پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان

کباب بروجرد،آش گوشت، آش شله ماش،آش کلونک، دلمه برگ مو،شامی کوو، آش ترخینه،سغدو، گله ریزه،خورش کلیه ترش،آش پرشکه، درو،نام چند غذای سنتی مربوط به استان لرستان است  که هر کدام طعم و خوشمزگی خاصی برای گردشگران و مسافران این ناحیه دارند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، استان لرستان علاوه بر فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری، دارای غذا‌های سنتی خوشمزه‌ و بسیار متنوعی است و برخی از این غذا‌ها به دلیل طعم و مزه خاصی که دارند، توجه بسیاری از مسافران حوزه گردشگری را به خود جذب می‌کنند.

کباب بروجرد

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

کباب بروجرد یکی از غذا‌های دلپذیر است که طعم خوب آن زبانزد مردم استان شده و یکی از کباب‌های باکیفیت‌ ایران محسوب می‌شود. در بروجرد کباب‌های مختلفی مانند کوبیده، برگ و چنجه همراه با نان سنگک، دوغ محلی و سبزی‌ها، خاطره ماندگاری در ذهن مردم به‌ جا می‌گذارد.

آش گوشت خرم‌آباد

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

آش گوشت یا زیر برنجی، یکی از غذا‌های رسمی و محلی خرم‌آباد محسوب می‌شود. مردم این منطقه در اکثر جشن‌های عروسی و سایر مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنند. زیر برنجی یا همان چلو گوشت غذای مورد علاقه بسیاری از مردم شهر خرم‌آباد است و در مراسم‌ها، آش گوشت را در سینی بزرگی که به‌ اصطلاح لُری به آن مجمع می‌گویند، می‌کشند.

آش شله ماش دورود

آش شله ماش یکی از غذا‌های محلی شهرستان دورود است که برای تهیه آن از لوبیاچیتی، ماش، عدس، برنج، پیاز، آب‌گوشت، کشک، زعفران و نعناع داغ درست می‌شود.

آش کلونک الیگودرز

در هر منطقه‌ای با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی، غذا‌های متنوعی طبخ می‌شود. برای نمونه آش کلونک یکی از غذا‌های سنتی شهرستان الیگودرز است که فقط فصل بهار در این منطقه طبخ می‌شود.

آش کلونک الیگودرز از گیاهانی که به‌طور خودرو در فصل بهار در این منطقه می‌رویند، تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

دلمه برگ مو

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

دلمه برگ مو یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه شهرستان بروجرد است که برای تهیه آن علاوه بر مواد معمول دلمه، از باقلا، ماست و روغن حیوانی استفاده می‌شود.

شامی کوو خرم‌آباد

شامی کوو یکی از غذا‌های محلی خرم‌آباد، همان شامی است ولی در طبخ آن علاوه بر گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ از رب انار، سبزی‌های معطر و مغز گردو هم استفاده می‌شود.

آش ترخینه (کشکینه)

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

آش ترخینه یا کشکینه به‌ عنوان یکی از غذا‌های سنتی لرستان از مخلوط گندم و دوغ خشک تهیه و در روز‌های سرد سال از آن استفاده بیشتری می‌شود.

سُغدو

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

سُغدو یکی دیگر از غذای محلی است که با برنج، شکمبه گوسفند، آلو بخارا، گردو، روغن، آب و ادویه درست می‌شود و برای تهیه آن مواد را در شکنبه ریخته و آن را با نخ و سوزن می‌دوزند و با حرارت ملایم می‌پزند.

گله ریزه بروجرد

گله ریزه به‌عنوان یکی از غذا‌های سنتی بروجرد از گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، نخود، پیاز، آرد نخود یا گندم، رب گوجه‌فرنگی، نمک و سبزی خشک معطر تهیه می‌شود.

خورش کلیه‌ ترش

یکی دیگر از غذا‌های محلی لرستان خورش کلیه‌ترش است که برای طبخ آن از گوشت گوسفند، سیب‌زمینی، رب انار، پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل تهیه می‌شود.

آش دوغ لُری

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

آش دوغ لری از غذا‌های خوشمزه محلی است که طرفداران زیادی دارد. مردم این منطقه برای تهیه آن گوشت چرخ‌کرده، جو، نخود، سبزی و برنج استفاده می‌کنند.

آش پرشکه

آش پرشکه یکی از غذا‌های گرم لرستان است و مردم معمولاً در روز‌های سرد سال بیشتر آماده می‌کنند و برای پخت آن از عدس، سبزی، آرد گندم، کشک، نمک و ادویه استفاده می‌شود.

دو رو

دو رو (آش دندانی) در واقع نوعی سوپ یا آش لری است که مردم لرستان به نشانه شادی روییدن اولین دندان کودکشان درست می‌کنند. پختن این نوع غذا برای مردم این منطقه بیشتر جنبه سنتی دارد و پس از درست کردن دو رو به نشانه جشن و شادی مقداری از آن را به همسایه‌ها هدیه می‌دهند و در عوض، همسایه‌ها نیز به‌ منزله سلامتی نوزاد، هدیه‌ای به کودک می‌دهند. مردم لرستان برای پخت دو رو از گندم، لوبیا، نخود و عدس باقلا استفاده می‌کنند.

چزنک رغو

معرفی غذاهای سنتی استان لرستان + تصاویر

این غذا از نان فطیر و روغن حیوانی درست می‌شود و برای تهیه آن خمیر آبکی و نرم را روی ساج یا تاوه با دست پهن می‌کنند تا برشته شود. بعد از پشت‌ و رو کردن، نان داغ آماده‌ شده را بلافاصله داخل ظرفی قرار می‌دهند و چند قاشق روغن حیوانی به همراه شیره یا خاکه قند به آن اضافه می‌شود.

نان گرده لرستان

گرده یکی دیگر از نان‌های سنتی مردم لرستان است که برای پخت آن از آرد، پیاز نگینی ُخرد شده، زردچوبه، رازیانه، نمک و آب استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *