ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

بازگشت جذاب کارآگاه پوآرو با “مرگ روی نیل”

فیلم مرگ روی نیل با اقتباس از یک از داستان های آگاتا کریستی و با حضور هرکول پوآرو کارآگاه دوست داشتنی بر پرده سینماها ظاهر شده است. بازی خوب کنت برانا و جذابیت داستان، این فیلم را به دنباله‌ای تماشایی و موفق برای فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» (۲۰۱۷) تبدیل کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ آگاتا کریستی ملکۀ معماست و آثار او بار‌ها و بار‌ها مورد اقتباس قرار گرفته‌اند؛ نزدیک به پنجاه فیلم سینمایی و بیش از صد قسمت سریال تلویزیونی از روی آثار او ساخته شده است. قصه‌های آگاتا کریستی پر از معما‌های دشوار، پیچیده و جذاب هستند و قابلیت خیلی خوبی برای تبدیل شدن به فیلم دارند.

کنت برانا در سال ۲۰۱۷ فیلم «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» را کارگردانی کرد که یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی از آثار کریستی بود. در آن فیلم خود برانا نقش کارآگاه هرکول پوآرو را بازی کرد. حالا دومین اقتباس او از داستان‌های هرکول پوآرو با عنوان «مرگ روی نیل» بالاخره بعد از مدتی تاخیر روی پرده آمده است.

«مرگ روی نیل»؛ بازگشت تماشایی کارآگاه پوآرو به پردۀ سینما

داستان فیلم در سال ۱۹۳۷ می‌گذرد. هرکول پوآرو (با بازی کِنِت برانا) برای تعطیلات به مصر رفته است. برنامۀ او بازدید از جا‌های دیدنی است، اما برخورد اتفاقی‌اش با یک دوست قدیمی به اسم بوک (تایم بیتمن) برنامه‌اش را تغییر می‌دهد. بوک به همراه مادرش اوفمیا (آنت بنینگ) به آنجا رفته؛ آن‌ها مهمان سفر ماه عسل لینت ریجوی (گال گادت) و سیمون دویل (آرمی هامر) هستند. پوآرو هم به این مراسم که در یک قایق تفریحی خصوصی بر روی رود نیل برگزار می‌شود می‌رود.
در این سفر تفریحی علاوه بر فامیل و دوستان و خدمتکاران، ژاکلین دو بلفور (اِما مک‌کی) نامزد سابق سیمون هم حضور دارد. او از زمانی که این دو نفر با هم ازدواج کرده‌اند در کمین آن‌هاست. در همین احوال است که لینت از پوآرو کمک می‌خواهد و می‌گوید که احساس می‌کند جانش در خطر است.
«مرگ روی نیل»؛ بازگشت تماشایی کارآگاه پوآرو به پردۀ سینما
فیلم «مرگ روی نیل» واقعا تماشایی است، اما یک معما در آن هست که پوآرو هم نمی‌تواند حلش کند. آن معما این است که چرا برانا این گروه بازیگران را انتخاب کرده؟ بازی‌های گادوت و هامر چندان دلنشین نیست و سایر بازیگران هم خیلی درخشش خاصی ندارند. فیلم قبلی برانا یعنی «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» گروه خیره‌کننده‌ای داشت؛ اولیویا کولمن، پنه‌لوپه کروز، ویلم دافو، و درخشان‌تر از همه جانی دپ در آن فیلم حضور داشتند. از این جهت واقعا این فیلم به گرد پای قبلی هم نمی‌رسد.
اما از این گذشته بازی خود برانا در نقش پوآرو فوق‌العاده و تاثیرگذار است. در پیش‌پردۀ فیلم ما صحنه‌ای از جوانی پوآرو را می‌بینیم که در جنگ جهانی اول شرکت کرده؛ این سکانس راز سبیل‌های معروف پوآرو را آشکار می‌کند. این یکی از معدود نکاتی است که برانا به داستان آگاتا کریستی اضافه کرده. اما معمایی بودن داستان کریستی به خوبی در این فیلم حفظ شده به طوری که حتی با دانستن اینکه چه کسی قاتل است، کشش و جاذبۀ فیلم از بین نمی‌رود.
بهترین قسمت‌های فیلم آنجا‌هایی است که پوآرو از مظنونین بازجویی می‌کند. در همین صحنه‌هاست که برانا بهترین بازی را از بازیگران نه چندان درخشان فیلمش گرفته. باید گفت همین نکات مثبت کافی بوده‌اند برای اینکه این فیلم را به اثری تماشایی و قوی تبدیل کنند.
با اینکه «مرگ روی نیل» نقاط ضعفی مثل گروه بازیگران و جلوه‌های ویژۀ نه چندان مطلوب دارد، اما قدرت داستان آگاتا کریستی و بازی پرانرژی و گیرای برانا در نقش پوآرو به این فیلم ارزش و اعتبار داده‌اند و وقتی فیلم تمام می‌شود آرزو می‌کنیم که باز هم دنباله‌های دیگری را بتوانیم ببینیم.
  • کارگردان: کِنِت برانا (Kenneth Branagh)
  • فیلمنامه‌نویس: مایکل گرین (Michael Green)
  • بازیگران: کنت برانا، تام بیتمن (Tom Bateman)، آنت بنینگ (Annette Bening) و دیگران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *