ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

چین می‌تواند زمینه‌ساز تغییراتی بزرگ در صنعت گردشگری کشور باشد

معاون وزیر گردشگری و میراث فرهنگی گفت:ایران همواره تلاش کرده تا بتواند ورود گردشگران چینی به کشور را راحتر کند،چراکه این کشور با توجه به جمعیت انبوه خود می‌تواند پیش زمینه رونق توریسم در کشور را فراهم کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،شالبافیان در نشستی با موضوع توسعه همکاری‌های گردشگری بخش‌های خصوصی ایران و چین، به قدمت روابط تهران و پکن اشاره کرد و افزود: مردم ایران و چین اشتراکات فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند و به‌ عنوان مثال عید بهاری چین با عید نوروز ایرانیان دارای اشتراکات زیادی است.

معاون گردشگری ایران در ادامه با اشاره به اینکه جاده ابریشم نیز یکی از نمادهای همکاری‌های ایران و چین بوده و است، تصریح کرد: درحال حاضر اهتمام دولت‌ها بر تقویت روابط دو کشور استوار است.

شالبافیان ادامه داد: دولت ایران در راستای افزایش گردشگران و مهمانان از چین همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار خود داشته و بر همین اساس به صورت داوطلبانه روادید را برای ورود گردشگران چینی به صروت یکطرفه لغو و نیز پروازهای متعددی را بطور مستقیم به چین دایر کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به منظور برگزاری تورهای آشناسازی برای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، توراپراتورها، اصحاب رسانه، سلبریتی‌ها، نمایندگان دولتی، اینفلئونسرها و … با هدف اطلاع رسانی، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشور برای طرف چینی اقدامات مناسبی را در برنامه‌های کاری خود قرار داده است.

معاون گردشگری ایران گفت: همچنین حضور در نمایشگاه‌های بین المللی دو کشور یکی دیگر از این زمینه‌های همکاری فیمابین بوده که همواره بخش خصوصی دو کشور در آن شرکت داشته‌اند.

شالبافیان در ادامه با تاکید براینکه دو کشور ایران و چین می‌توانند زمینه ساز حرکت‌های بزرگی در زمینه توسعه گردشگری در منطقه اوراسیا باشند، افزود: دیدارهای منظم و مستمر مسئولان بخش خصوصی و دولتی دو طرف از کشورهای یکدیگر عامل بسیار مهمی برای ایجاد راهکارهای جدی در زمینه توسعه صنعت گردشگری است و نشست امروز بخش خصوصی ما و چین در راستای همین ادعا است.

معاون گردشگری ایران ادامه داد: در سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری به کشور چین (در فوریه ۲۰۲۳) اسناد همکاری اقتصادی و فرهنگی قابل ملاحظه‌ای فیمابین دو طرف امضاء شد و یکی از این اسناد برنامه اجرایی همکاری های گردشگری دو کشور بود که موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های گردشگری از طریق بخش‌های خصوصی دو کشور از مفاد اصلی آن بود.

وی افزود: توسعه گردشگری ایران یکی از موضوعاتی است که در برنامه همکاری‌های جامع ( ۲۵ ساله) ایران و چین به آن اشاره شده و اهداف و اقدامات اجرایی سند راهبردی که به شکل مستقیم به صنعت گردشگری اشاره شده است.

شالبافیان گفت: معاونت گردشگری با تشکیل میز گردشگری چین همواره در حال رصد برنامه‌ها و امور مربوط به کشور چین است و در نظر دارد تا تمامی موانع و محدودیت‌های موجود را با کمک و حمایت بخش‌های خصوصی دو کشور از میان بردارد تا هر بیشتر اتباع چینی آسوده خاطر به ایران سفر کنند.

معاون گردشگری ایران افزود: ضمن پیش بینی چشم انداز بسیار خوب برای مناسبات گردشگری دو کشور، امیدوارم که در پیشبرد این برنامه‌ها بخش خصوصی دو کشور نقش کلیدی و مهم را به دست بگیرند و منافع حاصل از تعاملات گردشگری برای بهره مندی ملت دو کشور صورت بگیرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روز پنجشنبه برای حضور در نشست اتحادیه بین المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم، در صدر هیاتی از فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری عازم چین شد.

شالبافیان در این سفر که از ۱۰ تا ۱۶ شهریور برنامه‌ریزی شده است، ابتدا به شهر «جیانگ د ژن» خواهد رفت و در نشست اتحادیه شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم به عنوان سخنران ویژه سخنرانی می‌کند، سپس طبق برنامه در نشست‌های رسمی با مقامات دولتی حوزه گردشگری چین و همچنین با فعالان بخش خصوصی از جمله تورگردان و فعالان صنعت گردشگری این کشور دیدار و درباره توسعه روابط گردشگری ایران و چین رایزنی خواهد کرد.

شالبافیان در این سفر علاوه بر دیدارها و نشست‌های تخصصی با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی چین درباره ظرفیت‌های گردشگری ایران و معرفی جاذبه‌ها فرهنگی طبیعی و تاریخی همچنین همکاری متقابل ایران و چین در بخش گردشگری گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر در چارچوب توسعه دیپلماسی گردشگری با حضور نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌های صنعت گردشگری ایران انجام می‌شود که فعالان صنعت گردشگری علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، فرصت‌های همکاری سرمایه‌گذاری در ایران و ظرفیت ها و مزیت های بازار هدف گردشگری کشور چین را بررسی و تحلیل می‌کند تا فضای همکاری دوطرفه را گسترش دهند.

در این سفر مدیران دفاتر خدماتی که از مبدا چین به ایران گردشگر می‌آورند و سابقه طولانی همکاری با فعالان صنعت گردشگری چین دارند و برخی از فعالان گردشگری که به تازگی وارد بازار جدید گردشگری چین شده‌اند، ضمن آشنایی با فرهنگ و تمدن چین، با سلایق گردشگران چینی بیشتر آشنا خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *