پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

استرداد ۲۶ قلم شی تاریخیِ ربوده شده به کشور آفریقایی بنین از سوی دولت فرانسه

دولت فرانسه، ۲۶ قلم شی تاریخی را که از کشور آفریقایی بنین در دوران استعمار این کشور ربوده شده و بیش از ۱۳۰ سال از آن دور مانده بود را به مقام‌های بنین تحویل داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال کشور آفریقایی بنین در کاخ ریاست جمهوری این کشور اقدام به برگزاری نمایشگاهی کرده است که در آن ۲۶ شی باستانی این کشور که حدود ۱۳۰ سال پیش توسط استعمارگران فرانسوی ربوده شده بود، در معرض نمایش عموم قرار گرفتند.

 

این ۲۶ قطعه در این نمایشگاه به منظور تقویت زیرساخت های فرهنگی این کشور در کنار آثار ۳۴ هنرمند معاصر بنین به ارزش یک میلیارد یورو قرار گرفته و به عنوان آثار تاریخی مقدس، از روز یکشنبه در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (۲۱۵۰۰ فوت مربع) در کاخ ریاست جمهوری در کوتونو در نمایشی با عنوان “هنر بنین دیروز و امروز” به نمایش در آمدند.

 

بازگرداندن آثار باستانی توسط فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که در آفریقا درخواست‌ها از کشورهای غربی برای پس دادن غنایم استعماری از موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی‌شان افزایش می‌یابد.

 

بریتانیا، بلژیک، هلند و آلمان همگی درخواست هایی از کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن عتیقه های گمشده دریافت کرده اند. آلمان و بلژیک گام‌های مشابهی با فرانسه برداشته‌اند و روند بازپرداخت را با نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز کرده‌اند.

این ۲۶ قطعه با ارزش هنری تاریخی، پس از دو سال مذاکره بین پاریس و کوتونو به کشور بازگشتند.

در سال ۱۸۹۲ این آثار توسط نیروهای استعماری فرانسوی از Abomey، پایتخت پادشاهی سابق داهومی واقع در جنوب بنین امروزی به سرقت رفت.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *