س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳
گورستان تاریخی آستارا

کشف ۵ گورستان تاریخی در آستارا

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ۵ گورستان تاریخی در محور گردشگری کوته‌کومه به لاتون در آستارا کشف شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ولی جهانی افزود: این شناسایی در بازدید میدانی از منطقه یاد شده و مسیر دسترسی به آبشار لاتون که دارای لقب بلندترین آبشار ایران است، انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: با توجه به مسافت قرارگیری گورستان‌ها از روستا احتمال می‌رود این گورستان‌ها مربوط به دوران اسلامی باشند اما اعلام نظر قطعی در این خصوص نیازمند انجام فعالیت‌های تخصصی باستان‌شناسی در منطقه است.

جهانی تصریح کرد: با توجه به وجود این گورستان‌ها احتمال می‌رود در گذشته روستاهای اطراف این منطقه دارای جمعیت بیشتری بوده باشند و همچنین براساس نقل‌قول‌های محلی در گذشته در مسیر دسترسی به آبشار تعداد ۹ آسیاب نیز قرار داشته است.

وی با اشاره به جذابیت‌های طبیعی و تاریخی مسیر لوندویل به آب‌گرم روستای کوته‌کومه برای تبدیل‌شدن به یکی از مسیرهای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی افزود: وجود چشمه‌های آب‌گرم در روستای کوته‌کومه، آّبشارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های بکر از جمله ویژگی‌های منحصربفرد این منطقه به شمار می‌رود و نیاز است تا با برنامه‌ریزی‌های تخصصی در حوزه گردشگری دوست‌دار محیط‌زیست به منظور توسعه زیرساخت‌های لازم در این منطقه اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان همچنین در خصوص ساماندهی مسیر دسترسی به آبشار لاتون به عنوان بلندترین آبشار کشور ایران که در فهرست آثار میراث طبیعی کشور نیز به ثبت رسیده، گفت: بخشی از مسیر دسترسی به آبشار لاتون در سنوات گذشته توسط این اداره‌کل سنگ‌فرش شده اما به علل مختلف این عملیات نیمه‌کاره باقی‌ ماند و این اداره‌کل در نظر دارد با اهتمام ویژه و در صورت تصویب طرح ساماندهی مسیر دسترسی به این آبشار در کمیته‌ برنامه‌ریزی شهرستان از محل اعتبارات توسعه زیرساخت‌های گردشگری نسبت به مرمت مسیر دسترسی اقدامات لازم را به انجام رساند.

بیشتر بخوانید:

“عروسک وَیو” آستارا در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد

طرح گردشگری دریایی در حصار بی توجهی مسئولین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *