ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

۴ جای دیدنی در شهرستان شهریار

شهرستان شهریار به عنوان منطقه ای خوش آب و هوا در جنوب غربی تهران، مقصد مطلوبی برای کسانی است که علاقه مند به بازدید از آثار باستانی و جاذبه های تاریخی کمتر معرفی شده هستند. قره تپه، جوقین، فردوس و بالکین و برج مقبره بابا محمود برخی از این آثار و جاهای دیدنی هستند که سفر به شهریار را برای یک بار هم که شده الزامی می سازد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، شهرستان شهریار منطقه ای در جنوب غربی تهران است که امروزه بخاطر ساخت و سازهای بسیار و توسعه قابل توجهی که داشته، به منطقه ای محبوب و دوست داشتنی تبدیل شده است.

 بنابر اعلام لوکس ویلا، شهریار یکی از بهترین و نزدیک ترین مناطق به تهران است و در گذشته پیش از شیوع کرونا، بهترین مقصد برای اجاره باغ تالارها بود. اما شهریار جاهای دیدنی بسیاری دارد که خیلی ها از وجود آن ها خبر ندارند و اکثراً تصور می کنند شهریار تنها یک منطقه بزرگ با خانه های مسکونی و باغ تالارهای بسیار می باشد.

نگاهی به شهرستان شهریار

شهریار از بزرگترین مناطق اطراف تهران است که از چند بخش تشکیل شده و این بخش ها شامل شهرستان های باغستان، بکه، فردوسیه، شهرک جدید اندیشه، محمد آباد، وحیدیه و غیره هستند. معروف ترین مناطق در شهریار شهرک جدید اندیشه و باغستان است. در واقع افرادی که از شهر تهران می خواهند به شهریار سفر کنند ابتدا وارد منطقه باغستان می شوند. این منطقه همانطور که از نامش معلوم است، باغ های سرسبز بسیاری دارد که در کنار آن ها، باغ تالارهای بزرگ زیبایی و سرسبزی باغ ها را کمتر کرده است.

شهرستان شهریار از نظر تاریخی ارزش و اهمیت بالایی دارد و جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی بسیاری در این منطقه وجود دارد که گذشته چند هراز ساله شهریار را نشان می دهند. در گذشته های دور، شهریار بخشی از جاده ابریشم بود و برای همین، ظروف سفالی و آثار تاریخی چند هزار ساله ای در این منطقه کشف شده اند. طبق بررسی هایی صورت گرفته، سکونت در شهریار از زمان ساسانیان بوده و قدمت آثار تاریخی هم به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. در زمان ساسانیان، شهریار مهم ترین دوران خود را سپری کرده و اکثر جاذبه های تاریخی که امروزه در این شهر مشاهده می شوند مربوط به دوران ساسانیان هستند.

معروف ترین جاهای دیدنی شهریار

حتی جمعیت ۳۰۰هزار نفری ساکنان شهریار از وجود اکثر جاذبه های تاریخی منطقه خبر ندارند و تنها در یکی از مناطق معروف شهریار ساکن هستند. در شهریار هم آرامگاه های امامزادگان معروف وجود دارد، هم بناهای تاریخی، هم تپه های چند هزار ساله و هم دشت های سرسبز و دوست داشتنی که در ادامه می خواهیم برخی از معروف ترین آن ها را معرفی کنیم.

 

تپه های تاریخی و چند هزار ساله شهریار

چهار تپه تاریخی در شهرستان شهریار وجود دارد که با نام های قره تپه، جوقین، فردوس و بالکین شناخته می شوند. تپه جوقین منطقه ای بکر در منطقه وحیدیه و روبرو شهرداری وحیدیه است و در زمان حکومت ساسانیان، یک قلعه نظامی در بالای آن قرار داشته که به دودمان ساسانیان معروف بوده و اما به لطف پدیده های طبیعی و فرسایش های صورت گرفته طی سالیان مختلف، امروزه خبری از این قلعه نظامی نیست و تنها با یک تپه تاریخی روبرو هستیم.

قره تپه از نظر تاریخی ارزش و اهمیت بالایی دارد و در سال ۱۳۷۷ هم به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است. تپه تاریخی قره تپه در روستایی با همین نام واقع شده و قدمت روستا هم به ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد از این رو، گفته می شود قره تپه یکی از اولین روستاهای ایران است که مردم در آنجا سکونت داشتند. بعد از قره تپه به تپه فردوس می رسیم که به عنوان سرسبزترین تپه شهریار شناخته می شود. یکی از مناطق معروف و دنج شهریار، فردوسیه است که از مناطق تازه تاسیس منطقه می باشد. قدمت تپه فردوس به دوران حکومت سلجوقیان برمی گردد و در آن زمان، قلعه ای بزرگ در بالای تپه قرار داشته که امروزه خبری از آن نیست. این تپه تاریخی هم در سال ۱۳۷۵ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده است.

اما می رسیم به معروف ترین جاهای تاریخی شهریار که اکثر آن ها در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند. معروف ترین جاذبه تاریخی در شهریار که پربازدید هم می باشد، برج مقبره بابا محمود است. قدمت این بنای تاریخی به دوران حکومت ایلخانیان برمی گردد. در آن زمان شخصی با نام سلطان محمود خدا بنده که فردی سرشناس و محبوب بود سمت مشاور ارشد سلاطین ایلخانی را برعهده داشت و بعد از فوتش، آرامگاهی برای او ساخته شده که امروزه از ارزش و احترام بالایی برخوردار است. آرامگاه بابا محمود بنایی ساخته شده از خشت است که ۱۵ متر ارتفاع و ۵ متر هم قطر دارد.

جاذبه تاریخی معروف دیگر در شهریار تخت رستم است که در روستای قجر قرار دارد. در غرب روستای قجر کوهی مخروطی شکل مشاهده می شود که تخت رستم در بالای آن واقع درارتفاع ۱۳۱۸ متری از سطح دریا قرار دارد. تخت رستم در واقع آتشکده ای است که در زمان زرتشتیان برای برگزاری مراسم هایی مذهبی استفاده می شده و از احترام بالایی هم برخوردار بوده است. تخت رستم در سال ۱۳۱۶ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده و در طول مسیر دسترسی به تخت رستم، به آتشکده ای تاریخی برخورد می کنید که قدمتش به دوران حکومت ساسانیان برمی گردد.

 

باغ ویلاهای سرسبز شهریار

شهریار را با باغ های زیبا، بزرگ و سرسبزش می شناسند. قبل از شیوع کرونا، بخاطر هزینه های بالای اجاره سالیانه باغ ها اکثراً به سراغ اجاره روزانه باغ در شهریار می رفتند تا چند روز یا حتی چند ساعت در منطقه ای بکر و سرسبز استراحتی داشته باشند. همچنین در گذشته هم شهریار بهترین مقصد برای برگزاری  مراسم ها و جشن ها بود و بی شک بعد از کرونا هم مجدد باغ تالارهای بسیاری در منطقه احداث می شود تا آماده میزبانی جشن های پسا کرونایی باشند. همچنین وبسایت لوکس ویلا، آماده میزبانی برای اجاره روزانه انواع باغ ها و ویلاها در شهریار پس از دوران کرونا با بهترین قیمت ها شرایط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *