ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

کشف شهر زیرزمینی در روستای مرغملک چهارمحال و بختیاری؟

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آشکار شدن سازه‌های زیرزمینی در پی فرونشست اخیر زمین در روستای مرغملک گفت: این محل ثبت ملی نیست اما به‌عنوان یک «کنده دست‌ساز»، دارای ارزش میراث‌فرهنگی است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ علیرضا جیلان ظهر امروز در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به فرونشست زمین در روز گذشته در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد، به‌علت بارندگی، سرمای شدید و تاریکی هوا امکان حضور در محل وجود نداشت.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: با توجه به ممکن نبودن تحقیق و پژوهش در این محل به‌علت سرما و فصل بارش، در یک اقدام فوری نسبت به ایمن‌سازی و پُرکردن محل فرونشست اقدام می‌شود.

با بهبود شرایط جوی تحقیقات کلید می‌خورد

وی افزود: به‌محض بهبود شرایط جوی و آب و هوایی، تحقیق و پژوهش در خصوص فرونشست زمین در روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد انجام خواهد شد.

مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: پیرو گزارش‌های مردمی مبنی بر پیدا شدن سازه زیرزمینی در یکی از معابر روستای مرغملک از محل یاد شده بازدید و کارشناسی شد.

این فضاهای زیرزمینی در اغلب نقاط چهارمحال و بختیاری موجود است

علی‌اصغر نوروزی افزود: بر اساس مشاهدات و بررسی‌های انجام شده این فضاهای زیرزمینی که در اغلب نقاط چهارمحال و بختیاری به کنده معروف هستند در زیر بافت مسکونی قدیمی تعداد زیادی از روستاهای شهرستان شهرکرد موجود است.

وی اضافه کرد: این سازه‌ها به‌صورت فضاهای اتاقک مانندی به‌طور متصل به‌هم یا منفرد به‌منظور سکونت اضطراری، نگهداری دام و همچنین مخفیگاه برای مواقع خطر در صخره‌های به نسبت سست، زیرزمین، معابر و منازل مسکونی کنده می‌شده‌ است.

نوروزی عنوان کرد: راه بسیاری از این فضاها به مرور پُر شده و دوباره به‌صورت تصادفی و یا در اثر فرونشست زمین آشکار می‌شوند.

سازه آشکار شده در مرغملک مربوط به قرون متاخر اسلامی است

وی توضیح داد: ساخت و کارکرد این سازه‌ها در زیر بافت روستاها از نظر مطالعه تاریخ معماری منطقه چهارمحال و بختیاری دارای ارزش و اهمیت بسیاری است که نمونه‌های با ارزشی از این نوع تاکنون شناسایی و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده‌اند.

مدیر پژوهشگاه باستان‌شناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نمونه مرغملک نیز بعد از رفع خطر ریزش و بازگشایی معبر در فصل مناسب به‌همراه مجموعه کنده‌های این روستا مطالعه و در صورت در اولویت قرار گرفتن در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.

وی اظهار داشت: استفاده از این نوع سازه از دوران اشکانی تا نیم قرن اخیر در ایران گزارش شده است.

نوروزی، نمونه آشکار شده در روستای مرغملک را بر اساس مطالعات اولیه به قرون متاخر اسلامی نسبت و احتمال داد تا همین اواخر مورد استفاده بوده است.

 

*عکس خبر تزیینی است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *