ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

پرفروش ترین سوغاتی های ایران برای گردشگران خارجی

معمولا گردشگران در سفرهای خود شیء یا یک خوردنی را به عنوان نماد آن شهر یا کشور با خود بر شهر مبدا برمی گردانند که به آن سوغاتی گفته می شود. در ایران نیز سوغاتی های جذاب بسیاری برای گردشگران خارجی وجود دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سوغاتی های ایران جذاب‌ترین بخش از سفر به شهرها و روستاهای مختلف کشور برای گردشگرانی است که به کشور ما سفر می‌کنند. سوغاتی های ایران در هر شهر و منطقه به یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شوند و به هر استانی که سفر کنید در کنار صنایع دستی زیبا و چشم‌نواز، خوراکی‌های خوشمزه‌ای را هم پیدا می‌کنید که خاص همان منطقه است.

سوغاتی های ایران به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

به سوغات آوردن بخشی از محصولات یک شهر یا کشور برای دوستان و عزیزان بهترین راهی است که نشان دهید حتی در تفریحات خود هم به یاد عزیزان خود بوده‌اید. علاوه‌بر‌این با استفاده از سوغات می‌توان بخشی از فرهنگ، آداب و رسوم و حتی عقاید یک کشور را به جایی دیگر منتقل کرد. به همین دلیل سوغاتی‌ های هر کشور را نماد فرهنگ آن کشور می‌دانند که کشور ما در این مورد بی‌رقیب است.

فرهنگ و آداب و رسوم مختلف در هر کدام از استان‌ها و شهرهای ایران باعث شده که هر بخش از کشور ما محصولات مختلفی به عنوان سوغاتی داشته باشد که هرکدام به نوعی جذابیت دارند. تقریبا در تمام شهرهای ایران خوراکی‌ها و محصولات محلی مانند لباس‌های سنتی یا صنایع دستی خاصی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان یادگار سفر برای عزیزان خود برد.

۱. صنایع دستی

صنایع دستی یک منطقه یکی از محصولاتی هستند که می‌توان به عنوان سوغاتی با خود همراه برد. در کشور ما هر منطقه صنایع دستی متفاوتی دارد که فرهنگ آن منطقه به خوبی در آن‌ها مشاهده می‌شود. بسیاری از صنایع دستی ایران شهرت جهانی دارند و بعضی از آن‌ها حتی در یونسکو هم ثبت شده‌اند.

صنایع دستی ایرانی هنر دست مردم چیره‌دست و توانای بومی هر منطقه هستند و همین موضوع ارزش آن‌ها را چندبرابر می‌کند. از انواع صنایع دستی بی‌نظیر ایران می‌توان به فرش‌های نفیس و دستباف، ظروف زیبایی که به صورت دستی طراحی و تزئین شده‌اند، پارچه‌های زیبا و ارزشمند و… اشاره کرد. بسیاری از این محصولات آنقدر باارزش هستند که در دیگر کشورها با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند.

سوغاتی های ایران - الی گشت

۲. خوراکی‌های خوشمزه

در کشوری که یکی از شهرهای آن به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شده چندان عجیب نیست که تنوع سوغاتی‌ های خوراکی بسیار زیاد باشد. کشور ما از شمال تا جنوب دارای خوراکی‌ها و محصولات محلی مختلفی است که می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی خریداری کرد. سوغاتی‌ های خوراکی ایران مانند انواع سوهان و گز، کلوچه‌های خوشمزه شمالی، نقل و نبات زعفرانی، نوقا و ریس و… در میان گردشگران خارجی هم بسیار پرطرفدار هستند.

 پرطرفدارترین سوغاتی های ایران از نگاه گردشگران خارجی در میان صنایع دستی

صنایع دستی نماد فرهنگ و معرف هر منطقه از ایران هستند و با تنوع و آداب و رسوم منطقه‌ای که در آن ساخته می‌شوند را نشان می‌دهند. صنـایع دستی هر شهر و استان که در بازارهای بومی و سنتی آن شهر پیدا می‌شوند یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای به یادگار بردن از سفری خاطره‌انگیز به آن شهر و استان می‌باشند.

صنایع دستی ایرانی یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌ هایی هستند که گردشگران خارجی در سفر به ایران خریداری کرده و با خود به شهرها و کشورهای دیگر می‌برند. در میان صنایع دستی متنوعی که در شهرها و استان‌های مختلف ایران تولید می‌شوند بعضی محبوبیت بیشتری در میان گردشگران خارجی دارند که عبارتند از:

خرید سوغات از اصفهان - الی گشت

۱. ترمه، سوغاتی ارزشمند

ترمه یکی از پارچه‌های ایرانی است که از آن به عنوان شاهکار هنری ایرانی هم یاد می‌شود. این پارچه بیشتر در تصاویر به‌جا‌مانده از پادشاهان و شاهزادگان و لباس‌های فاخر آن‌ها قابل مشاهده است. هرچند بسیاری ترمه را سوغات کشمیر می‌دانند اما نقوش بته جقه و طرح‌های اصیل ایرانی، سند محکمی برای اثبات ایرانی بودن این پارچه نفیس است. پارچه‌های ترمه یکی از باارزش‌ترین سوغاتی های ایران هستند که در انواع مختلف روتختی، رومیزی، پرده، سجاده و حتی کیف و کفش به‌فروش می‌رسند. ترمه‌های دستباف از ابریشم طبیعی، پشم و نخ و طی فرآیندی پرزحمت تهیه می‌شوند و همین موضوع به ارزش این سوغاتی را به یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌ها در میان گردشگران خارجی تبدیل می‌کند.

۲. فرش‌های نفیس

یکی دیگر از صنایع دستی نماد ایران و فرهنگ ایرانی که به عنوان سوغاتی در میان گردشگران خارجی طرفداران زیادی دارد، فرش‌های نفیس دستباف ایرانی هستند. فرش‌های ایرانی همیشه جز زیباترین و بهترین انواع فرش در دنیا بوده‌اند و هنوز هم در میان گردشگران و مردم دیگر کشورها محبوبیت زیادی دارند. این سوغاتی ارزشمند را می‌توان از بیشتر شهرهای ایران خریداری کرد اما اصل این فرش‌ها به عنوان سوغات در شهرهای کاشان، تبریز و اراک یافت می‌شود. فرش دستباف ایرانی نه تنها یک سوغاتی بلکه یک کالای صادراتی لوکس و ارزشمند نیز محسوب می‌شود، تا جایی که بعضی از کشورها مانند آلمان، عربستان، لبنان و گاهی انگلستان، این محصول را به شکل انبوه خریداری می‌کنند.

فرش های ایرانی - الی گشت

۲.  ظروف میناکاری

از دیگر سوغاتی‌ های ایران که طبق آمارها گردشگران خارجی علاقه زیادی به خرید آن‌ دارند، می‌توان ظروف میناکاری را نام برد. این هنر زیبای ایرانی که توسط هنرمندان اصفهانی انجام می‌شود، طراحی و نقاشی روی فلزات مختلف مانند ظروف نقره، مس و حتی طلا است که قدمتی بسیار طولانی دارد.

ظروف رنگارنگ و زیبای میناکاری شده در انواع گلدان، کاسه و بشقاب، قاب عکس و زیورآلات تولید می‌شوند و با اشکال مختلف هندسی یا نقاشی‌های زیبا از طبیعت طراحی می‌شوند. ظروف میناکاری نه تنها از لحاظ معنوی به دلیل تلاش و زحمت ساخت آن‌ها، بلکه به لحاظ مادی هم ارزشمند هستند و جز گران‌ترین سوغاتی‌ های ایران محسوب می‌شوند.

۳.  خاتم‌کاری، هنر دست هنرمندان ایرانی

از دیگر سوغاتی های ایران که بیشتر گردشگران خارجی از ایران به یادگار می‌برند، می‌توان ظروف خاتم‌کاری شده را نام برد. خاتم‌کاری دیگر هنر ایرانی و مربوط به استان اصفهان است که از آن ظروف زیبا، تابلو‌های چشم‌نواز و… تهیه می‌شوند. برخلاف میناکاری که برای طراحی روی ظروف از نقاشی‌های طبیعت هم استفاده می‌شد در خاتم‌کاری طراحی اصلی صرفا با اشکال هندسی ریز و ظریف به صورت مثلث انجام می‌شود. هرچقدر طرح روی ظروف خاتم ریزتر باشد، ارزش آن بیشتر می‌شود و زیبایی آن نیز دوچندان می‌گردد.

صنایع دستی ایران - الی گشت

۴. سفال، یادگاری همدان

تهیه یک لیست از پرطرفدارترین سوغاتی‌ های ایران از نگاه گردشگران خارجی بدون وجود سفال همدان تکمیل نمی‌شود. سفال از دیرباز یکی از صنایع دستی اصلی استان همدان و شهرستان لالجین بوده است. تلاش هنرمندان ایرانی در تهیه ظروف زیبا و متنوع سفالی این محصول را در میان گردشگران محبوب و همدان، لالجین را به پایتخت سفال جهان تبدیل کرده است. ظروف سفالی نه تنها یک صنایع دستی، بلکه بخشی از فرهنگ استان همدان هستند.

۵.  فیروزه، زیبا و دیدنی

در ادامه معرفی پرطرفدارترین سوغاتی‌ های ایران به سوغات ارزشمند شرق کشور می‌رسیم. فیروز، سنگی با ارزش با رنگی خاص جایگاه ویژه‌ای در کشور ما دارد و روزبه‌روز به ارزش آن افزوده می‌شود. این‌روزها انواع مختلف جواهرات و زیورآلات، ظروف و تابلو از این سنگ قیمتی و زیبا ساخته و توسط گردشگران خریداری می‌شود. ترکیب ظروف مسی و فیروزه یکی از زیباترین ترکیباتی است که در چندسال اخیر طراحی و ساخته شده و گردشگران علاقه زیادی به خرید آن دارند.

۶. گیوه

گیوه و محصولات شبیه به آن از دیگر صنایع دستی محبوب ایرانی هستند که گردشگران خارجی علاقه زیادی به خرید آن‌ها دارند. هرچند این محصول این‌روزها دیگر به اندازه قبل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما به عنوان سوغات و یادگاری از سفری لذت‌بخش به ایران بهترین انتخاب است.

سوغاتی های ایرانی - الی گشت

 بهترین سوغاتی‌ های خوراکی ایرانی از نگاه گردشگران

در کنار هنر دست هنرمندان چیره‌دست ایرانی انواع مختلفی از خوراکی‌ها هم وجود دارند که به عنوان سوغات در کشور ما شناخته شده و بسیار پرطرفدار هستند. سوغاتی های ایران از نوع خوراکی، طعم و مزه‌ای فوق‌العاده خاص دارند و محال است گردشگری آن‌ها را امتحان کند و مورد پسندش نباشند.

همانند صنایع دستی، سوغات خوردنی ایران هم در هر شهر و استانی متناسب با اقلیم آن منطقه و فرهنگ آن متفاوت هستند. به عنوان مثال در شمال کشور به دلیل آب ‌و هوای بهتر و تنوع محصولات کشاورزی، تنوع غذایی و خوراکی‌ها نیز بیشتر است تا جایی‌که شهر رشت در استان گیلان به شهر خلاق خوراک‌شناسی از نظر یونسکو تبدیل شده است یا در جنوب کشور تحت تاثیر از آب و هوای گرم، طبع بیشتر غذاها هم گرم و طعم آن‌ها تند و آتشین است.

۱. گز

بدون شک گز یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌ های ایران است که هرچند معروف‌ترین نوع آن در اصفهان تولید می‌شود اما در شهرهای کرمان، یزد و… نیز می‌توان انواعی از آن را پیدا کرد. گز همچنین محبوب‌ترین سوغاتی ایرانی در میان گردشگران خارجی نیز هست، این ترکیب لذیذ از گلاب، پسته، سفیده تخم‌مرغ، شکر و… به حدی خوش‌عطر و طعم است که بیشتر گردشگران خارجی برای امتحان کردن و خرید آن اصفهان را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

سوغاتی های خوارکی ایران - الی گشت

۲. سوهان، طعمی متفاوت برای گردشگران

دیگر سوغاتی خوراکی خوش‌طعم ایرانی، سوهان است. این سوغات خوشمزه قم در انواع مختلف لقمه‌ای، کبریت، سوهان گزی و… تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین سوغاتی های ایران است. سوهان قم همچنین یکی از خوراکی‌های صادراتی ایران هم هست که به دلیل عطر و طعم خوب طرفداران زیادی در میان مردم دیگر کشورها دارد.

۳. باقلوا، دوست‌داشتنی در همه دنیا

کمتر کسی را می‌توان پیدا کردن که به باقلوا، شیرینی‌ خوشمزه تبریز علاقه نداشته باشد. البته برخلاف دیگر سوغاتی‌ های ایران که در دیگر کشورها یافت نمی‌شوند، باقلوا در کشورهای دیگری مانند لبنان، ترکیه و… نیز وجود دارد اما باقلوای تبریز عطر و طعم دیگری دارد. البته باقلوا فقط مخصوص تبریز نیست، هرچند باقلوای تبریزی در ایران و به عنوان سوغاتی شناخته‌شده‌تر است اما در شهر یزد هم این شیرینی خوشمزه با دستور پختی مخصوص و متفاوت با دیگر کشورها پخته می‌شود که به اندازه باقلوای تبریز محبوب و پرفروش است.

باقلوا ایرانی - الی گشت

۴. قطاب

قطاب یزد یکی از سوغاتی‌ های خوراکی ایران است که بیشتر گردشگران ابتدا به خاطر ظاهر متفاوت به سراغ آن می‌روند. این شیرینی گرد و خوشمزه که در پودر قند غلطانده می‌شود با مغزی گردو، پسته، بادام و… علاوه بر عطر و طعم خوب، بسیار مقوی نیز هست. محبوبیت قطاب در میان گردشگران خارجی کمتر از دیگر سوغاتی‌ های خوراکی ایران نیست.

۵. زعفران

هرچند زعفران در بیشتر کشورهای جهان کشت می‌شود اما تقریبا تمام دنیا این موضوع را تایید می‌کنند که خوش‌عطر و خوش‌رنگ‌ترین زعفران دنیا در ایران، به خصوص قائنات کشت می‌شود. زعفران ایرانی علاوه‌بر اینکه یکی از سوغاتی‌ های خوراکی مهم کشور ماست به عنوان یک محصول صادراتی هم اهمیت زیادی دارد.

کدام استان‌های ایران برای خرید سوغاتی در میان گردشگران پرطرفدارتر هستند؟

تقریبا در تمام استان‌های ایران می‌توان صنایع دستی و خوراکی‌های خوش‌طعم و خاص را به عنوان سوغاتی پیدا کرد اما بعضی از استان‌ها در میان گردشگران، به خصوص برای خرید سوغاتی شناخته‌شده‌تر هستند.

بازار اصفهان - الی گشت

۱. اصفهان

استان اصفهان قبل از هرچیز به دلیل آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری متعدد شناخته می‌شود اما یکی دیگر از دلایل علاقه‌مندی گردشگران به این شهر تاریخی، تنوع سوغاتی‌ هایی است که می‌توانند از این استان تهیه کنند. در استان اصفهان انواع صنایع دستی محبوب مانند ظروف میناکاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی و انواع خوراکی‌های خوش‌طعم مانند گز، گوش‌فیل، بریانی، خورشت ماست و… به عنوان سوغاتی وجود دارند.

۲.  استان‌های شمالی

سوغات بیشتر استان‌های شمالی شبیه به هم است، کلوچه‌های لذیذ با مغز‌های مختلف، عسل طبیعی، رب انار، انواع سبزیجات محلی مانند دلار و… از جمله سوغاتی‌ هایی هستند که می‌توان از استان‌های شمالی خریداری کرد. این سوغاتی‌ها در کنار صنایع دستی و محلی منطقه مانند روسری‌های ترکمن، قالیچه و فرش ترکمنی و… در میان گردشگران خارجی نیز محبوبیت زیادی دارند.

۳. استان‌های جنوب کشور

جنوب کشور ما هم در کنار مردم خونگرم و مهمان‌نواز، قطب خرید گردشگرانی است که به دنبال سوغاتی‌ های خاص کشور ما هستند. انواع ماهی و میگو، خرماهای معروف جنوبی در کنار صنایع دستی زیبای این منطقه استان‌های جنوبی را به مقصد سالانه گردشگران برای تفریح و خرید تبدیل کرده‌اند.

بازار قشم - الی گشت

ایران کشوری است که در هر نقطه از آن فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلفی وجود دارد و تاثیر این تنوع فرهنگی را می‌توانید در سوغاتی‌ های آن مشاهده کنید. سوغاتی‌ های ایران به خصوص در میان گردشگران خارجی هم بسیار پرطرفدار هستند.

بیشتر بخوانید:

با عجیب ترین سوغاتی های جهان آشنا شوید

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و سوغاتی های ایلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *