حسن تقی زاده انصاری (رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران) : از اهداف انتخاب موضوع «بازنگری در گردشگری»، الهام بخشیدن پیرامون بازنگری و باز اندیشی به منظور توسعه از طریق ارزیابی مجدد ظرفیتها، ساختن هویتی متفاوت، مهارت آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغالزایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصتهایی برای رشد پایدارتر است.
به گزارش توریسم اینترنشنال، به عنوان ماموریت و سرلوحه فعالیت جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد و همزمان با روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر به رسم هر سال با این شعار امسال مراسم گرامیداشت این روز برگزار خواهد شد.
سازمان جهانی گردشگری در آخرین پیشبینیهای خود قبل از بیماری کووید ۱۹، خبر از رشد ۳.۳درصدی تعداد گردشگران از سال ۲۰۱۰تا ۲۰۳۰ و رسیدن به عدد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گردشگر تا سال۲۰۳۰ را داده بود. اما؛ همهگیری کرونا در جهان، شرایط را برای بازار گردشگری به طور کل تغییر داد و ضربه سهمگینی بر این صنعت وارد کرد، به طوری که unwto اعلام کرد صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بحران کرونا حدود «دو تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست داده است و روند احیای این صنعت «کند و شکننده» خواهد بود. اما؛ اکنون با گذشت ۳سال از بیماری کووید-۱۹ و کنترل اپیدمی و ارتقای ایمنی بسیاری از کشورها که اقتصاد اصلی آنها مبتنی بر گردشگری است، سعی کردند که به رونق گردشگری خود بیفزایند. سکوت گردشگری در دوران پاندمیک این فرصت را به بسیاری از کشورها و فعالان داد تا در مورد ضعفها و قوتها و روشهای بازآفرینی مجدد گردشگری بیش از پیش بیاندیشند.
تعداد گردشگران ورودی بین المللی در آغاز سال جاری دو برابر تعداد ثبت شده در سال ۲۰۲۱ بود. در برخی مناطق گردشگران ورودی در حال حاضر در سطح قبل از همه گیری یا حتی بالاتر از آن هستند، بسیاری از مناطق آماده تولد و شکوفایی دوباره هستند. شهرها و مقاصد گردشگری با برنامه ریزی هوشمندانه، راهحلهای نوآورانه را امتحان میکنند، در مورد چگونگی سازماندهی، بازیابی مجدد و نقشی که مبتنی بر واقعیتهای جدید گردشگری باید متصور باشند، دوباره فکر میکنند.
سالانه حدود ۱۴ میلیون گردشگر از فلورانس دیدن میکردند تا اینکه در سال ۲۰۱۹پاندمی به طور رسمی اعلام شد. سال بعداین شهر شاهد کاهش۸۷ درصدی بازدید بود. و در سال ۲۰۲۱، شاهد رشد ۴۷ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۰ بود؛ این روال در تمامی دنیا به خصوص شهرهای اروپایی حاکم است. از این رو سازمان جهانی گردشگری «بازنگری در گردشگری» را به عنوان شعار و ماموریت سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده است و امسال نیز در ۲۷سپتامبر این روز جشن گرفته خواهد شد.
هدف سازمان جهانی گردشگری نواندیشی است، که با تمرکز برداشتهها، راه آینده باز میشود و فرصت بازنگری، گردشگری را برجسته خواهد کرد و آن بدان معناست، که مردم و سیاره زمین در اولویت قرار میگیرند و همه از دولتها و مشاغل گرفته تا جوامع محلی حول یک چشمانداز مشترک برای یک بخش پایدارتر، فراگیرتر و انعطاف پذیرتر گردهم میآیند.
از دیگر اهداف انتخاب موضوع «بازنگری در گردشگری»، الهام بخشیدن پیرامون بازنگری و باز اندیشی به منظور توسعه از طریق ارزیابی مجدد ظرفیتها، ساختن هویتی متفاوت، مهارت آموزی، تعهدپذیری مستمر، آموزش و اشتغالزایی و نیز اثرات گردشگری بر زمین و فرصتهایی برای رشد پایدارتر است.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (زوراب) در پیام خود برای روزجهانی سال ۲۰۲۲و شعار تعیین شده بیان داشته: بازنگری در یکی از بخشهای بزرگ اقتصادی جهان آسان نخواهد بود. اما؛ ما در حال حاضر در راه خوبی هستیم. بحران کووید خلاقیت را برانگیخته و به آن کمک کرده است. و این بیماری همهگیر تغییر کار را تسریع کرد و چالشها و همچنین فرصتهای عظیمی را برای اطمینان از بهرهمندی افراد بیشتری با راهاندازی مجدد گردشگری به ارمغان آورد. ما همچنین در حال پیشرفت قابل توجهی در تبدیل گردشگری به محرک اصلی اقتصادهای سبز، آبی و دیجیتال هستیم و اطمینان حاصل میکنیم که رشد به ضرر مردم یا سیارهها تمام نمیشود.
اهداف سازمان جهانی گردشگری این فرصت را دراختیار متولیان، دست اندرکاران و فعالان گردشگری کشورمان قرار میدهد، که همزمان با برنامه ریزی به داشتههای خود با ارزیابی مجدد ظرفیتها و توانمندی ها، بررسی نقاط قوت و ضعف با بهرهگیری ازفناوریهای نوین برای آینده گردشگری کشور تلاش کنند. شعار و ماموریت سال ۲۰۲۲ فرصت مغتنمی است تا همزمان با دیگر کشورها از خطاها جلوگیری و موانع توسعه را مرتفع نموده و با مدیریت یکپارچه، افزایش دانش و مهارتها، توسعه پایدار و گردشگری سبز نیز مورد توجه قرارداده و فرصت تولد دوباره گردشگری کشور را ارج نهاده و از مواهب آن بهرهمند شویم.
بیشتر بخوانید: