ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

گزارش نگران‌کننده مجلس در مورد تنش آبی در ایران

گزارش های وزارت نیروی کشورمان در یک سال قبل، تنش آبی در حدودا ۳۰۰ شهر ایران را نشان می داد. با این حال، جدیدترین گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از تشدید بحران و تنش آب در ایران خبر می دهد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در شرایط کنونی ۴۷۶ شهر ایران با تنش آبی دست به گریبان هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس پس از بررسی وضعیت خشکسالی و مدیریت کلان آب در ۹ ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۲، در گزارشی اعلام کرد که در این بازه زمانی، میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل آن ۱۴ درصد کاهش یافته، در حالی‌ که دمای هوا ۰.۷ درجه افزایش داشته است.

بر مبنای این گزارش، از ابتدای سال آبی تا پایان خرداد ۱۴۰۲، مناطقی در زاگرس شمالی، حاشیه دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز و شرق کشور با پدیده خشکسالی و استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس، جنوب اصفهان، غرب کرمان و کردستان با پدیده ترسالی روبرو بودند.
این گزارش می‌افزاید در این بازه زمانی،‌ به‌رغم وقوع ترسالی در مناطقی از ایران به‌ویژه استان‌های واقع در جنوب‌غربی، پهنه‌های بیشتری از سطح کشور با خشکسالی مواجه شده‌اند. شدت خشکسالی در شرق ایران بیشتر از سایر مناطق بوده و در غرب نیز خشکسالی خفیف رخ داده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *