پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳
صنایع دستی اهر

پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی اهر

شهرستان اهر واقع در استان آذربایجان شرقی از شهرهای توریستی است که مهد ورنی بافی در ایران می باشد.ورنی نوعی گلیم بدون پرز می باشدکه از صنایع دستی این شهر به شمار می رود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، حسن باقرپور در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، گفت: در راستای کمک به مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی از مجموع ۹۸٠ میلیون تومان وام اختصاص یافته برای ۱۶ نفر و ۴۸٠ میلیون تومان و ۵٠٠ میلیون تومان نیز به عنوان پشتیبان به شش نفر پرداخت شده است.

 وی از صدور پروانه‌های مختلف از جمله هشت پروانه کارگاهی و ۸۱ پروانه تولید انفرادی و برگزاری پنج نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در سطح استان و کشوری و برگزاری سه جشنواره نیز خبر داد.

وی گفت: طبق بررسی‌هایی که در خصوص فعالیت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در اهر انجام شده در حوزه تولید محتوا، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های این شهرستان از بین ۲۱ شهرستان استان مقام دوم استانی را کسب کرده که این را مدیون تلاش‌های شبانه روزی و جهادی همکاران و اصحاب رسانه می‌دانیم.

باقرپور، از اختصاص بیش از ۶٠٠ میلیارد تومان اعتبار از محل بخش خصوصی برای تکمیل و مرمت پروژه‌های گردشگری در این شهرستان خبر داد و تحقق این امر را برای حوزه گردشگری شهرستان اهر بسیار حائز اهمیت برشمرد.

وی گفت: با توجه به قدمت تاریخی و بناهای تاریخی که در مرکز شهر اهر وجود دارد این شهر به عنوان بافت تاریخی ثبت شده و این اتفاق طبق بررسی‌های کارشناسی و تخصصی شورای عالی معماری و شهرسازی انجام یافته که در کل سطح کشور تنها ۱۶۸ شهر بافت تاریخی آن‌ها به ثبت رسیده است و شهر اهر نیز جزو این شهرها است.

لزوم توجه به ساخت و سازهای شهری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اهر ادامه داد: با توجه به وجود بافت‌ها و بناهای تاریخی متعدد در سطح شهر و لزوم مراقبت از حریم این بناهای تاریخی باید ساخت و سازهای شهری هم طبق قوانین و مقررات انجام گیرد تا آسیبی به بافت‌های تاریخی و باستانی این شهر نرسد.

وی افزود: در راستای ثبت جهانی مجموعه بقعه شیخ شهاب الدین اهری در سال گذشته بررسی‌های باستان شناسی برای تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی انجام شد و امسال نیز برنامه‌هایی برای پیگیری ثبت جهانی این مجموعه تاریخی در حال انجام است که با توجه به اهمیت آن و محدودیت‌هایی که از کانال جهانی وجود دارد همچنان مصرانه پیگیر موضوع می باشیم و این کار جزو اولویت اول این اداره است.

وی گفت: با توجه به سفری که وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به شهرستان اهر و بازدیدی که از بقعه شیخ شهاب الدین اهری داشت، دستور پرداخت ۵٠٠ میلیون تومان برای ساماندهی موزه و مرمت فضای داخلی بقعه را صادر کردند که در صورت تخصیص این مبلغ بلافاصله برای ساماندهی موزه و مرمت فضای داخلی بقعه شیخ شهاب الدین اهری استفاده خواهد شد.

جشنواره ملی ورنی در شهرستان اهر

وی از برگزاری جشنواره ملی ورنی در شهرستان اهر نیز خبر داد و افزود: بعد از هشت دوره برگزاری جشنواره ورنی بالاخره با تلاش مسئولان و پیگیری اصحاب رسانه در تاریخ ۱۳۹۹ شهرستان اهر به عنوان شهر ملی ورنی معرفی شد و امسال نیز در گام دوم با توجه به پتانسیل و زیرساخت‌های لازم که این شهرستان دارد با برگزاری نهمین جشنواره ملی ورنی و پیگیری مسئولان ارشد استانی و شهرستانی این شهر به عنوان شهر جهانی ورنی معرفی شود.

باقرپور در خصوص تجاری سازی و تجارت الکترونیکی ورنی شهرستان اهر نیز گفت: در این راستا نیازمند همکاری مسئولان ارشد استانی و شهرستانی، بخش خصوصی، دانشگاهیان و متخصصان این هنر بوده و امسال نیز در جشنواره ملی ورنی با پیگیری فرماندار اهر و مسئولان شهرستان قصد داریم تفاهم نامه تجاری با حضور استاندار با سفیران کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه انجام دهیم.

اقدامات اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر

وی از اقدامات انجام گرفته و در دست اجرای اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر در سال ۱۴٠٠ و ۱۴٠۱ را تشکیل و تکمیل پرونده ثبت ملی نان اهر( یتی قات)، مهارت بافت، نقشه فرش، مرمت و بازسازی دیوار مسجد جامع اهر، مرمت بازار سرپوشیده، کاروانسرای گویجه بئل و خانه قاسم خان اهری، اخذ پروانه آبدرمانی یئل سویی اهر، تشکیل ۱۲ مورد پرونده تاسیسات زیرساخت گردشگری از جمله گردشگری کشاورزی، مجتمع بین راهی و خدماتی، برگزاری همایش باستان شناسی ارسباران با محوریت اهر، تملک فاز دوم خانه عطایی، برگزاری جشنواره غذاهای بومی و محلی، پیگیری احداث خانه ورنی و احیای کاروانسرای داخل شهر، حرکت به سوی آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی شهر اهر، پیگیری ثبت ملی آثار معنوی و تاریخی شهرستان، برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی، احداث هتل مهر اصل،  پیگیری ایجاد موزه تعلیم و تربیت و مردم شناسی و موزه سنگ در محوطه خانه تاریخی قاسم خان اهری که هنوز در حال تکمیل شدن است، عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

تسهیلات ۵۲ میلیاردی برای طرح های گردشگری در آذربایجان شرقی

۱۲ مکان تاریخی در استان آذربایجان شرقی ثبت ملی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *