س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

هشدار در مورد خطر انقراض ببر مالایی

بررسی های انجام گرفته حاکی از این است که از ۳ هزار ببر مالایی تنها ۱۵۰ ببر در کشور مالزی زنده مانده است و خطر انقراض کلی این گونه وحشی از ببرها به شدت نزدیک است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، کمتر از ۱۵۰ ببر وحشی در جنگل های مالزی باقی مانده است، جایی که زمانی ۳۰۰۰ ببر در دهه ۱۹۵۰ در آنجا پرسه می زدند. در سال ۲۰۱۹، “مارک رایان درمراج”، حافظ محیط زیست مالزیایی هشدار داد که اگر تلاش ها برای نجات این گونه از ببرها در این کشور تشدید نشود، ببر مالایی که به شدت در معرض خطر انقراض است، خیلی زود از صفحه حیات وحش پاک می شود.

با این حال هنوز هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. طی ۱۰ سال گذشته، تلاش‌های حفاظتی در مالزی و آسیای جنوب شرقی از سایر کشورهای دارای جمعیت ببر مانند هند و نپال عقب مانده است و این روند به دلیل “تخصیص منابع مالی اندک و اراده سیاسی آنها” بوده است.

یک قرن پیش، تقریباً حدود ۱۰۰ هزار ببر وحشی در سراسر جهان وجود داشت. تا سال ۲۰۱۰، تقریباً ۳۲۰۰ مورد از این تعداد باقی مانده بود که این تعداد تنها در هفت درصد از محدوده جغرافیایی جهان زندگی می کردند. تعداد ببرهای وحشی مالزی علیرغم ابتکارات امیدوارکننده، مانند اعزام ارتش و بومیان این کشور برای گشت زنی در جنگل به منظور مقابله با فعالیت هایی نظیر شکار غیرقانونی، همچنان در حال کاهش است.

این نگرانی ها در حالی روبه افزایش است که در سال ۲۰۰۹، برنامه ویژه ای جهت اقدامات ملی برای حفاظت از ببرهای مالزی معرفی شد تا به این وسیله تعداد ببرهای مالایی در مالزی دو برابر شود و به ۱۰۰۰ تا سال ۲۰۲۰ برسد. با این حال اکنون با وجود اینکه اجرای این برنامه به سال ۲۰۲۲ رسیده است، بررسی های انجام گرفته حاکی از این است که تنها حدود ۱۵۰ ببر وحشی در این کشور باقی مانده است و چیز زیادی به زمان انقراض آنها نمانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *