریخی نیز در گوشه و کنار آن به چشم می‌خورند.

جاذبه‌های دیدنی سی سخت

غار ده شیخ

غار ده شیخ از جاذبه‌های طبیعی کهکیلویه و بویر احمد در فاصله دو کیلومتری روستای ده شیخ در منطقه سی سخت است. این غار در حدود ۳۵ کیلومتر با شهر سی سخت فاصله دارد و نمونه‌ای از غارهای آهکی طبیعی در کشور ما به شمار می‌رود. فرسایش توده‌های آهکی داخل غار بر اثر نفوذ آب باران و برف در سالیان طولانی مناظری زیبا در آن ایجاد کرده است.

مدت زمان زیادی از کشف غار ده شیخ نمی‌گذرد و این غار در سال ۱۳۸۹ شمسی توسط چوپانی از ساکنان روستای ده شیخ کشف شد. با توجه به‌مدت زمان محدود از کشف غار ده شیخ، هنوز کاوش‌های دقیقی برای کسب اطلاعات کامل درباره موقعیت و ویژگی‌های آن انجام نشده است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری سی سخت

دمای هوای داخل غار ده شیخ در زمستان گرم و در تابستان خنک و ملایم است که این مطلب تعجب کارشناسان را برمی‌انگیزد. قندیل‌ها و حفره‌های زیبای داخل غار در برخی قسمت‌ها شباهت زیادی به غار علیصدر دارند. دهانه ورودی غار ده شیخ در ارتفاع بیش از ۱,۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و بسیار باریک است. برخی از ستون‌های داخل این غار در حدود ۱۵ متر ارتفاع دارند و دالان‌های مختلفی در طول مسیر پنج تا ۶ کیلومتری آن به چشم می‌خورند.

زمین‌شناسان با بررسی ساختار داخلی غار ده شیخ، عمر آن را بیش از ۱۳۰ میلیون سال تخمین زده‌اند. اشیای سفالی و بقایای استخوان‌های کشف شده از غار ده شیخ نیز به دوره پیش از اسلام در ایران و دوران حکومت ساسانیان و هخامنشیان تعلق دارند.

دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل در منطقه‌ای مرتفع به همین نام میان کوهستان دنا در نزدیکی سی سخت قرار دارد. این منطقه از خوش‌آب‌وهواترین نواحی اطراف سی سخت به شمار می‌رود که طبیعتی زیبا و تماشایی دارد.

دریاچه کوه گل فصلی است و از آخرین روزهای زمستان، همراه با آب شدن یخ و برف کوهستان دنا تشکیل می‌شود. این دریاچه در طول بهار پر آب‌ترین حالت خود را دارد و با نزدیکی به پایان تابستان دوباره خشک می‌شود. عمق دریاچه کوه گل در زمان پر آبی به حدود ۱۵ متر و مساحت آن به حدود نیم‌هکتار می‌رسد.

پوشش گیاهی و جانوری در منطقه کوه گل و اطراف دریاچه آن تنوع بالایی دارد. در تابستان گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر مانند انواع مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک و حواصیل در اطراف دریاچه کوه گل به چشم می‌خورند. بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه اردیبهشت ماه است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری سی سخت

جاذبه‌های گردشگری در سی سخت

چشمه تاگی

دارای آبی خنک و گوارا که عطش کوهنوردان را بر طرف می‌کند.. از آب این چشمه، برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی منطقهٔ کلنجه استفاده می‌شود.

چشمه سرد

واقع در منطقه کوه گل شهر سی سخت است و در فصل بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از دوستاران طبیعت و گردشگرانی است که از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می‌کنند. از دیگر چشمه‌های این منطقه، می‌توان چشمه تاگی، چشمه سیاه، چشمه ریزک، چشمه بایی، چشمه توف و… را نام برد.

قله دنا

دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در غرب ایران است . ارتفاع این قله ۴۴۰۹ متر بوده که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در شهر سی سخت قرار دارد.به دلیل وجود قله دنا، نام شهرستان دنا بر این منطقه گذاشته شده است.مهمترین قلل مرکزی دنا لوکوره های مرکزی و جنوبی، کل گردل، موروگل، قاش مستان، برج آسمانی و ماش است.بلندترین قله کوه دنا، قله قاش مستان با ارتفاع ۴۴۵۰ است که راه صعود به این قله ها از روستای خفر شهرستان سمیرم می گذرد.

آبشار توف شاه

در فاصله ۱۰ کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله ۵ کیلومتری از آبشار دره ناری با موقعیت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعی قریب ۱۰۰ متر در موقعیت جنوب غربی قله مورد کل دنا واقع گردیده است .

آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی در روستای دلی بهرام بیگی(سمندی) از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا در ۵۰کیلومتری شمال غرب سی‌سخت و ۷۰کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از دیگر جاذبه های طبیعی سی سخت به شمار می رود.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری سی سخت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *