س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

کاروانسرای تاریخی تایباد بازسازی شد

کاروانسرای “عباس‌آباد” تایباد که به تازگی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است، توسط متخصصان بازسازی شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، تاریخچه این کاروانسرای تاریخی بعد از ثبت در میراث جهانی به عنوان محل آرامش کاروانیان در گذشته‌های دور دوباره ورق خورده و نامش باز بر سر زبانها افتاده است.

کاروانسراها و رباط‌های تاریخی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند که همواره توجه جهانگردان را به سوی خود جذب می‌کنند. این کاروانسراها که در زمان خود از اهمیت بسیاری برخوردار بوده‌اند، نمونه‌های کاملی از هنر معماری عصر خویش را به نمایش گذارده‌اند.

استان خراسان رضوی با توجه به گذر جاده تاریخی ابریشم از ناحیه شمالی آن از این نظر اهمیت خاصی دارد و هر ساله گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن بنای تاریخی آن، به ویژه کاروانسراها و معماری آن به این استان سفر می‌کنند. کاروانسراها و رباط‌هایی که با داشتن قدمت تاریخی از گذشته‌های دور تا امروز میزبان مسافران و گردشگران بوده و هستند.

استان خراسان رضوی با توجه به گذر جاده تاریخی ابریشم از ناحیه شمالی آن از این نظر اهمیت خاصی دارد و هر ساله گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن بنای تاریخی کاروانسراها و معماری آن به این استان سفر می‌کنند.شهرستان تایباد به دلیل قدمت تاریخی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، از قدیم مورد توجه گردشگران بوده است که تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

کاروانسرای "عباس‌آباد" تایباد، اثری تاریخی که با ثبت جهانی احیا شد

ثبت جهانی کاروانسرای عباس‌آباد و معرفی به تاریخ‌دوستان جهان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این زمینه گفت: ثبت کاروانسراهای تاریخی در شمار میراث جهانی، موجب معرفی تمدن و فرهنگ هر منطقه به صورت جداگانه به جهانیان است.

سیدجواد موسوی بیان کرد: ثبت جهانی کارونسراهای تاریخی ایران و خراسان رضوی در قالب پرونده واحد در میراث جهانی یونسکو، سبب معرفی این آثار و افزایش شناخت جهانیان از فرهنگ و تاریخ ایران و خراسان می‌شود.

وی تاکید کرد: خراسان رضوی ظرفیت بالایی در زمینه تاریخ و میراث فرهنگی دارد که ثبت جهانی این آثار می تواند در جذب گردشگران خارجی بسیار موثر باشد.

کاروانسرای عباس آباد یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان و نشان از عمق تاریخ و صبغه معماری تاریخی در این منطقه دارد.وی بیان کرد: کاروانسرای عباس آباد یکی از مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است که نشان از عمق تاریخ و صبغه معماری تاریخی این منطقه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: ثبت جهانی این اثر افقی جدید را برای معرفی هرچه بیشتر این جاذبه تاریخی و معماری گشود و فرصتی برای گسترش گردشگری این منطقه فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *