ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳
دریای خزر

گردشگران دریای خزر مراقب باشند

دریای خزر با وجود زیبایی و آرام بودن گاهی خطرناک و غیر قابل پیش بینی می شود و می تواند موجب فوت شناگران در این آب ها شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ همایون خوشروان امروز درباره مخاطرات گردشگری ساحلی، اظهار کرد: روی صحبت ما با افرادی است که با دریای خزر ناآشنا هستند و با ورود به ساحل زیبا و ماسه‌ای بعضا تحت شرایط مختلف دچار غرق‌شدگی می‌شوند.

وی افزود: اگر نگاه اجمالی بر روی ساختار سواحل دریای خزر داشته باشیم انواع مختلف ساحل از ماسه‌ای تا قلوه سنگی، ریگ، سواحل گِلی حتی سواحل تخته سنگی که حاصل دست ساخت انسان است را می‌توانیم مشاهده کنیم.

خزر؛ دریایی با مخاطرات متفاوت

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی بیان کرد: باتوجه به اینکه ساختار شکل شناختی سواحل خزر متفاوت است، مخاطرات حاصل از آن هم برای گردشگران ساحلی بسیار متفاوت است و همین باعث می‌شود شدت آسیب‌پذیری حاصل از خطر غرق‌شدگی برای افرادی که وارد دریا می‌شوند بسیار متفاوت باشد.

خوشروان اضافه کرد: اگر نگاهی به سواحل مازندران کنیم متوجه می‌شویم که در سواحل استان در راستای شرق به غرب شیب ساحل با آرامی افزایش پیدا می‌کند و رسوبات ساحلی درشتانه‌تر می‌شوند و ساحل نیز از حالت رسوبی به ساحل فرسایشی تبدیل می‌شود.

* افزایش روند توسعه امواج فرسایشی از شرق به غرب مازندران

وی ادامه داد: باتوجه به این موضوع می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که روند توسعه امواج فرساینده در راستای شرق به غرب افزایش می‌یابد و به نسبت  آن مخاطرات حاصل از غرق‌شدگی هم افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اظهار کرد: توصیه ما به شناگران این است قبل از ورود به دریای خزر حتما به این نکته توجه کنند اول شرایط آب و هوایی را بسنجند و اگر مشاهده کردند دریا با امواج است مناسب نیست؛ چراکه احتمال اینکه امواج افزایش یابد، بسیار زیاد است.

*هشدار جریانات برگشتی در دریای خزر

خوشروان تصریح کرد: افرادی که به شنا آشنا هستند معمولا وقتی تحت تاثیر جریانات برگشتی قرار گیرند حتی این مهارت شنا نمی‌تواند به آنان کمک کند و خیلی از غرق‌شدگان دریا بخاطر همین مساله تحت تاثیر این جریان‌ها قرار می‌گیرند که سرعتش چندین برابر شنای سرعت قهرمانان سرعتی المپیک است که باید شناگران در شرایط آرام وارد دریا شوند.

وی اضافه کرد: افراد در مکان‌های دارای سازه‌های ساحلی  یا دیواره‌های بتنی با دقت وارد شوند؛ چراکه معمولا در حاشیه‌های آن مناطق خطرناکی هستند که یکباره شیب ساحلی تغییر و شناگر را غافل‌گیر می‌کند.

*تلاقی رودخانه با دریا، مکانی خطرناک برای شناگران

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با اعلام اینکه مکان تلاقی رودخانه با دریا بسیار مکان خطرناکی است، تصریح کرد: تلاقی با آب لب شور دریای خزر باعث پدیده ایجاد رسوبات چسبنده شده که اگر شناگران وارد این رسوبات شوند در آن فرو می‌روند، خیلی از غرق‌شدگان به‌دلیل فرو رفتن در این رسوبات از بین می‌‌روند.

خوشروان افزود: موضوع مهم اینکه شناگران از مصب رودخانه‌ها یک یا دو کیلومتر فاصله داشته باشند علاوه بر اینکه رودخانه‌های سواحل مازندران عمدتا به منابع آلاینده متنوع آلوده هستند که خیلی از شناگران ما با آلودگی‌های زیست محیطی خطرناکی که ازطریق رودخانه‌ها وارد ساحل می‌شود و معمولا در کنار این مکان‌ها شنا می‌کنند دچار آسیب‌دیدگی جدی و درحقیقت بیماری‌های عفونی می‌شوند که جبران آن بسیار سخت است.

*اشاره‌ای به سواحل بکر و امن مازندران

وی با اعلام اینکه  سواحل بکر و خوب مستقر در منطقه شرق بابلسر حد فاصل لاریم تا چپکرود مناطق امنی برای شنا هستند، اضافه کرد: در شرایط آرام دریا به خوبی می‌توان از این مناطق استفاده کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اظهار کرد: نکته مهم اینکه وقتی وارد آب دریای خزر می‌شویم تا جایی که آب از کمر ما بالاتر بیاید شاخص شناوری افزایش یافته و با کوچک‌ترین موج واژگون می‌شویم که در این صورت خیلی از شهروندان نمی‌توانند تعادل خود را برقرار کنند و متاسفانه تحت تاثیر جریان‌‌های زیرسطحی دچار غرق‌شدگی می‌شوند.

خوشروان یادآور شد: بنابراین چند رکن اصلی را باید برای شنا گردشگرانی رعایت کنند که ازجمله آن هم انتخاب مکان ساحلی مناسب برای شنا است که به لحاظ سلامت قابل تایید باشد و عمدتا این سواحل از مصب رودخانه‌ها فاصله دارند.

*پرهیز از شنا در سواحل تخته سنگی

وی ادامه داد: انتخاب سواحلی که شیب‌شان ملایم باشد و پرهیز از مکان‌هایی که شیب تند دارند ازجمله سرخرود، محمودآباد، نشتارود، چالوس و نوشهر در مناطق قلوه یا تخته سنگی، مورد تاکید است؛ چراکه باید از شنا کردن در این مناطق پرهیز کنیم به این دلیل که کوچک‌ترین حرکت موجب جراحت و صدمات و حتی مرگ افراد می‌شود.

*خطر افتادن شناگران در چاه‌ها

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اظهار کرد: باتوجه به کاهش سطح تراز آب دریای خزر از سال ۱۹۹۵ میلادی تاکنون به میزان ۱.۶۰ بسیاری از سواحل ما از آب خارج شدند اگر در کنار خط ساحلی دقت کنیم می‌بینیم برخی چاه‌های آبی که متعلق به ادوار گذشته بود هنوز در آب‌های ساحلی وجود دارند و خیلی از شناگران ما به داخل چاه‌هایی می‌افتند که در دهه ۵۰ در اثر افزایش سطح تراز آب به زیر آب رفتند و الان دارند از سطح تراز آب خودشان را نمایان می‌کنند.

خوشروان با اعلام اینکه دریا بسیار محیط خطرناکی است، گفت: دریای خزر در مکان‌های خاصی به شدت آلوده است و این آلودگی بسیار خطرناک است و مهم‌ترین آلودگی در دریای خزر هم میکروارگانیسم‌هایی هستند که در مناطق امواج به وفور و فراوانی یافت می‌شوند و وقتی وارد سیستم گوارش انسان شوند می‌توانند باعث بروز بیمارهای گوارشی حتی منجر به فوت افراد شوند که باید توصیه‌های بهداشتی و ناجیان غریق توجه شود.

*اهمیت ایجاد سایت‌های گردشگری در دریا

وی با تاکید بر اینکه انتخاب مکان مناسب برای ایجاد سایت‌های گردشگری ساحلی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌های مرتبط شناگاه‌های خود را در مکان‌های امن قرار دهند تا مردم با سلامت و آرامش شنا کرده و شاهد کاهش فوتی‌های دریای خزر باشیم.

*خزر؛ دریایی خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی با هشدار اینکه دریای خزر یک دریای بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است، افزود: این دریا خیلی سریع می‌تواند شرایطی ایجاد کند که این شرایط منجر به غافلگیری گردشگران حتی فوت آنان شود.

خوشروان در پایان گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این خطر و پایین آوردن آسیب‌پذیری شنا نکردن در دریای مواج و سواحل با شیب تند است و همراه داشتن یک شناور کوچک می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *