س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

معرفی بهترین کویرهای ایران

مناطق کویری به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص همواره توجه گردشگران و علاقه‌مندان به محیط‌های بکر و دست نخورده را به خود جلب کرده‌اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛کشور زیبا و عزیزمان ایران به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت ناب جغرافیایی علاوه‌ بر دشت‌های سرسبز، کوهستان‌های مرتفع و مناظر زیبایی ساحلی از مناطق کویری زیبایی برخوردار است. از جمله می‌توان به کویر یزد، اصفهان، سمنان، کرمان و خراسان جنوبی اشاره کرد. کویر یزد یکی از زیباترین کویرهای ایران است و از مقاصد موردعلاقه گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود. مناطق کویری به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خاص همواره توجه گردشگران و علاقه‌مندان به محیط‌های بکر و دست نخورده را به خود جلب کرده‌اند.

اگر از علاقه‌مندان به سفرهای ماجراجویانه هستید، به‌طور قطع گذراندن یک شب رویایی در کمپ کویر و زیر نور ستارگان درخشان تجربه‌ متفاوتی از سفر به طبیعت برایتان رقم خواهد زد. در این مقاله زیباترین و بهترین کویرهای ایران را به شما معرفی خواهیم کرد. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

سفر به کویر؛ زیباترین کویرهای ایران کجا هستند؟

مناطق کویری معمولا اولین گزینه انتخابی برای سفر نیست؛ اما بیشتر افراد حتی با گذراندن مدت کوتاهی در یک کمپ کویر از تجربیات هیجان‌انگیز و متفاوت خود می‌گویند. منطقه‌ای که در آن آسمان و زمین، شن‌های روان و طبیعتی بکر همراه با ستارگان نورانی و تماشای کهکشان‌ چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. در ایران نیز مناطق کویری جالب توجه و وسیعی وجود دارد که در آن لحظات متفاوت و آرامش‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

در صورتی که دوست دارید طبیعت گردی را با کویر نیز تجربه کنید، بهتر است بهترین کویرهای واقع در ایران را بشناسید. هرکدام از این مناطق جاذبه‌های مختص به خود را دارند و در فواصل متفاوتی از دو دشت بزرگ کویر و لوت قرار گرفته‌اند. برای آشنایی بیشتر با این مناطق همچنان ما را همراهی کنید.

کویر یزد کجاست؟

سفر به کویر یزد همچون سایر کویرهای واقع در ایران تجربیات مختلفی از قبیل تماشای ستارگان پرنور، شترسواری، موتورسواری، آفرود سواری، پرواز با پاراگلایدر، پیاده‌روی روی شن‌های نرم، شب‌نشینی‌های گرم به دور آتش و ده‌ها مورد دیگر را به‌همراه خواهد داشت. موارد ذکر شده را می‌توانید در کویرهای شباهنگ یزد، کویر زیبا و دل‌انگیز کاراکال، کویر ریگ زرین یا کویر سندباد یزد تجربه کنید. به عبارتی کویر یزد نه یک منطقه واحد، بلکه تعداد زیادی کویرهای چشم‌نواز است که در فواصل مختلفی از شهرهای استان یزد واقع شده‌اند.

اگر خواهان یک سفر خاطره‌انگیز در کویر هستید، حتما سفر همراه با تور کویر یزد را در برنامه سفر خود لحاظ کنید. در ادامه راجع به مناطق کویری یزد کمی بیشتر صحبت می‌کنیم. پس از آن مناطق کویری واقع در سایر استان‌های کویری ایران را معرفی می‌کنیم.

کویر کاراکال

توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی فراوانی به هنگام سفر به کویر یزد به منطقه کاراکال سفر می‌کنند. این ناحیه کویری نام خود را از یک گونه‌ حیوانی با نام کاراکال گرفته است. کاراکال یکی از هشت گونه گربه‌سانان موجود در ایران است که در این منطقه زیست می‌کند و با نام سیاه‌گوش یا منگوله‌گوش نیز شناخته می‌شوند.

منطقه کاراکال در کویر یزد دارای گونه‌های گیاهی از قبیل بوته‌های نسیو و اسکنیبل است. می‌توان درختچه‌های گز را نیز در برخی قسمت‌های آن مشاهده کرد. اگر به این کمپ سفر کنید، از جاده تا کویر یک مسیر آسفالت در انتظارتان خواهد بود که شما را برای تجربه هیجانات کویرنوردی در دشت‌ها و نخلستان‌های کاراکال خسته نمی‌کند. در کویر کاراکال می‌توانید تفریحات جذابی از قبیل موتورسواری، غلت خوردن بر تپه‌های شنی، سافاری و پیاده‌روی‌های لذت‌بخش در نخلستان‌ها را تجربه کنید. شترسواری در بیابان‌ها و نخلستان‌های این منطقه نیز یکی از جذابیت‌های آن است.

کویر هفت سنگ

کویر هفت سنگ یزد یکی از کمپ‌های نزدیک به یزد است که حدود نیم ساعت با این شهر فاصله دارد. بازدید از این منطقه در طول شبانه‌روز امکان‌پذیر است. کمپ مذکور در شمال شهر یزد واقع شده است. قدم گذاشتن بر شن‌ها و ماسه‌های روان در زیر آفتاب داغ و تماشای ستارگان در شب‌های خنک این کویر به‌اندازه دیدن امواج دریا و قدم زدن در سواحل، دل‌انگیز است.

کویر شباهنگ یزد

کسانی که حس و حال  سفر تور کویر یزد و سایر کویرها را تجربه کرده‌اند، قطعا خواهان تکرار این تجربه بوده و ممکن است بارها سفر خود را تکرار کنند. یکی از این موارد کمپ کویر شباهنگ واقع در دروازه قرآن یزد است. این منطقه نیز از طبیعت بکر و دل‌انگیز برخوردار است که مسافران و گردشگران فراوانی را به‌سمت خود جذب می‌کند. به کمک اقامتگاه مجهز این کمپ گشت‌وگذار و کویرنوردی در بهترین شرایط ممکن فراهم شده است. مانند هر کمپ کویر دیگری در شباهنگ نیز می‌توانید از منظره زیبای آسمان شب کویر، شترسواری، موتورسواری و سافاری لذت ببرید. سپس با یک چای آتیشی یا آش یزدی به‌همراه پخش موزیک و آتش بازی رفع خستگی کنید.

رپورتاژ

کمپ سندباد یزد؛ تجربه متفاوت کویرنوردی در بهترین کمپ کویر یزد

سفر به کویر شکل و شمایل کاملا متفاوتی از سفر به مناطق دیگر دارد. این‌گونه سفرها بدون کمپ‌های کویری تقریبا ممکن نیست. بر همین اساس یکی از چالش‌های مسافران و گردشگران یافتن یک کمپ کامل در کویر است که علاوه بر کویرنوردی اقامت راحت و لذت‌بخشی را تجربه کنند. یکی از بهترین مناطق کویر یزد، کویر سندباد در دروازه قرآن این شهر است. فاصله یزد تا کمپ کویر یزد (سندباد) دور نیست و پس از یک ساعت حرکت در مسیر خاکی به این کمپ خواهید رسید. امکانات کمپ کویر سندباد به میزان قابل‌توجهی گسترده‌تر از سایر کمپ‌های موجود در کویر است.

خدمات کمپ سندباد تجربه‌ بسیار متفاوتی از سفر کویر را برایتان رقم می‌زند. شما می‌توانید شام و ناهار را در رستوران میل کنید و پس از گشت‌وگذار در بیابان، سافاری، برگشتن از موتورسواری چهارچرخ، اسکی روی شن یا پرواز با پاراگلایدر و کایت باگی در سوئیت‌های مجهز این کمپ استراحت کنید. کمپ سندباد دارای سرویس  بهداشتی و حمام مجهز است.

کویر مصر؛ استان اصفهان

اصفهان یکی از استان‌های مرکزی و نزدیک به دشت کویر است. کمپ‌های گردشگری متعددی در مناطق کویری این استان برپا شده‌اند و میزبان گردشگران و مسافران به این ناحیه از ایران هستند. یکی از بهترین کویر های ایران کویر مصر است.

کویر مصر اصفهان جذابیت‌های طبیعی شگفت‌انگیزی از قبیل درختچه‌های گز و شن‌های نرم و روان دارد. نیزار و دریاچه فصلی نمک جاذبه‌های دیدنی این کویر به شمار می‌روند. یکی دیگر از ویژگی‌های متفاوت کویر مصر اصفهان امکان اقامت در خانه‌های روستایی نزدیک به آن است. به‌طوری که حس و حال زندگی در شرایط سنتی و قدیمی را برای گردشگران و کویردوستان فراهم می‌کند.

کویر ورزنه؛ استان اصفهان

کویر ورزنه یک منطقه کویری دیگر در اصفهان است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد واقع شده است. تپه‌های هلالی، طولی و هرمی این کویر ویژگی بارز آن به شمار می‌روند؛ اما آنچه کویر ورزنه را متمایز و شگفت‌انگیز می‌کند، وجود تالاب گاوخونی و پوشش گیاهی منحصربه‌فردی است که به واسطه این تالاب در آن ایجاد شده است. اقامت در کمپ کویر ورزنه شگفتی‌های بی‌نظیری از قبیل تماشای حرکت ماسه‌ها، شترسواری، کویرگردی روی ماسه‌ها و امکانات دیگری از قبیل موتورسواری، زیپ لاین و… را به‌همراه خواهد داشت.

کویر شهرداد؛ استان کرمان

یکی دیگر از مناطق کویری جالب توجه در ایران کویر شهداد واقع در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی استان کرمان است. در مسیر رسیدن به این کویر مناطق زیبایی از جمله شهر نهبندان را باید پشت سر بگذارید. سپس وارد روستای شهداد که دروازه ورود به این کویر است می‌شوید.

رپورتاژ

کویر ریگان؛ استان کرمان

کویر ریگان را نیز می‌توان در لیست بهترین کویرهای ایران قرار داد. این کویر در انتهایی‌ترین نقطه جنوب شرقی استان کرمان قرار دارد. منطقه‌ای با ریگزاری‌های فراوان، شن‌های با رنگ روشن  و تپه‌های شنی به ارتفاع ۷۵ متر که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. شما می‌توانید در اقامت‌گاه‌های کمپ کویر ریگان چند روزی را بگذرانید؛ یا اینکه یکی از خانه‌های روستایی را در روستاهای مجاور اجاره کنید. در هر صورت چند روزی اقامت در این کویر و تماشای زیبایی‌های آن نیز می‌تواند یکی از خاطرات زیبای شما از سفر به طبیعت را رقم بزند.

گریه سنگ در کویر ریگ جن سمنان

هیجان و کویرنوردی دو مفهوم از هم جدانشدنی هستند؛ اما در کویر ریگ جن چیزی فراتر از هیجان وجود دارد. به‌طور قطع آرامش و تفریحاتی که در  تور کویر یزد تجربه می‌کنید در سفر به کویر ریگ جن سمنان کرد چندانی ندارد. برخی از مردم هیجان و ماجراجویی در سفر را دوست دارند. بنابراین کویر ریگ جن می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای این افراد باشد. این کویر دارای شرایط خاص از جمله باتلاق‌های خطرناک، مناطق صعب‌العبور و تپه‌های شنی خطرناک است. اختلاف دمای شب و روز بسیار زیاد در این منطقه موجب خرد شدن سنگ‌ها  و ایجاد صدای بلند و ترسناک می‌شود. این پدیده را گریه سنگ می‌نامند.

گل و لجن‌های موجود در کویر ریگ جن نیز سفر به این ناحیه را دشوار کردند. بنابراین توصیه می‌شود که حتما همراه با تور کویر به این ناحیه سفر کرده و قبل از سفر به‌خوبی با شرایط آن آشنا شوید. این منطقه به‌دلیل نبودن منابع آب، بادهای شدید و گذرگاه‌های صعب‌العبور به منطقه تحت کنترل شیطان مشهور است.

کویر حلوان در خراسان جنوبی

کویر حلوان واقع در ۹۰ کیلومتری شهرستان طبس و در نزدیکی روستای تاریخی حلوان قرار دارد. این کویر یکی از زیباترین مناطق بکر و دست نخورده استان خراسان جنوبی است که به زبیای خفته مشهور است. به‌دلیل وجود جاده‌های خاکی مناسب در مسیر این کویر، دسترسی به آن برای بازدیدکنندگان و توریستان بسیار آسان شده است.

جمع بندی

تور کویر یزد یا هر منطقه کویری دیگر تجربه‌ای متفاوت و خارق‌العاده از سفر و گردشگری خلق می‌کند. ایران و مناطق کویری بکر و منحصربه‌فرد آن بهترین مکان برای کسب چنین تجریباتی هستند. مناطق کویری ایران در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان و اصفهان قرار گرفته‌اند. در هنگام سفر به تور کویر بهتر است هم از جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید و هم منطقه‌ای با امکانات تفریحی انتخاب کنید. در این صورت تجربه خوش شما از سفر کویری‌تان دو چندان خواهد شد.

بیشتر بخونید:

چند پیشنهاد جذاب برای سفرِ یک روزه

ادامه کار قطارهای مسافرتی، به‌‌رغم برودت هوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *