پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

پایتخت گردشگری اکو خود را آماده میزبانی از کشورهای دوست ایران می کند

ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو قرار است در مهرماه سال ۱۴۰۱ میزبان رویدادی باشد که به واسطه آن فرصت های گردشگری و جذب توریسم در ایران از طریق کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو فراهم و تسهیل می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، چند سال پیش بود که در اجلاس تاجیکستان، ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو ۲۰۲۲ معرفی شد. پس از این مهم، عزم برای اجرای رویداد ساری ۲۰۲۲ جزم شد تا شاید بتوان بازارهای جدیدی را به گردشگری استان افزود.

مهران حسنی (معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران) در این خصوص گفت: جدول برنامه‌ سالانه را برای رویداد ساری ۲۰۲۲ در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با کمک وزارتخانه میراث و گردشگری موفق به اجرایی کردن آن شویم. ضمن آنکه تمام دستگاه‌هایی که در حلقه زنجیره گردشگری قرار دارند بخصوص شهرداری‌ها و شهرداری ساری در این راه بسیج شده‌اند.

او ادامه داد: هرچند ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی شده است اما از آنجایی که مازندران یک کلان شهر است نمی‌توانیم تقسیم بندی‌های سایر استان‌ها را در خصوص آن در نظر بگیریم و جداسازی کنیم. هدف از پایتخت گردشگری عضو اکو همانگونه که از عنوانش مشخص است، گردشگری است و جذب گردشگران خارجی مد نظر است. هدف آن است که بتوانیم گردشگران این ۹ کشور را جذب کنیم تا برای استان مازندران درآمدزایی و اشتغالزایی داشته باشند.

باتوجه به آنکه کشورهای ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان و البته ایران عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو هستتد و تقریبا بیشتر این کشورها یا از همسایگان ایران هستند یا در فاصله‌ای نزدیک ایران قرار دارند اما طی سال‌های گذشته در زمره بازارهای هدف گردشگری استان مازندران نبودند، این درحالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی که از قضا فاصله‌ای طولانی‌تر نسبت به این کشورها با استان مازندران دارند، سال‌هاست گردشگران ثابت این استان سرسبز هستند.

ذائقه شناسی

حسنی دراین خصوص گفت: هرچند طی این سال‌ها کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس بیشترین گردشگران بازار هدف استان را دربرمی‌گرفتند اما سعی ما برآن است تا با شاناسایی ذائقه سفر کشورهای عضو اکو، محصولی همسو با ذائقه گردشگران آن‌ها ارائه دهیم.

هرچند دبیرخانه رویداد «ساری ۲۰۲۲» در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مستقر است و از آذر سال ۹۸ مشغول به فعالیت شده است اما به گفته معاون گردشگری مازندران هنوز کارهای لازم برای همسوسازی تولید محتواهای تولیدی برای ارائه محصول گردشگری به کشورهای عضو اکو به طور کامل انجام نشده و فعالیت‌های علمی آن برعهده دانشگاه مازندران گذاشته شده.

او در پاسخ به این سوال که آیا اکنون برای انجام مطالعات علمی و تولید محتوا برای جذب گردشگران کشورهای عضو اکو کمی دیر نیست، گفت: اکنون مطالعات ذائقه‌شناسی برای چند کشور از جمله پاکستان، افغانستان و قزاقستان انجام شده و مطالعات سایر کشورها نیز به زودی انجام خواهد گرفت.

حسنی تصریح کرد: بیشتر در حوزه طبیعتگردی با نگاه به اکوتوریسم (گردشگری مسئولانه) و مراکز سرگرمی و تفریحی در این کشورها تبلیغات خواهیم داشت.

به گفته معاون گردشگری استان مازندران، رویداد ساری ۲۰۲۲ در مهرماه سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و امید است که در سطح وزرا در این رویداد شرکت کنند. برنامه‌های فرهنگی، هنری و جشنواره‌ای قبل از آن نیز برگزار می‌شود اما نشست اصلی برای معرفی بسته‌های سفر در مهرماه سال آینده برگزار خواهد شد. این رویداد با همکاری وزارت امور خارجه، دفتر اکو و وزارتخانه میراث انجام خواهد شد.

حسنی یادآور شد: با توجه به چارچوب‌های مطالعاتی که در زمان گذشته انجام شد، اعتقاد برآن بود که کشورهای بیابانی کشورهای سرسبز را انتخاب می‌کنند و بالعکس. از این رو کشورهای عربی در زمره بازارهای هدف مازندران بود. اما اکنون در حوزه عرضه و تقاضا و بازارهای هدف، راهبری‌های مختلفی تعریف شده که یکی از آن‌ها، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که کشورها در آن عضویت دارند و اکو یکی از این سازمان‌های منطقه‌ایست که به عنوان بازار هدف جدید گردشگری مازندران در نظر گرفته شده است.

تمکن مالی گردشگران بازارهای هدف

معاون گردشگری استان مازندران درخصوص تاثیر تمکن مالی شهروندان کشورهای بازارهای هدف برای ذائقه‌سنجی و معرفی جاذبه‌های گردشگری به آن‌ها نیز گفت: قطع یقین یکی از بحث‌های اصلی تمکن مالی و درآمدی است که مردم می‌توانند داشته باشند. دراین میان سن گردشگران، تحصیلات و… حتا اشتراکات فرهنگی برای تعیین بازارهای هدف موثر است. معتقد هستیم که گردشگران خارجی می‌توانند در حدود ۱۵۰۰ دلار برای ایران درآمدزا باشند و ممکن است گردشگران عضو اکو نیز همین اندازه درآمد نسیب گردشگری ایران کنند. در صورت فعال شدن حساب‌های اقماری می‌توانیم پاسخی علمی‌تر به این مهم بدهیم.

او درخصوص تاثیری که برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ و معرفی این شهر به عنوان پایتخت گردشگری اعضای اکو می‌تواند در بهبود روابط سیاسی و اقتصادی فی‌مابین اعضای اکو موثر داشته باشد، گفت: گردشگری نوعی دیپلماسی عمومی است. تعاملات ملت‌ها در حوزه گردشگری تعاملی صلح‌آمیز و دوستانه است. هدف ما این است که اختلافات هرچند کوچک یا بزرگی که ممکن است بین اعضای اکو وجود داشته باشد می‌تواند با توسعه گردشگری رفع شود. خصوصا آنکه ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو معرفی شده. درعین حال، اشتراکات فرهنگی متعددی با این کشورها داریم. اینها عامل خوبی برای برقراری تعامل بهتر بین ملت‌ها خواهد بود. قطعا نگاهی که ملت‌ها می‌توانند داشته باشند می‌تواند دولت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

گردشگری داخلی

البته درحال حاضر نیز تعداد گردشگران داخلی استان مازندران به مراتب بیشتر از سایر استان‌های کشور است. به گفته حسنی، درحال حاضر بیشتر آخر هفته‌ها شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران در این استان هستیم و تقریبا برخی از هتل‌ها ظرفیتشان تکمیل می‌شود، اما در طول هفته با کاهش تعداد مسافران روبه رو هستیم و به طور میانگین می‌توان گفت ضریب اشغال هتل‌های استان به حدود ۴۵ درصد رسیده است که در این میان برخی از هتل‌ها با ظرفیت تکمیل و برخی دیگر با ضریب اشغال کمتر فعال هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *