پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

تاثیر منفی جنگ اوکراین بر صنعت گردشگری کشورهای جنوب شرقی آسیا

وقوع جنگ گسترده از جانب روسیه علیه اوکراین،اعمال تحریم های سنگین از جانب آمریکا و اروپا علیه روسیه، اجرای محدودیت های گسترده حریم هوایی علیه این کشور، پیش بینی های کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا برای ارتقای صنعت توریسم در این مناطق را به واسطه افزایش گردشگران روسی با مشکل جدی مواجه ساخته است.

به گزارش توریسم اینترنشنال و به نقل از الجزیره، همزمان با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، انتظار می رود کاهش میزان بازدیدکنندگان روسی از مقاصد جنوب شرقی آسیا مانند پوکت و بالی ضربه جدی به صنعت گردشگری کشورهای این حوزه وارد سازد.

اخبار و اطلاعات به دست آمده از جنگ روسیه در اوکراین حاکی از این است که تداوم این بحران می تواند بهبود مورد انتظار اقتصادهای وابسته به گردشگری در جنوب شرقی آسیا را از مسیر خود خارج کند، آن هم درست زمانی که محدودیت‌های سفر COVID-19 در سرتاسر منطقه با هدف جذب گردشگران برداشته می‌شود.

در حال حاضر فیلیپین، لائوس، کامبوج و تایلند به روی مسافران واکسینه شده، البته با رعالیت پروتکل های پرهزینه و دست و پا گیری باز هستند، اندونزی هم اخیراً اعلام کرده است که سفرهای بدون قرنطینه در بالی را تا ۱۴ مارس از سر می گیرد، در عین حال ویتنام هم قصد دارد از ۱۵ مارس به روی گردشگران بازگشایی شود.

جدیدترین نظرسنجی گروه کارشناسان سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نشان داد که تقریباً دو سوم از فعالان حوزه سفر و گردشگری این انتظار را داشتند که ثروت آنها در سال جاری به دلیل کاهش محدودیت‌های مرزی و داده‌های مثبت از سال ۲۰۲۱ بهبود یابد. ضمن اینکه درآمد جهانی گردشگری برای سال ۲۰۲۱ به ۱.۹ تریلیون دلار رسید که ۱۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت. بر اساس گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، به طور کلی ترافیک جهانی مسافران هم هشت درصد به نسبت سال قبل بهبود یافته است.

همه این موارد به پیش از آغاز جنگ اوکراین و روسیه بازمی گردد. اکنون جنگ در اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه و محدودیت‌های حریم هوایی پیش‌بینی‌ها در مورد رونق صنعت گردشگری در منطقه‌ ای را کاهش داده است که در آن روس‌ها همواره به عنوان بزرگ‌ترین گروه بازدیدکنندگان از این مقاصد به شمار می‌آمدند.

بر همین اساس سازمان گردشگری تایلند در گزارشی عنوان کرده است که در حال حاضر ریزش گردشگران روس در مقاصد محبوبی مانند جزیره تفریحی تایلندی پوکت احساس می شود، جایی که روس ها ۵۱۰۰۰ نفر از ۲۷۸۰۰۰ گردشگر خارجی را تشکیل می دادند که بین ماه نوامبر و فوریه از این جزیره دیدن کردند. گفته می شود، بسیاری از هتل ها در پوکت نیز عنوان کرده اند که به دلیل کاهش شدید ترافیک هوایی، رزروهایی که از قبل انجام گرفته، لغو شده است.

در شرایطی که گفته می شود، روس ها جایگزین چینی ها در سفر به جنوب شرق آسیا شده بودند، اکنون بازار مقاصد گردشگری همچون تایلند، ویتنام و اندونزی تحت تاثیر جنگ با مشکل مواجه شده اند و تحلیلگران بسیاری بر این باور هستند که جنگ بر بازگشایی مجدد این مناطق پس از کاهش محدودیت های کرونایی تاثیر خواهد گذاشت.

Bali

 

بر اساس آمار اندونزی، در بالی هم، روسیه به سرعت در ایام همه گیری کرونا، کشور استرالیا را به عنوان بزرگترین منبع گردشگر به این جزیره پشت سر گذاشته و بر اساس آمار ارائه شده، نزدیک به ۶۸۰۰۰ تبعه روسیه در سال ۲۰۲۰ به این جزیره سفر کردند. افزایش میزان سفر روس ها به بالی هم محرک‌های اقتصادی حیاتی برای جزیره را به عنوان جایی که گردشگری قبل از همه‌گیری ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد، به شدت توسعه داد.

اما اکنون با سقوط ارزش روبل به پایین‌ترین سطح، تعداد روس‌هایی که توانایی پرداخت هزینه سفر به خارج از کشور را دارند کاهش می‌یابد و سفر به این جزایر می تواند چالشی بزرگ برای روس ها باشد.

در همین رابطه ماه گذشته نیز خطوط هوایی سنگاپور، یکی از معدود خطوط هوایی که پروازهای بین‌المللی منظم به بالی را ارائه می‌دهد، تعلیق فوری و نامحدود خدمات پرواز خود را بین فرودگاه چانگی و مسکو اعلام کرد.

کارشناسان بسیاری جنگ روسیه را در شرایط کنونی که جامعه بین المللی تحت تاثیر بحران ناشی از همه گیری کرونا قرار دارد، غیرقابل قبول خوانده و عنوان کرده اند، تداوم این روند و منزوی شدن روسیه تحت تاثیر جنگ بسیار برای اقتصاد کشورهای جنوب شرقی آسیا چالش برانگیز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *