ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

هنر های سنتی زنجان باید احیا شوند

معاون رئیس اداره گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: بسیاری از هنر های سنتی تاریخی استان از یاد رفته‌اند و باید برای احیای آنها اقدامی صورت بگیرد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سید میکائیل موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: امسال با کارهای انجام گرفته هفت رشته صنایع دستی استان که تا حدودی به ورطه فراموشی سپرده شده بود با همکاری های انجام گرفته احیا شد.

وی با بیان اینکه قلم زنی و کنده کاری روی مس یکی از صنایع دستی اصیل زنجانی ها به شمار می رود، اضافه کرد: این رشته ها در گذشته کمرنگ تر شده بود که در قلم زنی با برگزاری کلاس آموزش توسط استادکاران متبحر این بخش شکل مطلوبی به خود گرفت.

این مسوول ادامه داد: همچنین در زمینه کنده کاری بر روی مس نیز از تجارب اساتید بهره گرفته شد به طوریکه ۲ رشته یاد شده در شهر زنجان دوباره فعال شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان طارم نیز رشته های جاجیم بافی، پرده بافی و نمد بافی نیز با برگزاری دوره های آموزشی جانی دوباره یافته است، گفت: پلاس بافی نیز در خدابنده با برگزاری کلاس های آموزشی احیا شد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: تخصیص اعتبارات کافی می تواند به توسعه آموزش رشته های صنایع دستی کمک بسزایی کند.

وی با یادآوری اینکه هر چند استان اصفهان در زمینه تولید مواد اولیه مس در کشور رتبه اول را دارد اظهار داشت: این در حالی است که زنجانی ها نیز در تولید ظروف مسی حرف اول در کشور را می زنند و به سمت کاربردی شدن حرکت کرده اند.

موسوی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر ۵۵ رشته صنایع دستی فعال در این استان وجود دارد که احیای رشته های منسوخ شده می‌تواند به رشد و پویایی این حوزه کمک فراوانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *