ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳
شمشیر ایرانی در روسیه

کشف شمشیر ایرانی در “جزیره تامان” روسیه

گروهی از باستان شناسان در منطقه “جزیره تامان” روسیه  در حین حفاری انباری از آثار باستانی و ادوات جنگی را یافتند که در میان آنها شمشیر ایرانی متعلق به قرن چهارم تا ششم میلادی کشف شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، گروهی از باستان‌شناسان که در شهر باستانی “فاناگوریا” واقع در شبه‌جزیره “تامان” روسیه مشغول انجام عملیات کاوش و حفاری بودند، انباری مملو از آثار باستانی و ادوات جنگی که در محل دفن یک جنگجو قرار گرفته بود، کشف کردند.

نکته قابل توجه این است که در کشف مذکور شمشیری که مزین به نقش و نگارهای ایرانی که قدمت آن به قرن چهارم تا ششم میلادی برمی‌گردد، توسط باستان‌شناسان پیدا شده است.

مطابق با گفته کارشناسان، شمشیری که در این مکان کشف شده است، در حقیقت بیانگر ارتباط فرهنگی و سیاسی نظام پادشاهی “بوسپور” با پادشاه ساسانیان است و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه این شمشیر به عنوان یک هدیه دیپلماتیک و یا غنیمت جنگی به این مکان انتقال داده شده وجود دارد.

از دیگر آثار کشف‌ شده می‌توان به بقایای افسار و سگک کمربند و اشیاء ارزشمندی همچون ظروف شیشه‌ای، چوبی و فلزی و جعبه‌های چوبی شامل لباس‌های پوسیده اشاره کرد.

آثار باستانی | آثار تاریخی ,

همچنین در ادامه این عملیات در گورستان “فاناگوری” که قدمت آن به قرن اول میلادی برمی‌گردد، بقایای جسد زنی که یک آویز نقره‌ای در قسمت پایین قفسه سینه وی قرار داشت، پیدا کردند.

این مدال با نقش آفرودیت که الهه عشق و زیبایی یونان باستان بود، تزئین شده است. استفاده از چنین مدال‌هایی در اوایل قرن دوم پیش از میلاد و در مناطق تحت حاکمیت پادشاه بوسپور رواج داشت و کاربردی به عنوان سنجاق، آویز و یا تزئین کلاه و سرپوش داشت.

آثار باستانی | آثار تاریخی ,

علاوه بر مدال نقره‌ای وسایل دیگری همچون دو حلقه و دو گوشواره نقره‌ای با آویزهای کبوتری، نیز کشف شده است که وجود چنین زیورآلاتی به همراه بقایای این زن به نوعی نشان‌دهنده این موضوع است که احتمالاً وی هویتی همچون کاهن و یا فردی مقدس در دوران زندگی خود بوده است. همچنین یک کوزه سفالی قرمز رنگ با دسته منحنی، یک قیچی آهنی با دسته برنزی، یک آیینه برنزی و یک گردنبند متشکل از ۱۵۷ مهره نیز کشف شد.

در دوره مذکور شهر باستانی فاناگوریا به عنوان مستعمره کشور یونان بود که برای نخستین بار در شبه جزیره تامان توسط استعمارگران تیان در قرن ششم قبل از میلاد پس از درگیری با پادشاه ایرانی کوروش کبیر تأسیس شد. این شهر به یک مرکز تجاری بزرگ تبدیل شد که مساحتی معادل با ۲۲۲ هزار و ۳۹۵ هکتار دارد.

بیشتر بخوانید:

گنج شگفت انگیز دوران هخامنشی/تصاویر

پول انداختن بر مزار بزرگان ،رسمی نه چندان غریبه برای ایرانی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *