ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

اختصاص تسهیلات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به مراکز اقامتی و گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص تسهیلات ۱۵۰۰ میلیارد تومانی جهت تقویت و افزایش کیفیت مراکز اقامتی، با هدف جبران افت این مراکز در دوران کرونا خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سید عزت الله ضرغامی در حاشیه سفر به استان یزد گفت: استان یزد از لحاظ داشتن میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وضعیت ممتازی در سطح کشور دارد که گنجینه‌ای برای این استان محسوب می‌شود.

وی افزود: بخش اصلی و واقعی آثار فرهنگی که در طول تاریخ تمدن اسلامی شکل گرفته را مردم تشکیل می‌دهند. امروز در جریان بازدید‌ها مشاهده شد که خود مردم در کنار کارشناسان واحد فنی میراث با عشق و علاقه جهت حفظ و نگهداری این آثار تاریخی تلاش می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم استفاده از ثبت جهانی شهر یزد در راستای اعتلای فرهنگ و تمدن دیار دارالعباده تأکید کرد و ادامه داد: استان یزد جایگاه ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اعتبارات وزارتخانه شایسته عنوان میراث فرهنگی نیست، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در اعتبارات عمرانی سال ۱۴۰۱ که رشد ۵۰ درصدی داشته است، نگاه ویژه‌ای به مرمت آثار تاریخی داشته باشیم و این موضوع به خوبی دیده شود.

ضرغامی ادامه داد: برنامه‌های حوزه میراث را باید به سمت و سویی سوق دهیم که تشکل و سازمان‌های مردم نهاد پای کار آمده و در این زمینه کمک کار میراث فرهنگی در مرمت و حفظ آثار تاریخی باشند.

وی تقویت و افزایش کیفیت مراکز اقامتی را برای جبران افت در دوران کرونا ضروری دانست و گفت: اعطای هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز در این راستا قرار دارد که سال آینده توجه خوبی به این مساله می‌شود و وضعیت بهتری در زمینه اعطای تسهیلات خواهیم داشت.

به گفته ضرغامی، اعطای تسهیلات در حوزه صنایع دستی نیز در جلسه روز گذشته هیئت دولت مطرح و مورد تأکید رئیس جمهور قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیمه هنرمندان صنایع دستی را از دیگر موضوع‌های اولویت دار این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۵۰۰ هزار صنعتگر حوزه هنر‌های سنتی دارای پرونده هستند که قرار شد موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی با همکاری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: ۴۰ هزار نفر از این تعداد دارای بیمه هستند که این رقم باید افزایش یابد تا صنعتگران حوزه هنر‌های سنتی تحت حمایت بیشتر قرار گیرند.

عرضه محصولات صنایع دستی موضوع مهم دیگری بود که وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بازارچه‌های صنایع دستی، طراحی شده تا به مرحله راه اندازی برسد. محصولات ظریف و شایسته در این بازارچه‌ها عرضه شده و برای خانواده‌های زیادی اشتغال ایجاد می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: برنامه‌های خوبی برای استان یزد در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داریم که می‌تواند آینده و افق روشنی را برای این استان ترسیم کند و امیدواریم این افق در برنامه سه ساله محقق شود.

 

گفتنی است وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در آستانه سفر رئیس جمهور به استان یزد سفر کرده است، صبح امروز به شهرستان اشکذر یزد و در ابتدا در گلزار شهدای مرکزی این شهر حضور یافت و به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.

 

سید عزت الله ضرغامی سپس از مجموعه های تاریخی مسجد ریگ مجومرد، مسجد جامع تک مناره عزآباد و مجموعه سلطان بندرآباد بازدید کرد.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *