پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

چه بر سر فرش های کاخ سعدآباد آمد؟

طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ ، ۴۸ تخته‌ فرش ارزشمند از ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در کاخ سعدآباد مفقود شدند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم گزارشی با عنوان «خروج غیرقانونی اموالی نظیر ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از ساختمان حافظیه سعد آباد» منتشر شد. پس از آن تیم ویژه‌ای با همکاری سازمان‌های نظارتی تشکیل و به بررسی همه‌جانبه موضوع مفقود شدن فرش های نفیس در دولت قبل پرداخته شد.

کارشناسان این حوزه با بررسی تنها ۱۰ تخته از فرش های خارج شده و بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی ارزش نسبی آن‌ها را مبلغی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان اعلام کردند. این ۱۰ تخت فرش ارزش‌گذاری شده جزو نفیس‌ترین فرش‌های نهاد بوده و متعلق به سبک‌های مشهدی (عمواوغلی)، اصفهان و تودشک است که یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد.

گفته می‌شود فرش ها طی بازه سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ از ساختمان خارج شده است. یکی از شاهدان که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته، در این خصوص گفته است:

در سال ۱۳۹۵، فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل…

گفتنی است ساختمان حافظیه سعدآباد متعلق به نهاد ریاست جمهوری است که از آن به‌عنوان محلی برای استقبال از روسای جمهور و مهمانان خارجی توسط دولتی‌ها استفاده می‌شود.

این بنا پیش‌تر نیز مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود. رئیس دفتر وقت دولت دوازدهم در پاسخ، پروتکل‌های خاص تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت را دلیل برگزاری جلسات دولت وقت در این محل دانسته بود و اظهار می‌کرد:

ساختمان حافظیه دارای سالن جلسات مناسبی است که می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های تعیین شده از جمله حفظ فاصله میان افراد، جلسات را در این مکان برگزار کنیم.

واضح است که خروج فرش های نفیس توسط یک کارمند نهاد ریاست جمهوری و در یک مقطع زمانی به امری تقریبا محال شبیه است. اقدامات انجام شده توسط بیش از یک نفر در مواقع متعدد صورت پذیرفته و در مراحل مختلف تصاحب، حمل و نگهداری از اموال مفقودی نیز محتمل است اشخاص متعددی دخیل در موضوع باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *