ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

چرا دومین کشور بزرگ جهان جمعیت بسیار کمی دارد؟

کشور کانادا بعد از روسیه دومین کشور پهناور جهان است که از لحاظ معادن و منابع طبیعی کشور غنی است.اما جالب است بدانید جمعیت بومیان این کشور بسیار کم است و بخش قابل توجهی از جمعیت را مهاجرین تشکیل دادند.

اما چرا دومین کشور بزرگ دنیا خالی از جمعیت است؟

کوتاه در مورد جمعیت کانادا

  • جمعیت کانادا تا ماه آوریل ۲۰۲۲، ۳۸,۶۵۴,۷۳۸ نفر بوده است.
  • سه گروه متمایز از مردم بومی در کانادا وجود دارد: بومیان نخستین، متیس و اینویت. بومیان کانادایی، تقریباً %۵ از جمعیت یا بیش از ۱.۶ میلیون نفر را تشکیل می دادند.
  • تراکم جمعیت در کانادا تنها حدود ۴.۱ نفر در هر کیلومتر مربع است.
  • جمعیت به طور مساوی در سراسر قلمرو کانادا پراکنده نشده است. از هر سه کانادایی دو نفر در ۱۰۰ کیلومتری مرز جنوبی با ایالات متحده زندگی می‌کنند.
  • ۴۷% از جمعیت کانادا تنها در شش منطقه شهری متمرکز شده‌اند.
  • ۸۱.۳%  از جمعیت این کشور شهرنشین هستند.
  • کانادا رتبه ۳۹ جمعیت را در میان کشورها داراست.

 

جمعیت فعلی کانادا

کانادا در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۳۸ میلیون نفر دارد که با سرعت ثابتی در حال رشد است. برخلاف بسیاری از کشورها، کانادا «کم جمعیت» است و فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که باید پر شوند. جمعیت بیشتر به معنای رشد اقتصادی و رفاه بیشتر برای مردم کانادا است.

 

تراکم جمعیت کانادا

تراکم جمعیت در کانادا ۴.۱ نفر در هر کیلومتر مربع (۱۱ نفر در هر مایل مربع) است، به این معنا که این کشور دارای یکی از کمترین تراکم‌های جمعیت در جهان است. چندین عامل اساسی روی این امر تاثیر داشته:

  • سرزمین های جنگلی و غیر قابل سکونت: وسعت بزرگ شمال کانادا که در حال حاضر قابل کشت نیست و بنابراین نمی‌تواند جمعیت زیادی از انسان‌ها را پشتیبانی کند.
  • مهاجرت و اخذ ویزای کانادا: با وجود جمعیت کم و مهاجرپذیر بودن کشور کانادا، ورود و اقامت به کانادا چندان هم ساده نیست و شرایط و ضوابط بسیاری را داراست مانند اخذ ویزای کانادا برای ورود به این کشور.
  • آب و هوا: زمستان‌های سرد اکثر نقاط کانادا یا هوای شرجی ونکوور شاید برای خیلی‌ها جذاب نباشد و تمایلشان به زندگی توی این مناطق را تحت الشعاع قرار دهد. اطلاعات بیشتر را در صفحه آب و هوای کانادا بخوانید.
  • هزینه‌های بالای زندگی: اگر چه زندگی در کانادا مزایای بسیار دارد اما بالا بودن هزینه‌هایی چون اجاره مسکن و سوخت به خصوص در شهرهای بزرگی چون تورنتو، تاثیرات منفی روی روند رشد جمعیت می‌گذارد. اطلاعات بیشتر را در صفحه هزینه‌ زندگی در کانادا بخوانید.

 

نرخ رشد جمعیت در کانادا

میزان رشد جمعیت سالانه کانادا %۱.۱ است که تاثیر گرفته از دو فاکتور کلی میزان تولد و تعداد مهاجرین است.

نرخ باروری در کانادا ۱.۵۳ تولد به ازای هر زن است، که کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است، در نتیجه مهاجرت نقش بسیار مهمی در رشد جمعیت این کشور دارد.  نرخ خالص مهاجرت کانادا ۶.۳۷۵ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که هشتمین نرخ مهاجرت در جهان است و کانادا را تبدیل به یکی از مهاجرپذیرترین کشورها می‌کند.

افزایش جمعیت کانادا از ۲۰۱۶ تا – ۲۰۲۲

آژانس Statista، در سرشماری سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد که کانادا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، ۱.۸ میلیون نفر افزایش جمعیت داشته که نزدیک به %۸۰ از این ساکنان جدید از سایر­ نقاط جهان وارد شده‌اند.

همچنین جمعیت کانادا از ماه ژانویه ۲۰۲۲ تا ماه آوریل ۲۰۲۲، ۱۲۷,۹۷۸ نفر افزایش داشته که این بالاترین نرخ رشد در سه ماهه اول از سال ۱۹۹۰ است.

Statscan همچنین تخمین زده است که تقریبا %۹۰ از مهاجران تازه وارد در مراکز شهری مستقر شده‌اند.

 

چند درصد جمعیت کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، کانادا کشوری وسیع با جمعیت و تراکم جمعیت کم است. اگرچه که بخش وسیعی از این کشور پهناور را سرزمین‌های سرد و جنگل‌ها تشکیل داده اما در بخشهای جنوبی‌تر و در نزدیکی مرز با ایالات متحده شهرهای بزرگ و شرایط مساعدی برای زندگی وجود دارد که سالانه پذیرای سیل جدیدی از مهاجرین است.

طبق آخرین اطلاعات در ماه اکتبر ۲۰۲۲، مهاجران %۲۳.۰ از کل جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، که افرادی با اقامت دائم یا غیردائم را شامل می‌شوند و بیش از %۸۰ از رشد جمعیت کانادا هم مدیون همین مهاجران است. حدود %۶۰ مهاجرین به کانادا را افراد آسیایی تبار، به ویژه چینی‌ها و هندی‌ها تشکیل می‌دهند.

جمعیت مهاجرین به کانادا

با یک نگاه کوتاه به این جدول به آسانی متوجه می‌شویم که اگرچه هند و چین بالاترین تعداد مهاجرین به کانادا را در سال ۲۰۲۱ دارا بودند. ایران هم با ورود بیش از ۶ هزار مهاجر جدید مقام هشتم را در بین تعداد مهاجرین ورودی را داراست.

 

پرجمعیت ترین استان کانادا کدام است؟

پرجمعیت ترین استان کانادا، انتاریو با جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر است. سه استان بزرگ، کبک، بریتیش کلمبیا و آلبرتا نیز به ترتیب و بعد از انتاریو دیگر استان های پر جمعیت کانادا را تشکیل می دهند:

  • انتاریو

در میان ده استان کانادا، استان انتاریو بزرگترین استان است و جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر را داراست. بزرگترین شهر انتاریو، تورنتو است که مرکز استان نیز می‌باشد.

  • کبک

استان کبک ۸.۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بعد از انتاریو دومین استان پرجمعیت کانادا است. این تنها استان عمدتا فرانسوی زبان است و زبان فرانسه به عنوان زبان رسمی این استان شناخته می‌شود. اکثر مردم کبک در شهرهای این استان زندگی می‌کنند و نیمی از جمعیت مونترال ساکنند.

  • بریتیش کلمبیا

تقریباً ۵ میلیون نفر در استان بریتیش کلمبیا ساکن هستند. نیمی از جمعیت استان در ونکوور و ناحیه ویکتوریا زندگی می‌کنند و مناطق جنوبی استان که با ایالات متحده هم مرز است در مقایسه با مناطق شمالی پرجمعیت است.

  • آلبرتا

استان آلبرتا چهارمین استان پرجمعیت با جمعیتی حدود ۴.۳۵ میلیون نفر است. همچنین این استان پرجمعیت ترین استان دشت نشین کانادا است. تقریباً %۸۱ از جمعیت در سکونتگاه های شهری زندگی می‌کنند در حالی که %۱۹ در محیط های روستایی زندگی می‌کنند. شهر کلگری، از پرجمعیت‌ترین و رو به رشدترین شهرهای کانادا، در استان آلبرتا واقع است.

این چهار استان، روی هم، %۸۶.۵ از جمعیت کل کشور را دارا هستند. اکثریت جمعیت کانادا در مناطق نزدیک به مرز کانادا و ایالات متحده متمرکز شده‌اند.

کم جمعیت ترین استان کانادا کدام است؟

بر طبق آمار ارائه شده توسط وبسایت canadapopulation.org استان یوکان Yukon با ۳۵،۸۷۴ ساکن، در حال حاضر کم جمعیت‌ترین استان کشور کانادا است. آب و هوای نامطبوع و سرمای شدید هوا برای بسیاری، مانع زندگی یا مهاجرت به این استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *