ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

منفورترین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده چه کسی است؟

علاوه بر برخی از بنیان‌گذاران آمریکا، که در این کشور از آنها به عنوان قهرمان های ملی یاد می‌کنند، برخی از روسای جمهور هم وجود داشتند که به واسطه عملکرد نامطلوبشان در بین مردم آمریکا تبدیل به شخصیت هایی منفور شده اند.

در این مطلب با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با منفورترین روسای جمهور تاریخ آمریکا آشنا کنیم.

۱۰. زکری تیلور، حزب ویگ

زکری تیلور (Zachary Taylor)، دوازدهمین رئیس‌جمهور آمریکا، بین ۱۳ اسفند ۱۲۲۷ تا ۱۸ تیر ۱۲۲۹ خورشیدی، به‌مدت کمتر از ۱٫۵ سال، ریاست‌جمهوری این کشور رو برعهده داشت.

در اون زمان شمالی‌ها و جنوبی‌های آمریکا بر سر آزادی برده‌داری در سرزمین‌هایی که از مکزیک گرفته بودن اختلاف نظر شدیدی داشتن. جنوبی‌ها هم تهدید کرده بودن از ایالات متحده جدا می‌شن و خلاصه شرایط ریاست‌جمهوری برای تیلور چندان راحت نبود!

البته تیلور خودش برده‌دار بود و بنابر آمار موجود، حدود ۱۰۰ برده داشت، اما مصمم بود اتحاد بین ایالات رو حفظ کنه و در راه رسیدن به این مقصود، توسل به نیروی نظامی رو به مصالحه ترجیح داد.

۹. هربرت هوور، حزب جمهوری‌خواه

هربرت هوور (Herbert Hoover) سی‌ویکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، بین ۱۳ اسفند ۱۳۰۷ تا ۱۳ اسفند ۱۳۱۱ خورشیدی به‌مدت چهار سال این سمت رو برعهده داشت.

هوور با تصمیماتش به جنگ‌های تجاری این کشور دامن زد و رکود بزرگ اون زمان اقتصاد آمریکا رو تشدید کرد تا مردم به‌سراغ خرید قسطی لوازم خانگی و فروش اقساطی کالای مورد نیازشون برن! همین رکود اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلایلیِ که این سیساستمدار آمریکایی نتونست چهره مطلوبی از خودش به جا بگذاره.

۸. جان تایلر، حزب ویگ

جان تایلر (John Tyler) دهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود. تایلر از ۱۵ فروردین ۱۲۲۰ تا ۱۵ فروردین ۱۲۲۴، به‌مدت ۴ سال این سمت رو برعهده داشت.

او همه اعضای کابینه‌اش رو از میون محافظه‌کارهای جنوبی انتخاب کرد، کسانی که هدفشون حفظ حقوق ایالتی، محافظت از منافع صاحبان مزارع بزرگ و نهادینه کردن برده‌داری در این کشور بود.

۷. میلارد فیلمور، حزب ویگ

میلارد فیلمور (Millard Fillmore) سیزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا، بازهم از حزب ویگ بود که از ۱۸ تیر ۱۲۲۹ تا ۱۳ اسفند ۱۲۳۱ این  سمت رو برعهده داشت.

فیلمور از مصالحه سال ۱۸۵۰ حمایت کرد که با گسترش برده‌داری، جدایی جنوبی‌ها رو به تأخیر انداخت. بعدها در جریان جنگ‌های داخلی آمریکا هم مخالف لینکلن، از محبوب‌ترین رؤسای جمهور این کشور بود.

۶. وارن جی هاردینگ، حزب جمهوری‌خواه

وارن گامالیل هاردینگ (Warren G. Harding) بیست‌ونهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، بین ۱۳ اسفند ۱۲۹۹ تا ۱۰ مرداد ۱۳۰۲ بود.

البته هاردینگ تا هنگام فعالیت، یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور آمریکا تا اون زمان به حساب می‌اومد، اما بعد از مرگش و با روشن شدن چندین رسوایی بزرگ، محبوبیتش به‌شدت خدشه‌دار شد.

۵. ویلیام هنری هریسون، حزب ویگ

ویلیام هنری هریسون (William Henry Harrison) نهمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که بین ۱۳ اسفند ۱۲۱۹ تا ۱۵ فروردین ۱۲۲۰، حدود یک ماه بر مسند قدرت تکیه زد تا کوتاه‌مدت‌ترین رئیس‌جمهور این کشور باشه.

هریسون طولانی‌ترین سخنرانی افتتاحیه در تاریخ ایالات متحده رو هم ایراد کرد، ولی اون سخنرانی چندان به کارش نیامد و بعد از حدود فقط یک ماه، از بیماری ذات‌الریه فوت کرد.

۴. فرانکلین پیرس، حزب دموکرات

فرانکلین پیرس (Franklin Pierce) چهاردهمین رئیس‌جمهور بین ۱۵ فروردین ۱۲۳۲ تا ۱۵ فروردین ۱۲۳۶ بود که چهار سال این سمت رو برعهده داشت.

سیاست‌های پیرس برای گسترش مرزها، از جمله فشار به بریتانیا برای چشم‌پوشی از سواحل آمریکای مرکزی و ترغیب اسپانیا به فروش کوبا، زمینه رو برای جنگ داخلی فراهم کرد تا پیرس رو به یکی از بدترین رئیس‌جمهورهای تاریخ آمریکا تبدیل بکنه.

۳. اندرو جانسون، حزب دموکرات

اندرو جانسون (Andrew Johnson)، هفدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، به‌مدت حدود چهار سال، بین ۲۶ فروردین ۱۲۴۴ تا ۱۴ اسفند ۱۲۴۷ بود که البته برای رسیدن به این سمت، در انتخابات شرکت نکرد!

ماجرا از این قرار بود که بعد از ترور لینکلن، اندرو جانسون، که معاون اول او بود، بر اساس قانون اساسی آمریکا، سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد و بر این مسند تکیه زد. او از مخالفان طرح‌های بازسازی هم بود.

۲. دونالد ترامپ، حزب جمهوری‌خواه

دونالد جان ترامپ (Donald John Trump) بین ۱ بهمن ۱۳۹۵ تا ۱ بهمن ۱۳۹۹، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جزو منفورترین سیاستمدارهای آمریکایی در نظرسنجی‌های مختلف از مردم این کشور بود.

ترامپ تنها رئیس‌جمهور زنده در فهرست ده رئیس‌جمهور منفور تاریخ آمریکاست و تنها رئیس‌جمهوری هم به حساب میاد که دو بار استیضاح شد.

۱. جیمز بیوکنن، حزب دموکرات

جیمز بیوکنن (James Buchanan) پونزدهمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بود. او از ۱۳ اسفند ۱۲۳۵ تا ۱۳ اسفند ۱۲۳۹، مقام ریاست‌جمهوری این کشور رو عهده‌دار بود.

بیوکنن از به چالش کشیدن گسترش برده‌داری امتناع نمود و اگرچه تلاش کرد راهی برای مصالحه پیدا کنه، اما رهبران جدایی طلبان حاضر به مصالحه نبودن. مسائل دیگری هم دست‌به‌دست هم دادن تا بیوکنن بیش از ۱۵۰ سال بعد از فوتش، در فهرست منفورترین رؤسای جمهور تاریخ آمریکا، در رتبه اول قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *