ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

آیا صنعت توریسم ترکیه بر اثر حمله احتمالی روسیه به اوکراین سکته می کند؟

توریسم اینترنشنال؛همزمان با اوج گیری تنش ها در مرزهای مشترک روسیه و اوکراین و انتشار اخباری مبنی بر حضور قابل توجه یگان های پیاده و زرهی ارتش روسیه در جوار مرزهای مشترک با اوکراین و حتی انتقال بانک های خون به این مناطق و در نقطه مقابل، آماده سازی گسترده دولت اوکراین جهت مقابله با حمله احتمالی روسیه و استقرار سامانه های تسلیحاتی و موشکی از سویِ کیف در مرزهای موشک با روسیه و دریافت کمک های نظامی از کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس، گمانه زنی های مختلفی در مورد آنچه احتمالا در آینده اتفاق خواهد افتاد و تبعات و پیامدهای حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مطرح می شوند.

در این راستا، اخیرا “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه در موضع گیری به صراحت تاکید کرده که “ناتو، روسیه را فریب داده است”. پوتین گفته است که “غرب و بویژه آمریکا به ما اطمینان داده بودند که سازمان ناتو حتی یک اینچ هم به سمت شرق پیشروی نخواهند کرد. با این حال، آن ها به قول خود عمل نکردند و عملا ما را فریب دادند”. این موضع گیری پوتین تا حدی این گمانه که روسیه در حمله به اوکراین مصمم است(البته با توجه به تحرکات نظامی گسترده روسیه در جوار مرزهای مشترک با اوکراین) را تقویت می کند.

با این حال، در این میان، ترکیه سعی کرده تا به عنوان یک بازیگر میانجی وارد عمل شود و حتی به طور رسمی نیز اعلام کرده که برای ایفای نقش میانجی‌گری و خاتمه دادن به تنش های مسکو-کِیف، آمادگی کامل دارد. در این راستا، یک سوال اساسی مطرح می شود: دلیل حساسیت ترکیه نسبت به وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین چیست؟ رهبران ترکیه و به طور خاص “اردوغان” رئیس جمهور این کشور چه چیزی را در خطر دیده اند که اینطور فعالانه وارد معادله اوکراین شده اند و سعی دارند از اوج گیری بیش از پیش تنش ها در این رابطه جلوگیری کنند؟ اینطور به نظر می رسد که پاسخ اصلی به این سوال ریشه در نگرانی های رهبران ترکیه از تاثیرات به شدت مخرب و منفی وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین بر “صنعت توریسم ترکیه” دارد.

Defense Ministry: Russia prepares new armed provocations against Ukraine - KyivPost - Ukraine's Global Voice

*تصویری از ستون های نظامیان و تانک های روسی در جوار مرزهای مشترک با اوکراین

 

Satellite Images Show Russia's Military Buildup Near Ukraine

*تصویر هوایی از حضور گسترده نظامیان و تجهیزات نظامی روسیه در جوار مرزهای مشترک با اوکراین

 

صنعت “توریسم” یکی از محوری ترین و اصلی ترین منابع درآمدی دولت ترکیه است. ترکیه از جمله کشورهایی است که در عرصه بین المللی به عنوان یکی از مقاصد اصلی صنعت توریسم جهان شناخته می شود و اساسا توریسم نقش قابل توجهی در معادلات اقتصادی این کشور دارد.

در این راستا، تنش های اخیر میان روسیه و اوکراین به طور خاص از این منظر برای ترکیه نگران کننده شده زیرا قریب به ۳۰ درصد از مسافران خارجی که به ترکیه به عنوان گردشگر سفر می کنند، از شهروندان روسیه و اوکراین هستند(سهم شهروندان روسی در این میان بر اساس آمارهای دولت ترکیه بیشتر است). از این رو شکی نیست که در صورت وقوع هرگونه جنگ احتمالی میان روسیه و اوکراین، صنعت توریسم ترکیه که به تازگی تا حدی از آسیب های ناشی از پاندمی ویروس کرونا بر بخش توریسم خود رهایی یافته، بار دیگر وارد بحرانی تازه شود و عملا بخش قابل توجهی از منابع درآمدی خود را از دست بدهد.

اهمیت این مساله به ویژه در شرایط کنونی که اقتصاد ترکیه در ماه های اخیر بحران های قابل توجهی را تجربه کرده و ارزش پول ملی آن سقوط های تاریخی را شاهد بوده، بیش از پیش از برجسته می شود. در واقع، اردوغان که اکنون به دلیل سوعملکرد اقتصادی دولت خود تحت فشار است، در صورت وقع جنگ میان روسیه و اوکراین با بحرانی جدید از حیث کاهش قابل توجه درآمدهای صنعت توریسم ترکیه رو به رو خواهد شد که این مساله عملا تلاش های مدت اخیر اردوغان جهت بهبود وضعیت اقتصادی ترکیه و آماده کردن فضایی مناسب برای خود جهت محدود شدن انتقادهای احزاب سیاسی ترکیه و مردم این کشور از وی در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۳ ترکیه را بیش از پیش با چالش رو به رو خواهد کرد و قادر است موقعیت رئیس جمهور ترکیه را بحرانی‌تر از قبل کند. از این رو، اردوغان با مداخله فعال در معادله اوکراین سعی دارد از وقوع یک بحران تمام عیار که آتش آن دامن وی را نیز خواهد گرفت، تا جای ممکن پیشگیری کند.

 

نویسنده: سامان سفالگر(مدیر مسوول پایگاه خبری-تحلیلی “توریسم اینترنشنال”)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *