ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳
کوه های مریخی

کوه های مریخی در خاک ایران

شهر چابهار از جمله شهرهای پر گردشگر و زیبا در کشورمان ایران می باشد که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری خاص و زیبا معروف می باشد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، آیا تاکنون نام کوه‌های مریخی چابهار به گوشتان خورده است؟ آیا دوست دارید برای یکبار هم که شده خود را در دل مریخ تصور کنید؟ آیا می‌دانید که کوه‌های مریخی چابهار یکی از موهبت‌های طبیعی خاص در ایران هستند که همانند آن را می‌توان تنها در مریخ یافت؟ کوه‌های مریخی چابهار در ۴۰ کیلومتری شهر چابهار قرار دارند که آن‌ها را با نام کوه‌های مینیاتوری نیز می‌شناسند. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان که آن را شبیه به سیاره مریخ کرده است، کوه‌های مریخی چابهار بوده که تا کیلومترها امتداد دارد. اگر تاکنون به چابهار سفر نکرده‌اید فراموش نکنید که از این منطقه زیبا و منحصربه‌فرد دیدن نمایید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم طبیعی زمین کوه‌ها هستند. در کشور ایران کوه‌های بسیاری وجود دارند که به خاطر زیبایی بیش از اندازه‌ خود به شهرت جهانی رسیده‌اند. در این میان کوه‌هایی هستند که با وجود زیبایی شگفت‌انگیزشان کمتر نامی از آن‌ها برده شده است. به عنوان مثال کوه‌های مریخی چابهار از آن دست کوه‌هایی است که نه به خاطر طبیعت سرسبز و نه قله‌های برفی بلکه تنها به خاطر شکل ویژه‌ای که دارند شهرت پیدا کرده‌اند. اما تا کنون این جاذبه طبیعی به عنوان یک ژئو پارک ملی در جهان ثبت نشده است.

کوه های مریخی

معرفی کوه های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی چابهار یا همان کوه‌های مینیاتوری ادامه رشته کوه‌های زاگرس هستند که امتداد آن‌ها به پاکستان می‌رسد. این کوه‌ها که قدمتشان به ۵ میلیون سال پیش باز می‌گردد ارتفا‌ع‌های مختلفی داشته و از ۵ متر تا بیش از ۱۰۰ متر متغیر هستند. جنس کوه‌های مریخی چابهار از ماسه سنگ و مارن است که در اثر فرسایش به شکل امروزی در‌آمده‌اند. از آنجایی که کوه‌های مریخی چابهار تا سالیان بسیار زیر آب‌های دریای عمان مدفون بود‌ه‌اند. به همین علت می‌توان روی آن آثاری از موجودات دریایی را مشاهده کرد.

کوه‌های مریخی از چابهار به علت عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی در دسته مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرد. در این منطقه تنها تعدادی پرنده متناسب با شرایط آن زندگی می‌کنند و روی رسوبات آهکی آن می‌توانید بقایای بدن جانداران سخت پوست دریایی را پیدا کنید.

کوه‌های مریخی چابهار دارای ناهمواری‌های دقیقی هستند که گویا هنرمندان ماهر زمان بسیاری را برای طراحی این شیارها صرف کرده‌اند. از این رو کوه‌های خاکستری رنگ با شیارهای همسان و هم شکل از جمله مواردی هستند که تعجب گردشگران را از همانندی این منظره با مریخ بر می‌انگیزد. در امتداد کوه‌های مریخی چابهار دریاچه لیپار وجود دارد که به رنگ صورتی بوده و چشم‌انداز بسیار زیبایی را پدید آورده است.

زیبایی کوه های مریخی در چابهار

از دیگر عواملی که کوه‌های مریخی چابهار را یکی از مناطق دیدنی و منحصربه‌فرد تبدیل کرده آسمان آن در شب هنگام محسوب می‌شود. چرا که علاقه‌مندان به علم نجوم می‌توانند تصویر زیبایی از ستاره‌ها را در اختیار داشته باشند و از تماشای هزاران ستاره در آسمان صاف و آبی آن بدون داشتن  تلسکوپ لذت ببرند. همچنین صخره‌نوردان نیز می‌توانند با به همراه داشتن لوازم تخصصی به بالای کوه‌های مریخی چابهار رفته و تصویری از سیاره مریخ را در ذهن خود تداعی کنند.

بهترین زمان بازدید از کوه ‌های مریخی چابهار

همان ‌طور که می‌دانید کوه‌های مریخی چابهار در جنوب کشور قرار داشته و در تابستان هوای گرم و خشک همراه با باد و گرد و خاک دارد. از این رو برای بازدید از کوه‌های مینیاتوری بهتر است اوایل بهار، پاییز و زمستان به استان سیستان و بلوچستان سفر کنید. همچنین ساعات اولیه روز یا عصر بهترین زمان بازدید از کوه‌های مریخی چابهار خواهد بود.

امکانات کوه های مریخی چابهار

در این منطقه برای رفاه حال مسافران یک مجتمع گردشگری همراه با امکانات لازم وجود دارد تا گردشگران بتوانند سفری خاطره‌انگیز را تجربه نمایند. مساحت این مجتمع گردشگری حدود هفت هکتار بوده و بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان قرار دارد. از جمله خدمات و امکانات موجود در این مجتمع گردشگری می‌توان به سالن ویژه اردوهای دانش‌آموزی، فضای سبز، سرویس بهداشتی، سوئیت، آلاچیق و سکوی ویژه رصد ستارگان اشاره کرد. همچنین در اطراف این مجتمع جاذبه‌های دیگری مانند سواحل زیبای دریا، گل‌فشان، تالاب صورتی و دهکده ۲۵۰۰ ساله تیس قرار دارد که گردشگران می‌توانند پس از تماشای کوه‌های مریخی چابهار از آن‌ها نیز دیدن نمایند.

کوه های مینیاتوری در چابهار

چگونه به کوه های مریخی چابهار برسیم؟

برای بازید از کوه‌های مریخی چابهار می‌بایست به آدرس زیر بروید.

استان سیستان و بلوچستان، ۵۰ کیلومتری شرق چابهار، جاده چابهار- گواتر

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید کشور ایران جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری دارد که دیدن هر یک از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان، کوه‌های مریخی چابهار است که با دیدن آن‌ها شما به یاد تصاویر منتشر شده از مریخ خواهید افتاد. از این رو اگر به چابهار سفر کردید فراموش نکنید که حتما یک روز خود را به دیدن از این کوه‌ها و آسمان صاف و پرستاره آن اختصاص دهید تا سفری خاطره‌انگیز و به یادماندنی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

بروکراسی اداری مانع توسعه گردشگری در چابهار

آتش سوزی در کمپ «کوه های مریخی» چابهار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *