ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

معرفی سفرنامه “سر هارفورد جونز”

زمانی که ناپلئون قصد داشت تا به هند حمله کند،هند تحت اشغال انگلستان بود.ناپلئون تصمیم گرفت برای تسریع لشکرکشی خود به هند هیئتی از نظامیان و سفیران را به ایران بفرستد تا قوای فرانسوی بتوانند از طریق ایران به هند هجوم ببرند.اما در آن زمان انگلیسی ها بیکار ننشستند و هیئتی را به سرپرستی سر هارفورد سفیر انگلیسی راهی دربار فتحعلی شاه قاجار کردند.
این هیئت موفق شد فتحلی شاه را مجبور کند ژنرال های فرانسوی را از ایران خارج کند.سفرنامه سر هارفورد یکی از سفرنامه های سیاسی مشهور در دنیاست که ماجرا های مذاکرات آن دوران را با جزئیات برای مخاطب به تصویر می کشد.

زمانی که ناپلئون می خواست به هند حمله کند گروهی را به دربار فتحعلی شاه فرستاد تا بتواند راه خود را هموار کند. سرهارفورد جونز در فوریۀ سال ۱۸۰۷ به ریاست هیئتی که به ایران فرستاده شد منصوب گردید. هدف از این ماموریت آن بود که پیام پادشاه انگلستان را به پادشاه ایران برسانند و نیز با شاه ایران قراردادی منعقد نمایند. و این زمانی بود که لرد هویک یا ارل گری، وزارت امور خارجه را بر عهده داشت و جورج تیرنی، رئیس هیات مدیرۀ کمپانی هند شرقی بود. با در نظر گرفتن روابطی که بین روسیه و ایران وجود داشت و نیز با نظر به مواضع جدیدی که در آن دوره روسیه و فرانسه نسبت به یک دیگر اتخاذ کرده بودند، سرهارفورد جونز سفرش به ایران را از طریق سنت پترزبورگ آغاز کرد. کتاب خاطرات سر هافورد جونز، خاطرات سرهارفورد جونز از این ماموریت را در بر گرفته است و از ابتدای کار وهابیون تا فتح درعیه توسط سپاهیان محمدعلی، پاشاه مصر، را به خوبی پوشش می دهد. این کتاب مشاهدات و ماجراهای سر هارفورد جونز طی سفر جذابش به ایران از جزیره ی خارک تا رسیدن به تهران و نیز امضای عهدنامه را با جزئیات و ظرافت شرح می دهد.
مترجم کتاب، مانی صالحی علامه، برای آگاهی بیش تر خوانندگان، ادامۀ کار وهابیون را تا زمان حاضر به اختصار بررسی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *