ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

آشنایی با بزرگترین کاخ های سلطنتی جهان

با وجود کم رنگ شدن قدرت و نقش خاندان های سلطنتی جهان در اداره امور کشور ها، آنها هنوز ثروت و نفوذ خود را حفظ کرده‌اند و در قصر های مجلل خود اموراتشان را می‌گذرانند.

در این مطلب با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با مجلل ترین کاخ های سلطنتی جهان آشنا کنیم.

  1. کاخ بزرگ، قصری باشکوه در قلب بانکوک

در قلب بانکوک، زمانی که در کنار سواحل رودخانه چائو فرایا قدم می‌زنید با شکوه و زیبایی قصری طلایی و چشم‌نواز روبرو می‌شوید. کاخ بزرگ بانکوک با باغ‌های وسیع، در سال ۱۷۸۲ محل زندگی پادشاهان تایلند بود و امروزه، تا حدودی برای عموم قابل بازدید است. ساختمان‌های زیبا با تزئینات طلایی، حیاط‌های سلطنتی و آلاچیق‌هایی که به زیبایی طراحی شده‌اند این قصر باشکوه را تشکیل داده‌اند. هرچند برجسته‌ترین و مورد احترام‌ترین مکان گردشگری تایلند، معبد بودای زمرد است اما از کاخ بزرگ می‌توانیم به عنوان یکی از کاخ‌های سلطنتی این لیست یاد کنیم.

 

کاخ سلطنتی بانکوک

 

  1. کاخ شونبرون، محبوب ترین جاذبه گردشگری اتریش

در حومه وین، کاخی بزرگ با معماری روکوکو و دیوارهای زرد گرم خودنمایی می‌کند که زمانی اقامتگاه تابستانی هاپسبورگ‌ها و محل تولد امپراتور فرانتس جوزف اول بود. هرچند گردشگران فقط ۴۰ اتاق از ۱۴۴۱ اتاق این قصر بزرگ را می‌توانند مشاهده کنند، اما این اتاق‌ها به طرز فوق‌العاده‌ای زیبا تزئین شده‌اند. سالن‌های رقص زیبای کاخ سلطنتی شونبرون، در کنار آثار هنری و مجسمه‌های زیبا به نمایش گذاشته شده است. در فضای خارجی قصر می‌توانید باغ گیاه‌شناسی و نارنجستان شگفت‌انگیز را در کنار قدیمی‌ترین باغ وحش جهان که زمانی باغ وحش اختصاصی امپراتور بود، پیدا کنید.

 

کاخ سلطنتی شون برون

 

  1. کاخ توپکاپی، نمایش هنر و معماری شگفت‌انگیز اسلامی

در سال ۱۴۵۹ به دستور مهمت فاتح، کاخی زیبا در نقطه‌ای زیبا از سواحل بسفر، کاخ توپکاپی ساخته شد تا  هنر و معماری شگفت‌انگیز اسلامی توسط امپراتوری عثمانی به نمایش گذاشته شود. سالن‌ها و حیاط‌های زیبا، جواهرات پرزرق و برق خزانه‌داری امپراتوری و آپارتمان‌های مجلل حرمسرا این کاخ را به موزه‌ای باشکوه و محبوب‌ترین جاذبه گردشگری استانبول تبدیل کرده است.

کاخ سلطنتی توپکاپی

 

  1. کاخ ورسای، محبوب‌ترین جاذبه گردشگری فرانسه

فرانسوی‌ها حتی برای اقامتگاه‌های شکار خود ارزش بسیاری قائل می‌شدند و برای نمایش ثروت و قدرت خود در معماری استفاده می‌کردند. کاخ ورسای نیز مانند کاخ شاتو دو شامبور به عنوان یک اقامتگاه شکار ساخته شد اما به یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های دوران لویی چهاردهم تبدیل شد. قبل از اینکه پادشاه خورشید این کاخ را به اقامتگاه سلطنتی و مقر حکومت خود تبدیل کند، آن را بزرگ و تزئین کرد تا لایق حضور خود بداند.

 

کاخ سلطنتی ورسای

 

کاخ ورسای پس از انقلاب فرانسه و با بازسازی‌ها و مرمت‌های گسترده به شکوه سابق خود بازگشت و اکنون یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری فرانسه است. سالانه میلیون‌ها نفر برای مشاهده آپارتمان‌های سلطنتی مجلل، تالار پر زرق و برق آینه‌ها، رویال اپرا، باغ‌های باشکوه با فواره‌های خارق‌العاده و تخت‌های گل به کاخ ورسای می‌آیند. یکی دیگر از دلایلی که کاخ ورسای به مهم‌ترین گنجینه تاریخی، فرهنگی و معماری فرانسه تبدیل شده است، حضور در رویدادهای متحول‌کننده جهان است که در تالارهای درخشان آن رخ داده است.

  1. کاخ الحمرا، نگین سرخ اسلام در سرزمین‌های غیراسلامی

در فراز فلاتی مشرف به گرانادا، یکی از مشهورترین و شناخته‌شده‌ترین کاخ‌های هنر اسلامی قرار گرفته است که توسط سلاطین ناصری در قرن سیزدهم ساخته شد. کاخ الحمرا در اطراف باغ‌های زیبا با ستون‌های مستحکم و حیاط‌هایی مملو از ستون‌های برافراشته به موزه‌ای، با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از آثار هنری برای بازدیدکنندگان تبدیل شده است. ستون‌های حکاکی شده باشکوه، آلاچیق‌های زیبای بارگاه شیرها به همراه گل‌ها و فوراه‌های جنرالیف که فضایی عاشقانه ساخته‌اند با پس‌زمینه کوه‌های برافراشته سیرا نوادا، کاخ الحمرا را به منظره‌ای بی‌بدیع از هنر اسلامی در اسپانیا تبدیل کرده است.

کاخ سلطنتی الحمرا

  1. کاخ زمستانی، محل اقامت تزارهای روسیه

کاخ زمستانی سن پترزبورگ یا موزه مشهور جهانی هرمیتاژ امروزی، قبل از سقوط سلطنت و امپراتوری روسیه محل اقامت تزارها بود. دیوارهای سبز و سفید بی‌پایان این کاخ، به سبک باروک الیزابتی ساخته شده و بیش از ۱۵۰۰ اتاق دارد که هر کدام طراحی و تزئیناتی زیبا و منحصر به فرد دارند؛ وسعت کاخ زمستانی هنر، معماری و قدرت امپراتوری روسیه را به نمایش می‌گذارد.

 

کاخ سلطنتی زمستانی

  1. کاخ باکینگهام، معروف ترین کاخ دنیا

معروف‌ترین کاخ دنیا با ۷۷۵ اتاق در سال ۱۷۰۳ میلادی ساخته شد تا یک خانه شهری بزرگ باشد و امروزه ۷۷۵ اتاق دارد. کاخ باکینگهام در طول سال‌ها و به آرامی بزرگ‌تر و مجدد طراحی شد و نمای معروف آن، در سال ۱۹۱۱ اضافه شد. اتاق‌های بسیار زیاد این کاخ، مملو از مبلمان افسانه‌ای، نقاشی‌های نفیس و مجسمه‌های قدیمی است که چشمگیرترین آن‌ها، اتاق‌های ویژه تخت خواب‌دار و مجلل هستند. کاخ باکینگهام در ماه‌های اوت و سپتامبر به روی عموم باز می‌شوند و سران کشورهای بازدیدکننده در لندن، در این کاخ اقامت می‌کنند.

 

کاخ سلطنتی باکینگهام

 

  1. کاخ رویال پالاس، بزرگ‌ترین کاخ اروپا

کاخ رویال پالاس باشکوه در قرن نهم به عنوان اقامتگاه پادشاه اسپانیا شناخته می‌شد و در قرن هجدهم، بر روی خرابه‌های قلعه آلکازار ساخته شد. کاخ رویال پالاس با ۳۴۱۸ اتاق در ۱۳۵۰۰۰ متر مربع ساخته شد و عنوان بزرگ‌ترین کاخ اروپایی از نظر مساحت را به خود اختصاص داد. آثار هنری گران‌بهایی از جمله نقاشی‌های ولازکوئز، کاراواجو، د گویا و تیپولو  را در این کاخ مشاهده خواهید کرد.

کاخ سلطنتی رویال

 

  1. کاخ میسوری، طاق‌های زیبا و گنبدهای مرمری

یکی دیگر از کاخ های سلطنتی این لیست، کاخ میسور از هند است که با نماهای چراغانی، طاق‌های زیبا و گنبدهای مرمری باشکوه در بین سال‌های ۱۸۹۷ تا ۱۹۱۲ ساخته شد. این کاخ مجلل، محلی برای نمایش ثروت و قدرت افسانه‌ای سلسله وادیار است و یکی از ۷ قصری است که میسور را به شهر کاخ‌ها تبدیل کرده است. بناهای تاریخی و دیدنی شگفت‌انگیز بسیاری در اطراف شهر پیدا می‌شود اما معماری جذاب و باغ‌های سرسبز کاخ میسوری، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

 

کاخ سلطنتی میسوری

 

  1. کاخ گلستان، قصری میان چنارستان

مکانی که امروزه به کاخ موزه میراث گلستان شهرت دارد، زمانی ارگ سلطانی شاه عباس صفوی بوده است اما مهم‌ترین دوره تاریخی این کاخ، به دوره سلطنت قاجار بازمی‌گردد. یکی از اتفاقاتی که به این کاخ اهمیت دوچندان داد، تاجگذاری آقا محمدخان قاجار در سال ۱۷۸۹ میلادی، پس از شکست دادن لطفعلی خان زند بود.

کاخ سلطنتی گلستان

به دلیل آب و هوای مطبوع و مجاورت با شمیرانات و لواسانات، تهران از مناطق ییلاقی محسوب می‌شد و برای شاهان صفوی یک امتیاز محسوب می‌شد. بنابراین، کاخ گلستان در تهران ساخته شد و با درختان چنار سر به فلک کشیده محاصره شد تا شاهان، همیشه از آب و هوای ییلاقی آن لذت ببرند. کاخ گلستان مکانی عالی برای غرق شدن در معماری ایرانی از دوره زندیه تا قاجار است. ایوان تخت مرمرین، بنای شمس العماره، خلوت کریم خان، تالار سلام یا تالار تاج‌گذاری، تالار آینه، تالار عاج، تالار الماس، عمارت بادگیر و موزه مردم‌شناسی از جاذبه‌های گردشگری کاخ گلستان هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *