د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳
قیمت هتل

هتل یا اقامتگاه بومگردی، کدام مقرون به صرفه تر است؟

برای سفر کردن گزینه ای که باید در مورد آن تصمیم گیری کرد انتخاب محل اقامت می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، تا چند سال پیش هر کسی با هر میزان بودجه‌ای که داشت به دو گزینه بیشتر فکر نمی‌کرد، یکی هتل و دیگری مسافرخانه اما امروزه با توسعه پیدا کردن حوزه‌ی گردشگری، محل‌های مختلفی به عنوان اقامتگاه به گردشگران معرفی شده است که یکی از گزینه‌ها، اقامتگاه بوم گردی است.

برای مقایسه‌ی قیمتی بین هتل ، رزرو ویلا و بومگردی بهتر است قبل از آن به ارزشیابی هر کدام از لحاظ امکانات رفاهی و موقعیت جغرافیایی و همچنین تجربه‌ای که از اقامت در هرکدام به دست می‌آوریم، بپردازیم تا به طور منطقی بتوانیم انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

هتل

خدمات و کیفیت هتل با تعداد ستاره‌ی آن‌ها ارزیابی می‌شود و لوکس‌ترین هتل‌ها پنج ستاره می‌گیرند. در حال حاضر فقط یک هتل هفت  در دنیا داریم که آن هم در دبی است. معمولا هتل‌ها بیش از دو طبقه دارند و معماری آن‌ها به صورتی است که اتاق‌های بیشتری  در کنار هم قرار می‌گیرند.

مسافران از طریق پله و آسانسور رفت و آمد می‌کنند. خدمات هتل روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد. هر چه خدمات بیشتری مانند استخر، جکوزی، سالن ورزشی، روم سرویس و دیگر امکانات را در اختیار مسافران قرار دهد، ارزش هزینه‌ی پرداختی بیشتر می‌شود. تعداد کارکنانی که در هتل‌ها  در تخصص‌های مختلف مشغول به کار هستند در مقایسه با دیگر اقامتگاه‌ها بسیار زیاد است.

اقامتگاه بومگردی

آشنایی با مفهوم بومگردی می‌تواند دلیل انتخاب اقامتگاه بومگردی را نیز مشخص کند. بومگردی در اصل به نوعی از سفر و گردشگری اشاره می‌کند که در آن فرهنگ، محیط، غذا و سنت‌های محلی در اولویت قرار می‌گیرد. یعنی مسافر  فقط مکانی را که انتخاب می‌کند، صرفا برای استراحت و جای خواب نیست.

مثلا کسی که به گیلان سفر می‌کند به جای اقامت در یک هتل در وسط شهر که معماری مدرن دارد، در خانه‌ای با معماری سنتی گیلان ساکن می‌شود و کارکنان بومگردی که بیشتر مواقع صاحبان خانه هستند، مهمانان را با فرهنگ و سنت‌های محلی آشنا می‌کنند. بومگردی‌های ایران بیشتر مناسب افرادی است که علاقه‌مند به طبیعت، فرهنگ اقوام مختلف، غذاهای محلی، لباس‌های سنتی و موسیقی فولکلورهستند.

حالا می‌توانیم درباره‌ی به وجود آمدن اقامتگاه‌های بومگردی صحبت کنیم. هدف از ایجاد اقامتگاه بومگردی سفر به مناطق زیبا و تاریخی بود بدون آن‌که رفت و آمد گردشگر به بافت تاریخی و طبیعت آن منطقه آسیبی وارد شود. شناخت فرهنگ بومی و آشنایی با تاریخ و طبیعت و همچنین کمک به رونق اقتصادی مردم محلی از اهداف اصلی بومگردی است.

بومگردی‌ها خانه‌های محلی یا تاریخی هستند که به اقامتگاه تبدیل شده‌اند و شما با اقامت در آن با آداب و رسوم و سبک زندگی سنتی مردم آشنا می‌شوید. یکی از جذابیت‌های بومگردی‌ها متفاوت بودن آن‌ها با توجه به ویژگی‌های اقلیمی هر منطقه است. برای مثال بومگردی‌ها در شمال کشور کلبه‌های چوبی هستند، در قشم خانه‌های روستایی، در مناطق کویری خانه‌های کاهگلی و کپری است.

این تجربه‌ی هیجان‌انگیز در اقامتگاه‌های بومگردی با تعداد روزهای اقامت شما به دست می‌آید. تا وقتی که ساکن این بومگردی‌ها هستید، می‌توانید زندگی محلی را از نزدیک لمس کنید و از غذاهای محلی و منحصر به فرد همان منطقه میل کنید و لذت ببرید.

همیشه می‌توانیم هتل انتخاب کنیم؟

شهرهای توریستی و مهم مثل شمال کشور، تهران، مشهد، اصفهان، کیش تعداد هتل بیشتری دارند و همچنین با توجه به چندستاره بودن آن‌ها امکان انتخاب هتل با قیمت‌های مختلف را به مسافران می‌دهند. بستگی به سلیقه و بودجه‌ی شما دارد که چه هتلی با چه کیفیتی انتخاب کنید اما برخی اقامتگاه‌های بومگردی خیلی امکانات بیشتری نسبت به یک هتل سه ستاره دارند. در شهرهایی که جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و بکر بیشتری دارند، چندان دست شما برای انتخاب هتل باز نیست.

بیشتر هتل‌ها در شهرها قرار گرفته‌اند و در مناطقی که دور از شهر هستند، بومگردی‌ها بهترین گزینه‌ برای انتخاب‌اند. نکته‌ی دیگر میزان راحتی شماست. معمولا هتل‌ها قوانین خاص خود را دارند و شما نمی‌توانید در یک اتاق دورهمی دوستانه داشته باشید اما در بومگردی‌ها، فضا دوستانه‌تر است و شما با هماهنگی مسئول اقامتگاه می‌توانید این کار را انجام دهید. مزیت دیگری که هتل‌ها ندارند، ممنوع بودن ورود حیوانات خانگی است. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها حداقل یک حیوان خانگی دارند که بعضی از اقامتگاه‌ها اجازه‌ی ورود آن‌ها را به مسافران می‌دهند.

حسی نو در اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی با توجه به اقلیم‌ و موقعیت جغرافیایی از نظر ظاهری و فرهنگی با هم تفاوت دارند و اگر شما فردی هستید که زیاد به سفر می‌روید، می‌توانید حسی نو و تجربه‌ای جدید در اقامت خود داشته باشید. هتل‌ها شاید از نظر ظاهری با هم متفاوت باشند اما همگی یک اتاق با امکاناتی مشخص در اختیار شما قرار می‌دهند که پس از مدتی تکراری می‌شوند. افرادی که عاشق طبیعت هستند و دوست دارند محل اقامتشان نیز در دل طبیعت باشد، اقامتگاه بومگردی، محیطی مناسب برای آن‌ها فراهم کرده است.

نتیجه‌گیری منصفانه

می‌توان به طور معمول گفت که قیمت اقامتگاه‌ بومگردی به نسبت هتل منصفانه‌تر است اما انتخاب با شماست که چه مکانی را برای اقامت خود مناسب‌تر بدانید. قیمت یک مکان فقط با هزینه‌ی مالی که پرداخته می‌شود، سنجیده نمی‌شود و تجربه و لذتی که در حین اقامت به دست می‌آید، نیز مهم و دارای ارزش است.

بیشتر بخوانید:

معرفی هتل های ارزان قیمت در وان ترکیه

ایران مقصدی گران برای گردشگران خارجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *